Muffins bakade med hjärtat

Barnen och jag har tidigare bakat småkakor som vi lämnat på äldreboenden i Strömstad, Skee och Tanumshede.

Förra helgen blev hela familjen sugna på att baka något annat, det blev muffinsbak.                Min melodi när det gäller kakbak är ”fort gjort”, men när mannen är med är det ordning och reda, då siktar vi mjölet innan vi rör ner det i bunken😉 Måste ju erkännas att långsamt och noggrant oftast blir såååå mycket bättre!

 Vi hjälptes åt att spritsa smet i formarna, för mycket smet blev det och tungt för små händer =) Lille D räknade till 98 muffinsformar! Sen vispade vi till glasyren, barnen hade röstat för blå karamellfärg så det fick det bli.

Även med spritsandet hjälptes vi åt. Med kladdiga spritspåsar fyllda av glasyr och smält choklad, spritsade vi glada turkosa  fjärilar på våra muffins. Här fick dock mannen vända bort blicken då och då för det var stor iver och glädje i spritsandet och mycket lite precision ;-) 

 Dessa muffins bakade med hjärtat och under stor glädje delades ut till äldreboenden på Öckerö, I Kungshamn och i Hunnebostrand.
Härligt att barnens glädje hemma i köket kunde få spridas vidare, härligt att få upptäcka att det är som de säger:
delad glädje är dubbel glädje!

Kramar

Lo

  1. Hej!
    Tack för titten hos mig. Kul att du lämnade spår efter dig så att jag hittade hit:)
    Vilken fin gest!!! Säkert väldigt uppskattat. Det skulle vi bli på mitt boende där jag jobbar:)
    Många tänkvärda inlägg tidigare med. Hit återkommer jag.
    Ha en bra dag!

  2. Nina

    Nu är några bakverk lämnat i Svanesund. Man blir så fundersam när man pratar med dessa glada, kloka och arbetsamma damer … det är inte så illa att bo i Sverige, om man får vård från dessa damer när man blir gammal.

  3. Nina

    Så underbart min fjärilsvän. Klockan är 01:00 på natten och jag blev bara en stund sedan färdig med sista kakorna. 11 ålderdomshem. Nu återstår bara packande. Man känner sig en smula sliten, men lättad. Det gick ändå, trots att man inte är gift med en bakare. Ett bränt tummetott, ett misslyckad cremé (lyckades ta bakpulver i stället för vaniljsocker), många om och men med glasyr … men färdig!

    Mina barn har varit aktivt med hela vägen. Dessa konstiga giraff/får/fisk you name it … lyftar nästan tårar i ögonvrån när jag tittar på deras alster.

    Samtal med barnen – var kakorna skall till och varför – och alla dessa kloka frågor och svar, samt godkända nickande med leende. Det får mitt hjärta att sjunga!

    Så imorgon är det dags! Vi kör på All Hjärtans turné! Det blir så roligt Lo!

    Desto mera man ger, desto mera man får … det ligger något i det!

    Kram Nina

  4. Pernilla

    Så fina muffins! och till vilken stor glädje.

    Kram

Tack för att du tar dig tid att lämna en kommentar! Vi blir väldigt glada!

