Sally´s book club

Som litteraturstudent förälskade jag mig i Carl Jonas Love Almqvists Drottningens juvelsmycke. Jag minns hur jag upplevde boken som en drömsk spegling av mitt eget liv och att det på något sätt var en befriande läsning. Jag minns att jag på flera plan identifierade mig med bokens androgyna Tintomara.

Det har gått några år sedan dess. Jag är inte längre en pluggande och partande uppsalastudent. Jag har hunnit fylla 38 år, är en arbetande gift kvinna,mamma till tre härliga barn. En tanke far genom huvudet; Tintomara vad har åren gjort med henne?

Det är Eva-Marie Liffners bok Lacrimosa som fått mig att tänka på Tintomara igen. I Lacrimosa låter Liffner kvinnan Rose som stod som förebild till Almqvists Tintomara komma till tals. Här får hon en chans att ge sin syn på saken, att berätta sin livsberättelse och detta ur ett helt annat perspektiv än Almqvists.

Sally´s blev sugna på att läsa Lacrimosa tillsammans i en bokcirkel men, när vi pratat lite fram och tillbaka kände vi att vi först ville ta oss an Drottningens juvelsmycke. För några av oss blir detta en helt ny bekantskap, för andra, som i mitt fall, en spännande nästan lite pirrig återförening.

Att läsa är något som vi oftast gör ensamma, en upplevelse vi gör helt på egen hand.Men, liksom jägaren berättar sin jakthistoria för vännerna runt lägerelden och ensamseglaren beskriver sitt möte med stormande vågor så vill även läsaren dela sina läsäventyr med andra. Att dela gör jakten mer spännande och seglingen heroisk. Att dela det lästa fördjupar och breddar litteraturen, vår upplevelse av den. Framför allt så skänker just detta att dela det lästa med andra stor glädje!

Så, kom med du också! I mars läser vi Drottningens juvelsmycke en klassiker från 1834 den finns att låna på varje bibliotek,den är lätt att införskaffa. Kom med du också, så sätter vi oss var och en på sitt håll, i var sin bekväm fåtölj och läser tillsammans😉

Lo

  1. Hej Lisa – det blir Lacrimosa med ;O) … vi vill gärna höra dina tankar!!!! För mig är Drottningens juvelsmycke ett nytt bekantskap och jag är just nu mitt i boken, så vi får se hur man tänker när boken är slut! Detta är en av Lo´s favorit böcker – därför började vi med det. Hör av dig! Att byta tankar är livet!

    Kram!

  2. Vad kul! Jag vill också läsa om Drottningens juvelsmycke, det är en av de böcker jag älskat mest, någonsin. Lite svårgenomtränglig, visst, men SÅ bra. Det vore spännande att parallelläsa den med Lacrimosa …

  3. Lo

    Visst ska det bli kul =)
    Lo

  4. Ser framemot att dela tankar med er!

    Kram Nina

Tack för att du tar dig tid att lämna en kommentar! Vi blir väldigt glada!

