Världens bästa leksak!

Det börjar bli julmysigt i vårt kök. Det doftar nygräddade pepparkakor och i fönstret står en röd adventstake. Nu är det inte vilken ljusstake som helst som lyser upp vårt fönster. Den fina julröda staken har sonen i familjen byggt av sitt lego!

Jostein Gaarder skriver i ”Sophies värld” att lego är världens mest geniala leksak för barn eftersom du med lego kan bygga precis vad som helst. Han liknar legobitarna vid atomer och med dessa byggstenar kan barnet skapa vilka världar det vill!
Jag är böjd att hålla med Gaarder. Här i familjen har det byggts av hjärtans lust och fantasin för vad som kan skapas har ingen gräns. Lego är världens bästa leksak! Men, är det bara barn som bygger?

Nix, pix! Det finns faktiskt några vuxna som har leklusten kvar, som vågar släppa loss fantasin och som bygger!
En av dem är engelsmannen Mike Stimpson som med sin passion för ljus, lego och foto skapar fantastiska legobilder.
I en av sina bildsviter har Stimpson i lego återskapat berömda historiska foton och på nytt plåtat dem.

Take a look!

Charles Ebbet  Lunch Atop a skyscraper 1932

Marc Riboud Protest against the Vietnam war 1967

Hm, något att tänka på inför jul, kanske kan lego få bli en julklapp inte bara till 9-åringen? Attans, jag tror minsann att även barnens moster i år ska få ett hårt paket med små färgglada atomer😉

Lo

 

  1. Tänk om man kunde fortsätta att se och leva livet som barnen gör. Deras förmåga att konsentrera för det som just stunden är viktigt är en gåva, som många av oss vuxna tappar bort under resans gång. När man söker svaret på frågan, vad är jag bra på, vad tycker jag om, vad vill jag göra med min framtid – är det offtast när man går tillbaka till barndomen som man hittar dessa kloka svaren (avskalade från all vilseledande, ”förnuftigt”, tanke -verksamhet). Jag tycker att det är fassinerande att betrakta mina barn och undra, vad de kommer att göra, när de är stora. Jag läser just nu en bok, där en kvinna berättar om sin pappa och hans råd till henne angående framtiden och livet. Orden lyder så här: ”You can do exactly what you want to do; just find out what that is.” Så vill jag också säga till mina barn. Jag vill att de skall följa sitt hjärtas röst och bara göra saker som de brinner för. Visserligen skall man kanske prata genom vissa val – efterlysa goda argument, men så länge dessa argument kommer från mitt barns eget hjärta, så är det bara att testa!

    Kram Nina

  2. Nina

    Hej Camilla, jag håller med med dig, Gaarder och Stimson – lego är en fantastisk uppfinning. Vi har hemma en gammal stor lego ”skattkista”, som barnen med kompisar flitigt använder. Det ligger lego -alster lite här och vär i hela övervåningen. Jag har ingen hjärta att plocka bort dom, utan planerar nu att sätta upp egna hyllor för barnens fantastiska lego -konst. Det är så underbart ibland att bara smyga upp och betrakta barnens byggande (min son fyller snart 11 år). Det är något hellt annat än att se honom med sina komppisar trängas framför exbox.

    Lenge leve Lego!

    Vad sägs om att bygga lego tillsammans kära Sally´s systrar … ;O)

    Kram Nina

    • Camilla

      Anytime =) Jag bygger med glädje! När vi flttade till Spanien för några år sedan fick barnen en resväska var att fylla med det de tyckte var viktigast att ta med. Min pojke lyfte med hjälp av lillasyster den stora legokorgen och tömde den i resväskan. Det var det hela, en hel resväska full med lego! Så mot allt präktigt morsaförnuft har barnen och deras kompisar lekt med smålego bland sand och vågor på stranden där vi bodde. Och det var underbart att se =)
      Kram Camilla

Tack för att du tar dig tid att lämna en kommentar! Vi blir väldigt glada!

