How to: dekorera fjärilskakor

Halloj!
I Sallys kök är det varmt och mysigt rörigt dessa dagar då vi bakar och garnerar muffins, småkakor och pop cakes. Vi är inga rutinerade kakbagare, men bakar med nybörjarens iver och glädje!  Att hitta sätt att dekorera eller forma kakorna till fjärilar är allra roligast!   Kanske just för att vi är så nya på området vågar vi släppa fram fantasin och testa oss fram. Ibland blir resultatet förskräckligt( till barnens stora glädje som får stoppa de misslyckade kakorna i munnen;-) glasyrerna flyter ihop, allt geggar ihop sig  och kakorna hamnar inte bland de cookies som vi känner att vi vill lämna på äldreboendena, men ibland blir det kalasbra!

Just detta att dekorera fjärilskakorna med glasyr är lite av en konst och vi känner en ödmjuk beundran för de riktiga sockerkonstnärerna!
En som verkligen kan konsten att sockerdekorera är Glory som driver bloggen http://glorioustreats.blogspot.com/. När Glory fick höra talas om vårt projekt, att uppmuntra personalen på äldreboenden runt om i Sverige skickade hon med ett litet tips för en lyckad fjärilsdekoration.

1. Spritsa svart glasyr runt fjärilsvingarnas kanter.

2. Fyll i vingarna med glasyr av önskad färg.

3. Innan glasyren har hunnit stelna, dra  med en tandpetare från kanten av fjärilsvingen mot mitten av fjärilen.

Lägg sedan kakorna att vila tills glasyren har stelnat.

4. Spritsa svart glasyr i en sträng vid fjärilens mitt för att göra själva kroppen.

5. Om så önskas strö socker över den svarta ”kroppen” innan glasyren stelnat.

6. Spritsa glasyr i små färgglada prickar längst ut på vingarna.

Låt fjärilskakorna torka.

Tack snälla Glory för den fina beskrivningen!

Här ska bakas cookies i mängd, färgglada, söta och smarriga =)

Nina och Lo

  1. Vilka underbara fjärilskakor! Jag misslyckas alltid med glasyr men jag måste nog göra ett nytt försök. Tack för en kul blogg.

    • Lo

      Jag kladdar ofta till det i köket, men jag har som tur är en man som är en riktig klippa i köket. Det är han som rycker in och räddar situationen när det blir som allra värst😉
      Lo

    • Hej Inga. Glasyr jag – det är ett elende. Det är Lo som har lockat mig till köket och stöka till. Ikväll har jag rört Lo´s deg x 10. Nu vilar dessa klumpar i kylsskåpet och väntar på imorgondagens bakaction. På söndagar har vi oftast öppet hus och massa ungar som kommer och går. Dvs. det blir nog många kockar i köket (hurvas). En liten kille knakkade redan idag på dörren och frågade om det inte var dags att baka … med ett sorgset min fick han vända sig vid dörren, men kommer nog tillbaka imorgon.

      Mina barn tyckte att baka bara fjärilar var lite tråkigt. Jag fick åka in till butiken och hitta något mera spännande. Hem kom jag med en lass med olika figurer – giraf, lejon, krokodil, hund … (beklagar Lo – det är min finlandsvenska ”Lilla My” igen, som har lite svårt att följa regler … ;O) …) Hur som helst, det var godkänd av barnen!!!!!! (noter ”!” tecken)

      Men det där med glasyr … det våndas jag redan. Försökte ikväll testa lite … förmodligen blev det lite för många droppar av röd färg – tanken var om en fin rosa nyans -men det såg mera Halloween aktigt ut … (beklar Lo igen, men jag är inte gift med en bakare … ;O …)

      Nu skall jag titta in i din blogg Inga – pyssel är mera min grej … LovE iT!

      Kram
      Nina

  2. Now I tell you how to make en gammal tant lycklig. Jo. Jag e gammal och iiiiingen bakar någonsin kakor åt mig. Alla ba’ säger att baka du dina kakor själv if you wont some.

    Hehhee! Hajar du hur synd det är om gamlingen?

    Era kakor ser helt bedårande ut och uppriktigt: Vilken tur att jag inte har några – ja du fattar nog….
    Tack för titten Lo!/Anja

  3. Mirasmagasin

    Vi har bakat fjärilskakor och lämnat till de som jobbar på Öckerö äldreboende.
    Mirre

  4. Frida

    Jag har bakat kakor till äldreboende i Strömstad =)

Tack för att du tar dig tid att lämna en kommentar! Vi blir väldigt glada!

