The Black Book

Skavlans talkshow gästades i fredags av författaren Linn Ullman.Hon berättade att hon liksom sin far, filmregissören Ingmar Bergman har en svart bok. Bergmans svarta bok var välkänd, eller ska jag kanske säga ökänd, lätt fruktad. I den hamnade namnen på de personer som burit sig illa åt, gjort något klantigt, något oförlåtligt. Var det riktigt illa skrevs namnet längst bak i boken och skrevs upp och ner. Dörren för kommunikation var kan man säga stängd och den gick inte att öppna igen.
Hurvas! Tänk att hänga där på en rad upp och ner och ångra sig bittert för evig tid!

Samtalet i Skavlan fortsatte och det visade sig att även nästa gäst i programmet, Håkan Juholt, har en svart bok.
En sotsvart bok för att sätta på pränt att man faktiskt  är omgiven av idioter. Att livet är fullt av  falska, elaka, egotrippade….människor!

WOW!! Så grejt!! Jag blir så inspirerad! Har plockat fram en notebook och min röda penna. Här kommer det att klottras namn, många namn! Jag vet att de första sidorna kommer att fyllas i ett huj! Jag vet det eftersom min bok ska fyllas med namnen på alla goa människor jag har i min omgivning. På raderna i min bok ska namnen stå på de trofast vardagsvänliga, på de överraskande givmilda, på de snälla!

By the way, min bok är inte svart😉

Lo

  1. Elisabeth Hallström

    Usch så hemskt med en svart bok med ”oförlåtna”, däremot en bok med alla fantastiska människor i ens liv, det gillar jag. Vilken skatt!

  2. Lo

    Ha,ha! Jag hade en mentor i filosofi som när jag grubblade över sakernas tillstånd i världen sa: ” You know, most people are idiots. How many times do I have to tell you this?” Jag är ganska säker på att han hade en svart bok! Eller förresten, frågan är om han ens bemödade sig med att ta reda på namnen på alla dessa ”morons” Most people ARE genius,jag tror att du har rätt Nina. Men det krävs att vi ser på varandra med kärlekens blick, att vi vill förstå och kanske till och med är villiga att förlåta!
    Kram Lo

    • Hola! Undrar om du har läst Kay Pollaks ”Att växa genom möten”? Jag måste erkänna att jag har ibland lite svårt med ordet ”förlåta” och Kay Pollak ;O) Inte ofta, men ibland möter man människor som är totalt omöjliga att förstå sig på. Människor som skadar andra med sitt beteende. Skall man då förlåta, när det upprepas gång på gång? Är det jag som skall förlåta för andras skull? När skadegörelse riktas mot andra personer och inte mot mig? Och jag måste erkänna att det finns några människor som jag har personligen svårt att förlåta. Jag har en annan överlevnads -taktik. Jag ignorerar dessa personer så långt som det går … kanske en dag, är jag mogen att förlåta. Man säger att många saker som får oss att bli upprörda idag, har ingen betyldelse för oss om fem år …

      Kramelikram Nina

      • Lo

        Det är ju inte lätt det där med förlåtelse. Jag vet inte om jag har svårt att förlåta,konstigt nog tror jag inte det. Men, jag har otroligt dåligt läkkött.Om jag blir sårad tar det lång tid för mig att ens få ett ärr och ärren skaver lääänge. Jag tror att för mig är det nödvändigt med en reaktion först på det som skadar, ett svar till den som gjort mig illa.Innan jag kan förlåta.Så SANT många gånger är personen ifråga som skadat, både blind och döv och totalt oförmögen att ta emot en reaktion. Ibland är jag totalt oförmögen att ens vilja möta personen igen. Men på något sätt måste jag få reagera (kanske som Vera Arg ;_)liksom rensa min värld från det som är djävligt! Sen, att förlåta innebär ju inte nödvändigtvis att man accepterar en människas handlingar eller tvunget måste tycka om eller umgås med henne. Jag tror själv att det är helt rätt att undvika männsikor som skadar sin omgivning. Jag kan förlåta en pestråtta, men jag kanske inte bjuder henne på frukost i mitt kök, där går liksom gränsen😉
        Lo

        • Haa Haa – jag gillar Vera Varg SKARPT! Det är stil i henne – önskar att kunna vara som hon. ”Ja, djävlar vad jag är arg ;O)…” … hon har förmågan att använda hela den mänskliga arg -skalan och använder fritt den verbala färgpaletten för att måla en underbar ”Vera Varg är Arg -tavla”. När jag läste Veras text, kunde jag bara inte göra någonting annat än skratta … jag kunde känna hor arg hon var, blev även lite orolig om hennes sinnestillstånd – men sedan tänkte jag bara – aaaahhhh vad underbart – JAG VILL VARA MED OCH KASTA TALRIKAR PÅ GOLVET – JIHHAA! En Sally -action kanske … kom och slå sönder tallrikar tillsammans med oss och vara arg, som Vera Varg … ;O)

          … eh, pestråtta på frukost …heh heh, den var också bra :O) Jada, det är ju dessa pestråttor som jag vet inte vad jag skall göra med. Just nu har vi en mus i torpet som terroriserar hela köket … fick inte tag på kräket i helgen – bara en bild. Idag ringde min man och berättade att musen hade gott besark med mina ”kaffebönor” … antagligen inte så gott … jag hade dekorerad ljusen med bönor – hee hee, där fick den … väll besmaka säger Nina. Sanningen är, att jag kan köpa en musfälla och behandla husmusen, men det kan jag inte göra med människor om jag inte vill hamna i löpsedlarna. Jag tror att man skall streva efter en miljö, där faran för ”pestråttor” är minst, undvika om det går … sedan är världen som den är – en del ”skit” får man bara leva med och kanske vara förbered att dela en och annan plåster i omgivningen …

          Ärr och skaver hör till livet … vissa försvinner med tiden, vissa inte (bara bleknar…)

          Kram Nina

  3. Nina

    Hej Lo, det käns så ”hemtrevligt” att ha vår lilla blog. Jag sitter just nu i ett hotellrum i Bryssel och väntar på att arbetsdagen skall börja. Hurvas, ja! En av min idoler (Dilbert) säger så här: ”People are Idiots” … Jag skulle i stället säga: ”People are People”. Det gäller att bemöta människor på rätt sätt. Det finns alltid någonting nytt som vi kan lära oss från varje möte. Mycket har med vår grundinställningen att göra.

    Dilberts värld är Dilberts värld. När man börjar blanda in tittlar, hierarkier och karriär -stigare i mänskliga relationer, blir det oftast så att man avslutar dagen med Dilberts ord … ”People are Idiots” … Går man runt med en svart bok i bakfickan, blir man snart en figur i Dilberts värld. Väljer man i stället en sådan färg glad bok som din … får vi vara beredda för att mynta ett nytt uttryck… ”People are Genious”. Det fungerar kanske inte alltid. Ibland får man inte till den rätta personkemin, men istället att göra en notering i den svarta boken, är det kanske bättre att bara glömma hela saken. Det som man inte tänker på, försvinner – och vice versa.

    Nej,nu måste jag packa och dra. Ha en bra dag, allihopa!

    Nina

Tack för att du tar dig tid att lämna en kommentar! Vi blir väldigt glada!

