Fantasi och lek föder kreativitet

Jag tycker så mycket om dessa Christoph Niemans illustrationer. De är hämtade ur hans bok That is How. Det är befriande att för en stund få träda in i barnens värld. Att på ett lekfullt sätt närma sig den gamla vanliga verkligheten.

Dessa sportlovsdagar har fantastiska världar skapats i vårt hem. Tänk att både en blomsterplanet större än Venus och en vattenrusch för apor får plats i vårt lilla vardagsrum. Amazing! Jag älskar också att höra barnens förklaringar på hur världen fungerar, vad som ligger dolt under ytan i de ting vi har runt omkring oss. Ofta är förklaringarna logiska och förnuftiga och jag häpnar över barnens kunskaper, andra gånger ger mig deras berättelser om tingens ordning magin tillbaka. Jag undrar om det inte är detta jag njuter av mest och kanske bäst behöver, deras magi. Och detta fina att få uppleva hur fantasin, och om man vågar sig in i leken, föder en helt ny kreativitet =)

I lekfullheten kan fantasin få spränga gränser som annars hämmar och stänger till för vår kreativitet. I leken kan vi faktiskt hitta fram till oupptäckta vägar för att lösa de problem vi tycker oss vara omgivna av i vår vardag. Låter det barnsligt och lite för enkelt? Japp, det är det och jag tror att det är just vad vi många gånger behöver. Byta perspektiv, närma oss världen med barnets nyfikna blick. Se möjligheter och äventyr istället för problem och grå vardag. Någon gång, då och då…kanske en liten stund en lördag eftermiddag😉 tillåta världen att vara lite enkel och samtidigt magisk.

 Så mina vänner, vad säger ni om att vi är lite modiga och släpper loss fantasin =)

Jag önskar er en helg av lekfullhet!

 Lo

  1. Det är viktigt att vi tar oss tid att prata med varandra, barn som vuxna. Många problem kan lösas tillsammans, eller om man inte kan lösa problemet på en gång, kan man via att dela sina bekymmer med varandra göra ryggsäcken mindre tung. En mindre tung ryggsäck befriar energi för att orka med vardagen. Ett positivt ekorrehjul helt enkelt!

    Trygghet är ett av de mest avgörande ord för ett bra barndom och start för vuxenlivet!

    Kram Nina

  2. Hola!
    Jag tycker om tanken kring 53 problem, de 53 gör oss människor ganska lika varandra. Vi har alla vår ryggsäck att bära på. Jag tänker att när vi blir medvetna om detta så kan vi också bli medvetna om att ibland väger vår medmänniskas ryggsäck lite extra tungt. Och under de perioder när våra egna 53 inte ger allt för svåra skavsår över axlarna så kan vi kanske ta lite tid till att finnas till hands för någon med en allt för tung rygga.
    Jag tänker även här på barnen, att även om de inte har så stor livserfarenhet, så kan stor klokhet och nya perspektiv på problem ofta komma från deras håll. Jag tänker också på att även dessa små har en ryggsäck med 53 problem… Blev glad igår när Röda korset fick en mycket stor summa pengar och denna skulle satsas på arbete för att öka barns trygghet i våra skolor =)
    Kram Lo

  3. Jag jobbar i en värld av skruvar och muttrar, kompliserade installationer, motorer och kompressorer. Vi är helt avhängiga av kreativa människor, problemlösare – som kan stå på huvudet och se lösningar där andra ser problem. Vad jag älskar mest i mitt arbete och samtidigt upplever som mest faschinerad är samarbetet mellan alla dessa kreativa människor. Det är omöjligt att skapa något gemensamt utan att kommunisera, och när alla dessa kreativa människor arbetar samtidigt är det en talang i sig att sy allt detta nytänkande ihop – med budjett och plan i baktankarna. Detta är en inspirationskälla som aldrig sinar … under prosessens gång kan man även se hur människor konkret växer i samband med att deras tankar blir verklighet. I just LovE iT!

    Det samma gäller även i det vardagliga liv som vi lever. Problem är en del av vår vardag – stora liksom småa problem. Att drömma om en dag utan problem är en utopi och leder ingenstans. Om vi istället konsenterar i den dag vi lever i, sorterar våra problem, tar tag i de problem vi kan påverka – blir livet mycket enklare och även spännande. Att inse att det finns problem som är utanför vårt påverkan och kan därför egentligen bara glömmas – är en befriande, samt energigivande tanke. Dvs. ta tag i stora problem, som du kan påverka – så blir rygsäcken mindre tung att bära med sig …

    En gammal Buddha -historia berättar hur vi alla alltid har 53 problem – inte mindre eller mera. Då väljer jag häldre gå runt med 53 lätta problem än släpa med mig en säck med 53 tunga stenar. 53 är en bra siffra. Ibland roar jag mig att skriva ner alla dessa 53 problem. Blir det mindre – tar jag med några vardagsproblem i stilen – mjölk är slut i kylskåpet – och tvärtom – har jag för många – tar jag bort några mindre viktiga i stilen – mjölk är slut i kylskåpet. Kreativt mentalt lek även detta ;O)

    Men tillbaka till barnen. Barnen är underbara! Igår hade min dotter födelsekalas för hela klassen (18 stycken barn). Lite trött för dagen hade jag inte hunnit med så många arrangerade aktiviteter, utan det hela blev mer eller mindre improviserad. Jag hade med mig en hög med papper av olika färg, sax, lim och pennor … tanken var att göra lite origami tillsammans (hoppande grodor) … nja – origami … det var ett ord som inte var så där jätte populär bland killarna – men sedan såg de boken som jag också hade kastat med i väskan. Japanska ”origami” flygplan … vilken glädje, vilket skapande … det var FLYGPLAN … inte Orig …”vad för noe” … det blev total kaos runt pysselbordet och barnen sprang ut och in med sina alster … och alla dessa flyghistorier … jag skrattar fortfarande när jag tänker på spektaklet. Det roligaste var, att en av killarna (9 år) … kom pustande till mig och förklarade med glittrande ögon, hur detta var det bästa födelsekalaset han hade varit med om … hmmm … inte illa – med en hög av papper och inga planer alls.

    Skapa är livet!

    Nina

Tack för att du tar dig tid att lämna en kommentar! Vi blir väldigt glada!

