Vilket djur är du?

Visst känner ni igen frågan! Själv fick jag den på en middag för inte så länge sedan. Mannen och jag var hemma hos några vänner för att äta middag och där just lagom till den smarriga efterrätten poppade den upp. Den där frågan som var så viktig under leken när vi var små och som vi fortfarande älskar att ställa; om du var ett djur, om du fick välja vilket djur som helst, vilket djur skulle du vara då? Ganska snabbt  under skratt och glada hobbyanalyser fann vi ut att det runt bordet satt en delfin, ett tryffelsvin, ett lejon och ett rådjur.

Men, om lekens regler ändrats lite, skulle vi lika lätt hitta svaret då? Om frågan som ställdes istället var: vilken fisk är du?
Fotografen Ted Sabarese  har valt att ställa frågan på just det sättet. I en serie foton har han porträtterat människor tillsammans med deras lookalike …fisk! 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bilder via Scientific American

Jag fascineras av Sabareses  bilder, under några dagar nu har han gett migen ny blick för människor. Jag iakttar och begrundar, hm vad är hon egentligen, en makrill eller en liten sill?

En lite läskigare fråga är ju hur omvärlden ser på mig. Hurvas! Är jag kanske en guldfisk? Inte tycker de väl att jag är en muräna? Om jag får välja själv så känner jag mig just nu som en ganska glad clownfisk😉

Love You

Lo

P.S Vill ni se fler av Saberes fantastiska bilder titta i hans portfolie  www.tedsabarese.com

 

  1. Faster Mia

    Hej Nina! Så kul att du gav mig respons på min blogg,har läst och du har intressanta tankar.Tack! Mysig blogg som jag direkt ser att jag kommer att kika in på ofta.
    Hm…fish…är man en gädda? Vet inte,kanske lax för det är den fisk jag äter av mest..jag är nog lite rosa och mild,ha ha ha..ha en fortsatt fin adventskväll!! Kramis Mia

    • Nina

      Tack det samma! Jag trivs som ”fisk i vatten” här i vår lilla bykstuga … både Lo och Vera är alldeles grymma och skriva, så jag bara läser och kommenterar ;O) … nu är det bara Maria som skall komma igång med sitt skrivande. Hon har en liknande bakgrund som du … så det blir nog en massa intressant att läsa – när hon är mogen att författa sina tankar här i blogg.

      PS. Lax är gott – föredrar det ;O)

      Nina

  2. Nina

    Jag undrar om Ted Sabarese tänkte på vetenskap eller evolutionsteorin, när hav fotade dessa bilder.
    Del av det roiliga med konst är att alla som tittar ser bilderna annorlunda beroende på erfarenheter eller förväntningar
    … i stilen ”Du är vad du äter”, ”din inre fisk (haa haa – detta är tyvärr mig)”, ”United Colors of Benetton” …

    Nja, min inre fisk – det var svårt … ibland känns det som att jag har en hel akvarium inom mig oh det är så som jag trivs bäst.

    Denna hittade jag för att fördjupa mig ytterligare i frågan om min inre fisk …

    Udda fiskar i västkusten … det är jag det ;O) … massa fina fisken, men Knot (chelidonichythys gurnardus) – D`eja Vu!

    ”En rolig fisk som kan låta en hel del. Lägg den i botten på en plastbåt och den börjar knorra så att det låter i hela båten.”

    DU är vad du äter … hmmmm … jag tror att det blir fisksoppa idag!

    Nina

    • Lo

      Ja, det diskuteras en del kring varifrån Saberes hämtade inspiration till sin idé att skapa denna porträttserie. Men visst är det lite kul att fundera lite över ”sin inre fisk”😉 Och udda fiskar, visst blir man glad när man stöter på dem. I min familj har det snorklats och dykts mycket och aldrig är väl glädjen så stor som när man möter en av de sällsynta fiskarna där nere i djupet =)
      Kram Lo

Tack för att du tar dig tid att lämna en kommentar! Vi blir väldigt glada!

