En nobel världsmästare

Sanningen är den, att det inte ligger något nobelt i att vara överlägsen någon annan. Det enda riktigt nobla ligger i att vara överlägsen ditt forna jag. (Whitney Young)

En höst för ganska länge sedan var jag bjuden på en fest hos en god vän. Min vän hade under några år tränat karate och var mycket duktig inom sporten. Det senaste året hade han fått lov att träna för den dåvarande världsmästaren i karate och han var mycket glad för detta. Världsmästaren var från Frankrike men bodde under en period i Sverige eftersom hans fru var svenska. Jag hade alltså hört talas om min väns tränare och kände till hans skicklighet, men jag hade aldrig träffat honom.

På denna höstfest hälsade jag på en fransman, kände igen hans namn och sa: jaha, är det kanske du som är vår värds tränare? Ja, svarade han, och jag är så glad över att få vara hans tränare, han arbetar hårt, blir duktigare och duktigare och han är en sån bra kille! Han nämnde inte med ett ord att han själv var bäst i världen inom denna gren….han gav min vän beröm och sedan vände han uppmärksamheten mot mig.

Det har gått många år sedan jag mötte denne ödmjuke man, men minnet av hans storhet har etsat sig fast. Det var inte nödvändigt för honom att berätta för mig vad han åstadkommit, att han var bäst i världen, istället ville han lyfta min gode vän … det är STORT!

Lyft varandra vänner!

I´ll try to be nobel

 Lo

Bild:freeborboleta.com

  1. Så sant. Sedan är det så att alla kan inte vinna. Om man bara gör saker som man är säker på att man är ”bäst i laget”, blir det inte mycket gjort – om man inte är en supermänniska. Via att vi lär oss förlora och tänker på att man har gjort sitt bästa för dagen, blir det lättare att prova på olika saker. I det långa loppet är detta en garanterad ”vinnare” strategi. Vi växer som människor åt alla möjliga håll och har möjlighet att utforska oss som individer.

    Nina

  2. Lo

    Låter som om även E fått träffa en äkta mästare! Jag tänker att det ligger mycket i vad du säger om att vi behöver känna till både vad det är att vinna och vad det är att förlora. Att detta krävs för att vi på ett ödmjukt sätt ska kunna närma oss andra människor, för att vi ska kunna vinna med värdighet och låta den som för dagen inte vann ”behålla sitt ansikte”.
    Lo

  3. Jag bara älskar denna historien! Min son (11 år) tränar jurutsi två gånger i veckan. Tävlingarna är tuffa och han är egentligen ingen ”slagkämpe” utan gillar träningen på grund av så många olika orsak. Men – tävlingarna är tuffa och det är inte alltid så roligt att förlora. Nu på hösten var vi med på nordisk mästarskap och han klarade genom alla sina match tidsmässigt – men ändå inte så bra att han skulle ha vunnit. Jag såg besvikelsen i hans ögon och bad lite extra hjälp från Es tränare. Denna underbara man satt sig ner med E, tog han i handen, tittade djupt in i Es ögon och sa: ”E, jag har bara en fråga – tycker du att du har gjort så bra du kunde idag?” E nickade svagt. Då svarar hans tränare: ”E, då är du en vinnare! Det kommer alltid finnas någon som är sämmre än du och någon som är bättre, men så länge du känner att du har gjort ditt bästa – skall du vara stolt över det som du har gjort OCH DU ÄR EN VINNARE FÖR DAGEN!”

    På denna stund kunde jag ha kramat Es tränare (tror att jag även gjorde det). Es ögon lyste och man kunde känna hur hans självförtroende kom tillbaka. Att vara en värdig vinnare handlar både självförtroende och självkänsla. Att bli en värdig vinnare, måste man veta hur det känns att vara en förlorare. Alla steg är viktiga!

    Kram Nina

Tack för att du tar dig tid att lämna en kommentar! Vi blir väldigt glada!

