Skapar modekollektion av mjölk

Med det egna märket Mademoiselle Chi Chi lanserar  Anke Domaske modekollektioner med kläder tillverkade av mjölk.
Anke  är en ung modedesigner och mikrobiolog från Hannover i Tyskland och  hon har inom sitt företag Qmilch lyckats utvecklat den första textila mjölkfibern. Av sur komjölk som annars skulle ha kastats har denna kreativa tjej tagit fram en mjölkfiber helt utan att tillsätta kemikalier.

Hur går detta till kan man undra? Jo,när mjölken surnar bildas en kesoliknande massa som består av mjölkprotein på toppen och vassle som samlas på botten. Mjölkproteinet som heter kasein tas tillvara  och torkas till ett pulver.Pulvret blandas med vatten och bivax till en massa och hälls sedan i en maskin vars funktion kan liknas lite vid en köttkvarn. Maskinen hettas upp och massan pressas ut ur hål till långa trådar.

Då miljövänlig energi används vid tillverkningen, inga kemikalier tillsätts och mjölken kommer från djurvänliga gårdar så uppnår Qmilch målen för GOTS (Global Organic Textile Standard).

Ankes kollektioner blev snabbt populära i Hollywood och hennes plagg bärs av bland andra skådespelerskan Mischa Barton. Kläderna präglas av en enkel skönhet och har utöver detta en mängd kvaliteter. Kläderna luktar inte sur mjölk, behöver inte förvaras i kylskåp, de är komposterbara och kan bäras av laktosintoleranta eftersom inget laktos finns kvar i fibern!

Vem vill inte bära ett sådant plagg😉

Lo

bild via start up FASHION, the Age

  1. Lo

    Läser man vidare om mjölkfibrer så visar det sig att man använde dessa redan på 1930-talet, men då tillsatte man kemikalier. Det fina med Ankes tillverkning är ju att den är så grön.
    Lo

    • God Kväll Lo … hela köket är huller och buller p.ga. all påsk godis -kok … hurvas … men om mode och samhälle … jag tänkte faktiskt damma fram det gamla projektet som ligger mitt hjärta så nära … att skriva om mode genom tiderna … det är så mycket intressant att titta och hitta – och samhällets temp kan ofta tas via att man tittar på hur det ser ut i mode frånten … i alla fall så var det för …

      PS. titta gärna in i WWF -hemsida och läs mera om bomull … kan hända att du tänker två gånger när du nästa gången är inne i butiken och köper gläder …

      Kram – nu kallar kastrullarna!

      • Lo

        Ja. jag älskar modehistoria, historien om klädskaparna själva,om deras verk, samspelet med samhället.
        Låter härligt med kastruller fulla av påskkola =) Här har min man ikväll testat en ny variant av hemgjord glass. Supersmarrigt! Choklad,vanilj, krossade italienska mandelkakor och färska jordgubbar =)

  2. Lo

    Kläder av björk och tall, detta hade jag ingen aning om. Det är ju hur spännande som helst!
    Bodil, jag tycker också att kombinationen modedesign och mikrobiolog är lite häftig =)
    Bea och Mirre, ja visst är det coola nyheter!
    Nina, tänka vilka kunskaper det finns hos en skogsbrukare!
    Kramar Lo

  3. PS. Jag kanske skall förklara all detta info om skog … min pappa är nämligen en pensionerad skogsvakt och jag har min härliga uppväxt i de stora finska skogarna. Både ATL och Ny Teknik kommer med posten och jag slukar i mig allt som har med mera miljövänliga energikällor att göra. Den stora drömmen är ju en dag en egen ”Sally gård” med 100 hektar och lite till. Då är frågan – vad skall man producera om man inte siktar på att bli 100% bonde? Tall -jeans, kanske …;O) …? Idag har jag ca 30 hektar och om bara några veckor skall jag bli veckoslutsbonde. Pappa kommer på besök och vi skall plantera igen några hektar åkermark till en blivande tall -skog. Det blir coolt! Jag och min ”majorska” får jobba på riktigt!

    PS. PS.
    – RE-DUCE (Minska köp-och-släng beteendet!)
    Börja köpa kvalitet som kanske kostar mer men
    håller längre.
    – RE-USE (Att köpa second hand är lika
    miljövänligt som trendigt!)
    – RE-DESIGN (Ta dina slitna jeans och sy om
    dem till en kjol!)

  4. Bodil

    Jag tittade in i Mademoiselle Chi Chi´s hemsida – snyggt. Intressant yrkeskombination med mode och microbiologi. PS. man kan göra kläder av björk också (viskos)!

    • Så sant Bodil! Södra Cell och Domsjö t.ex. satsar på detta hårt idag. Barr- och lövträd skall bli textilmassa. Södra driver just nu en forskningsprojekt tillsammans med bla. Ikea och HM. Textilmarknaden är jättehet idag. Skogsindustrins växande intresse för textil beror ju på till stor del på att användning av papper minskar i världen och samtidigt råder det brist på bomull. Priserna skenar efter att skördar slagit fel och Kina har ökat importen kraftigt.

      Bomull pekas dessutom allt oftare ut som en miljöbov. De vita tussarna slukar vatten, kemikalier och åkermark som i stället kunde användas för att odla mat.

      Oljebaserade tyger som polyester och nylon är inte heller några miljövänliga alternativ.

      Konsten att tillverka viskos av cellulosa har varit känd sedan 1890-talet. Men i dag står cellulosan endast för av två procent av världens textila fibrer.

      Jag ser framemot att köpa mina första jeans av tall … ;O) … enligt forskarna detta kan vara möjligt om ca. 5 år!

      Om Misha Barton går med mjölk -tartan, då kan Sally´s gå med tall -jeans ;O)

Tack för att du tar dig tid att lämna en kommentar! Vi blir väldigt glada!

