Om livet …

httpvh://youtu.be/rbbM9OpiqyQ

Livet är varken meningslöst eller meningsfullt. Livet i sig bara är …

Ibland behöver vi stanna upp för att kunna komma vidare. Tänka och känna efter hur det är och hur vi kan skapa en ännu bättre tillvaro. För många är det svårt att ta sig tid, utrymme och tillfälle till att reflektera. Men om vi inte använder tid till att reflektera, har vi snart ingen tid alls.

Reflektion är en viktig förutsättning för medveten utveckling av personlig livskvalitet. Utan reflektion är det svårt att göra medvetna val. Medvetna val kräver att vi har tänkt efter, vägt, känt och vridit på vad valet gäller. Och nu tänker jag inte på val av mobiloperatör utan på mer väsentliga ingredienser i vardagslivet. Det behöver inte vara så avancerat – reflektion handlar ju egentligen om att stanna upp ibland och tänka efter och känna vad som är bra, vad som behöver bli lite bättre, vad som känns rätt och vad som känns fel.
 
Reflektion innebär också att prata med andra – och spegla våra tankar och upplevelser i andra medmänniskors tankar och upplevelser. Om det är något vi människor har gemensamt så är det att vi har en vardag som vi vill ska vara värdefull. Vi i Sallys Döttrar tror på att varje människa är unik och värdefull. Vad du tänker och säger gör skillnad. 

Jag heter Nina och kommer att skriva här i metrobloggen tillsammans med mina tre väninnor; om livet och dess sorg- och glädjeämnen. Jag har nyligen börjat utbilda mig till mental tränare och mina texter kommer nog att kretsa mycket runt temat: personlig utveckling. Jag är tacksam för alla möjliga frågor och kommentarer; för livet och människornas välmående är min stora passion. Att se en människa börja blomma i sitt liv, det är den vackraste och dyrbaraste synen för mig!  

Tro mig, mina nya okända vänner i bloggen, jag vet vad jag skriver om. Det som jag har genomgått i livet är ingenting som jag önskar till mina barn, men på något sätt är jag stolt över min livshistoria. Psykologer och psykiatriker i all ära (700 SEK i timmen, gratis näsduk inkl. i priset), men jag tror mera på medmänniskan.  Jag tar mig friheten att citera en av mina Sally systrar: ”Vi alla behöver känna att det finns någon därute som bär oss i hjärtat och som har tålamod med oss, då vi om och om igen strular till det.” Det går an att vända om alla dessa livets nedgångar,  till sin egen styrka; till någonting värdefullt och meningsfullt. Ja, man kan till och med vara stolt över sitt struliga liv till slut.

Ta hand om er!     

Nina 

  1. Faster Mia

    Trots min snabba hjärna och min förmåga att tänka snabbt och klart så behövdes en fysisk skada och en sjukskrivning på många år, för att jag skulle lära mig hur man ”stannar upp och reflekterar”. Hur lätt är det inte i vår stressade tillvaro att rusa på och enbart hinna med att tänka ut krissituationer? Tankar som ska funderas ut snabbt oavsett om de är positiva eller negativa. Idag kan jag behöva ”suga på karamellen” ett par dagar för att känna in vilket val jag ska göra….Svårt det där….Men en befrielse att ”hinna” tänka färdigt på något..Ha en fin kväll,kram Mia

    • Hej på dig Maria. ”Suga på karamellen” är en mycket bra ide. Jag har också varit sjukskriven pga. att jag brände mig ut ordentligt. Som tur är, har jag idag en fysik som säger ifrån när det går för fort. Då tar jag en god bok, kryper i sängen … läser och somnar. Det finns inget val – kroppen hänger inte med. Också en befrielse – man kan inte bränna sig en gång till, pga. fysiken sätter stop. Jag har lämnat alla stora drömmar – eller egentligen inte lämnat, men jag delar dem till små bitar. Till pyttesmå steg … varje steg jag klarar av att ta, då stannar jag och ”suger på karamellen” … smakar, hur det känns att klara av utmaningen (den pyttelilla).

      Man pratar ofta hur viktigt det är att vi skall lära oss att ”bara vara”. Jag har en annan filosofi: Jag vill lära mig att ”bara vara i görande”. Lunka lagom … ;O)

      Kör på Mia! Något som jag ofta säger till mina barn är att det är inte viktigaste att vara den bästa – att vinna! Jag ställer i stället frågan: ”Tycker du att du har gjort så gott som du kan?”
      Om svaret är ”JA”, är man en vinnare! Det är vägen som är det viktigaste och det är vi själva som skapar vägen. hur långt tid det tar att komma fram, spelar ingen roll – vi har hela livet på oss. Det ända som är vårt och vi har gottom – det är TID! Tid att njuta av vägen!

      Ta hand om dig Mia och ge dig massavis med egen tid, så kommer du att må bra!

      Nina

  2. Hej Nina,

    Tack igen för ditt inlägg i min blogg. Nu förstår jag varför du skrev till mig. Kul med satsning på att bli mental tränare. En sån skulle jag behöva just nu. Kommer i morgon starta upp mitt nya företag ”Scrivero Textproduktion” där jag kommer hjälpa alla som inte kan/vill/hinner skriva alla texter som ska skrivas idag för att marknadsföra sina företag. Och eftersom jag trilla ner i stoooora svarta hål emellanåt och inte tror ett dugg på varken mig själv eller min idé, så skulle jag behöva nån som talar om för mig att jag måste SLUTA tvivla på mig själv.

