Gör en god handling, baka en kaka!

  

Äldrevården och dess brister har debatterats mycket under senare tid. Sallys är inga politiker och  har heller inte  alla svar på  frågorna i debatten, men ett vet vi, att de äldre ligger oss varmt om hjärtat och att det arbete personalen på våra äldreboenden utför är viktigt!

Vi försöker därför nu i dagarna, när Alla hjärtans dag närmar sig, sprida lite extra hjärtevärme och på ett mycket enkelt sätt visa vårdpersonalen vår uppskattning. Ja, vi gör det på vårt vis, enkelt och konkret. Vi bakar kakor. Vi bakar fjärilskakor dekorerade i glada färger och dessa lämnar vi på alla äldreboenden vi kommer åt!

Vi hoppas på ”fjärilseffekten”, att detta lilla, att vi bakar några fjärilskakor kan få bli till något större. Att en liten uppmuntran i form av en fjärilskaka kan få människor att känna sig sedda och betydelsefulla. Att vårdpersonal ska få bära med sig en glädje då de tar sig an de gamla.

Tänk om varje äldreboende i hela vårt land fick besök av någon som kom med fjärilskakor till kaffet! Visst hade det varit grejt?!

 Baka några fjärilskakor och besök ålderdomshemmet i trakten där du bor. Sprid lite enkel och konkret glädje!

Gör en god handling, baka en kaka!

Nina och Lo

mail: sallysdaughters@mail.com

Recept fjärilskakor 

Kakdeg

 90 g mjukt smör

 1 dl socker 1 ägg

 ½ tsk vaniljsocker

 3 ¼ dl vetemjöl

 ½ tsk bakpulver

 1 kryddmått salt

Glasyr

 2 ½ dl siktat florsocker

 2-3 msk hett vatten

 Karamellfärg/hushållsfärg

Rör smör och socker ljust och poröst i en skål, vispa sedan i ägg och vaniljsocker.
Blanda  mjöl, bakpulver och salt i separat skål . Häll de torra ingredienserna i äggblandningen och rör om.Tillsätt mera mjöl om det behövs.
Forma degen till en boll, linda in i plastfolie och låt vila i kylskåp i minst en timme.

Mjöla bakunderlaget och pudra även lite mjöl på degen. Kavla ut degen och ta ut kakor med fjärilsmått. Lägg kakorna på en plåt klädd med bakplåtspapper. Grädda på 175 grader i 6-9 minuter,  kakorna ska inte bli bruna utan bara aningen gyllene i kanterna. Kakorna ser nästan ogräddade ut när man tar ut dem ur ugnen, men de stelnar snabbt när man lägger över dem på ett galler.

När kakorna svalnat, glasera dem med glasyr i valfri färg.

Lycka till!

 Berätta gärna för oss hur det gick med baket och vem som fick era kakor =)

 
Emma, gracias por ser una mariposa! Abrazos Lo
Tack Glory för fotot! Mer av Glory kan vi se här http://www.glorioustreats.blogspot.com/
brightrefuge & funcupcakeideas
Inspiration till receptet fick vi från http://frostrosor.blogspot.com/

  1. Lo

    Si😉 Där jordnötterna aldrig tar slut!!
    Kram Lo

  2. Att se Lilla F och Lilla L i aktion med kakorna – det gör mig så glad. Att konkret kunna visa till sina barn, hur att ”ge” är samma som att ”få” … det gör mig mycket stolt som mamma. Det är en värld jag är uppvuxen i – på landet … där respekt för äldre, samt tid med äldre – var en själklarhet och rikedomskälla. Alla dessa stunder i grandtantens gunga – med spännande historier om gamla tider, liksom nybakade bulla med saft. Det var äldre personer som hade tid med barnen och glädjen att umgås var ömsesidigt. Sedan tänker jag på min egen mormor som gick bort för några år sedan. Hon har jag tacka så mycket i livet. Hon fick mig känna att jag var viktigt och att mina tankar var viktiga! Hon kommer alltid att ha en speciell plats i mitt hjärta!

    PS. Tack att du finns Lo! Piff och Puff – med drömmen om en värld där jordnötter aldrig tar slut …

    Nina

  3. En lång men härligt solig dag i Lysekil där kakor lämnades till engagerad vårdpersonal på Lysekilshemmet.
    Sockerkakor prydda med små fjärilar, bakade med lilla F denna gång =)
    Vi var så glada både lilla F och jag i bilen hem över den glädje personalen spred!
    Love Lo

  4. Kaprifolgården Aspen

    Hej Snälla Ni, tack för er själva. Jag pratade just med min man, hur härligt det är med engagerade människor med leende i läpparna! Människor som trots allt slit tar sitt arbete på fullaste alvar. När jag var på väg ut – hörde hur ni pratade med boende . hur dagens sämla smakade … och jag tänkte – här vill jag bo!
    Nina

  5. Kaprifolgården Aspen

    Tack för de fina o goda kakorna och de fina orden. De värmde i vardagen
    mvh
    personalen på Aspen/Kaprifolgården i Henån

  6. Liten notering bara. Efter att hela familjen Hellström drabbades av influensan och har tillbringat en vecka i liggande position, har det inte blivit så många kakor i köket. Idag tittade dock solen fram och vi satte igång med baket. Emil (min son 11 år) insisterade att baka cupcakes med sitronglasyr – jag höll mig till min sedvanliga silviakaka. Turen gick till Henån och alla tre ålderdomshem fick sin del av våran allster. Vilka glada och trevliga människor! Man blir så glad av alla dessa kram och glada minen. Som sagt – vill man ha kramar och glada min – bakar man bara en kaka ;O)

    Kram Emil och Mamma Nina

  7. Hej och tack för raderna hos mig!

    Nu skall jag kika på dina bakverk och drömma om dem över en slät kopp kaffe…

    Trevlig söndag,

    Annakarin

  8. Sofiedals äldreboende Ljungskile

    Hej tjejer!
    Jag vill framföra ett stort tack från oss alla i personalen på Sofiedals äldreboende i Ljungskile för dom underbara kakorna.
    Väldigt uppskattat. Tack igen!

    Varma kramar från oss i personalen!

    • Hej Marlene och tack för svaret! Som sagt – Keep on good working :O) Min lilla dotter sken som en solsken på kvällen när vi körde hem. Att baka kakor och dela ut dem till glada människor – det tyckte hon var roligt! Många fina ord blev det också i bilen. Vi pratade om hur det är att bli äldre. Om min underbara mormor som gick bort några år sedan och hur hon den sista tiden bodde i ålderdomshem. Dessa små varelser har många kloka frågor.

      Kram Nina

  9. Lo

    Carina
    Kul att du gjorde en blänkare =)
    Kram Lo

  10. Lo

    Underbart Lina! Jag tror de blir jätteglada!
    Kram Lo

  11. Lina

    Jag skall baka till min farmor och farfar!
    Roligt!

Tack för att du tar dig tid att lämna en kommentar! Vi blir väldigt glada!