    Beslutet att starta nytt företag kom sig av att jag belv arbetslös och fick ett helt tydligt och klart ”moment” av ”Jag kommer inte få något jobb, alltså får jag fixa det själv”! Ur desperation föds kreativitet, så är det bara. Du skriver om att man måste reflektera över sin situation. Jag fyller på där och skriver reagera, reflektera och agera! Något annat val har vi inte.

    Kul med en ny blogg att följa, jag ska kolla in här emellanåt och kolla hur det går för dig/er🙂 Lycka till!

    (Kolla gärna in min nya blogg angående mitt företag http://scriverotextproduktion.nu)

    /Ylva

    • Hej Ylva, vad glad jag blev av ditt svar. Jag läser just nu en bok, som jag fick låna av Vera. ”The gifted grown ups; the blessings of extraordinary potential”. Kreativitet och förmågan att tänka. Ibland undrar jag om det är en välsignelse eller förbannelse. Våre det inte lättare att bara låta sig drunknas i den gråa vardagen och inte fråga så mycket. Glömma frågan, vad finns det mer?

      Nej, det tror jag inte! Kreativitet är en mänsklig gåva, som måste förvalttas. Om du bara viste hur mycket dina ord om ”det svarta hålet” är lika mycket mina som dina. Att tvivla. Nu skriver jag dessa ord lika mycket till dig som till mig själv. Jag har kommit till den slutsatsen att vi måste lära oss att lyssna vårt ”innersta jag – vars röst ibland är så svag, att man knappas hör den”. Den rösten är ditt sanna jag. Det är DU och ingen annan! Röstens ägare är en mycket klok kvinna med många kloka ideer. Det är denna personen som vet vad som är rätt eller fel, för just dig. Lyssna på henne! I början kan det vara svårt och många störningar i linjerna, men desto mera man tar vara på dessa goda råd, desto mera rätt känns det som man gör och desto lättare blir det. Till slut, finns det bara en utväg till det hela. Du är din inre röst i dit görande! Du skriver manus online till ditt eget liv! Coolt eller hur!

      Du har så rätt, när du skriver om att agera. Jag i alla fall är en notorisk ”what if, worst case” analytiker. Till slut har jag lyckats att övertyga mig själv att mina ideer sannerligen är inget att ha. För att komma runt detta, bollar jag med ideer; ofta med min man. Om han ”köper” min ide, är den värt att satsa på. Senast i veckan sa han till mig följande: ”Nina, hur många gånger har jag varit tvungen att svälja mina ord och backa, när dina ideer ändo har varit genomförbara, till och med bra ideer.” Jag vet att jag är lite ”annorlunda” och tittar oftast saker från lite annorlunda vinkel; letar efter möjlighter i situationer som normalt uppfattas tvärtom. Som du skriver, när livet är mörkt och tungt, skall man vända det … det kanske är så, att man just då har de bästa möjligheterna för en större förändring i sin tillvaro. Det finns mindre utrymme för ”jag vill inte lämna det trygga” -tankar och mera utrymme för att lyssna det kreativa ”jag” som vi alla har inom oss.

      Jag skall leta fram din bok! Det blir spännande! Din företagside är också genial! Tänk igen, vad jag just skrev ovan. Det kanske är så, att de bästa ideerna kommer fram, när solen inte riktigt skiner och det är ett och annat moln i livets horisont. Det är kanske då, som man har de bästa möjlighterna att ha ett riktigt riktigt bra samtal med sig själv. Bli vän med sig själv!

      Har du tid, så maila gärna din historia till oss i Sally´s. Jag vill gärna samla likadanna inspirerande livshistorier här i blog. Tillsammans är vi starkare; vi som vill skriva manuset till vårt liv själv!

      /Nina

  3. Hej Maria och tack för dina ord. ”Kontrast” är ett mycket bra valt ord. Jag tror att det är just denna ord, som har fört oss ”Sally´s döttrar” ihop. Vi är inte helt färdiga med blogg ännu, men det är bastu -scenen i Moa Martinssons ”Kvinnor och äppelträd” som inspirerar oss. Att våga vara sig själv och uttrycka sina egna tankar, utan att behöva vara rädd för att bli kritiserad och ner trampad. Det är bara en vecka sedan som vi träffades för första gången. När jag gick hem denna kvällen, kändes som att jag var ”mör” i hjärtat och inte i hjärnan. Denna känslan att bli mottagen som man är, att ha någon (våga) att öppna sitt hjärta till, och uppleva att man inte är ensam med alla dessa tankar – det är en underbar kraftkälla. Jag undrar hur många det egentligen är i dagens samhälle/arbetslivet, som går runt och tänker; är det bara jag som känner mig illa behandlad – när det i värkligheten är så, att man delar denna känslan med flera andra i sin närmiljö? Fortsätter mobbning i vuxen värld? Jag tror att det behövs flera ”Sallys döttrar”. Små grupper, som stöttar varandra. Som jag skrev tidigare, jag tror inte på psykologer/psykiatriker, som har hittat sina kunskaper i böcker. Jag tror mera på själva livet som lärare, samt samtal mellan likasinnade människor med gemensamma livsöden, som delar önskan om ett mera värdefullt liv!

    Ta hand om dig Maria! Jag tänker på dig ikväll!

    Nina

  4. Maria Burén

    Hej Nina, instämmer i dina ord, livet blir kort om vi inte stannar upp ibland, jag behöver kontrasterna för att uppskatta livet som mest. Detta med att någon bär oss i sitt hjärta var nytt för mig och kändes lite skrämmande, men jag kommer grubbla på det, min reaktion men även på innebörden.

    Det var ett mycket trevligt bloggutrymme det här, det känns varmt och gemytligt, som man är välkommen.

    Ni skriver bra.

Tack för att du tar dig tid att lämna en kommentar! Vi blir väldigt glada!

