The Gruffalo är en favorit!

I The Telegraph redovisas idag resultaten av en stor brittisk undersökning som Teachit Primary har gjort om barnlitteratur.
Man har låtit 848 lågstadielärare tycka till om vilken barnbok och vilken barnboksförfattare de tycker är bäst.

Favorit och på första plats i kategorin bästa barnboksförfattare blev Roald Dahl följd av Julia Donaldson och JK Rowlings. Roald Dahls böcker är också bland de mest omtyckta i kategorin bästa barnbok.  Bland de tio barnböcker som fanns med på topplistan hade Dahl skrivit fem. En av dessa fem var Charlie And The Chocolate Factory en bok som lästs med stor glädje även hemma i familjen Eskilssons soffa. Våra barn är goda läsare, men vi läser gärna högt tillsammans bland filtar och kuddar i soffan eftersom vi alla tycker att det är så mysigt! Kalle och chokladfabriken läste vi strax innan den populära filmatiseringen kom och det var på ett sätt fint, för då kunde vi själva få fantisera ihop Willy Wonkas magiska värld.

Den bok som lärarna dock tyckte var den allra bästa barnboken just nu var The Gruffalo av Julia Donaldson. Även denna en helt underbar berättelse som gick hem i vår familj. Vi läste och såg även den supersköna filmen på engelska eftersom den har ett så fint språk, en klurig liten berättelse på vers som fängslade oss alla. Har ni inte sett The Gruffalo kan ni kika här:

Jag är lite småförtjust i att titta på listorna över andra läsares favoriter, det ger ofta  inspiration och uppslag till ny läsning.
Själv blev jag denna gång sugen på att ta en sväng till bibblan för att låna någon av Roald Dahl godingar😉

Ha det Gott!

Lo

P.s Vill ni läsa artikeln och se de två favoritlistorna kan ni titta här:

http://www.telegraph.co.uk/culture/books/booknews/9137785/Roald-Dahl-voted-teachers-favourite-author.html

 

  1. Liv

    Mycket söt och monstrig film =)
    Liv

  2. God Morgon för dig själv! Nu är köket stedat och jag hittade i kokbokhyllan ”den lilla pralinboken”. Flera sidor om kolor, även fudge – så ny är jag taggad ;O) Inget handprov denna gången, utan det får bli termometer. 118 eller 124 grader är hemligheten. 124 grader om kola skall vridas i papper och 118 om man vill doppa det i chocklad. Nu får jag bara passa på att min man som är en riktig Gruffalo Godisrotta inte får i sig alldeles för mycket av det goda ;O)

    Idag ligger barnen Hellström som kopia av vuxna Hellström i sängen och läser böcker, innan de skall sova. Det är en bok -kaos i alla sovrummen … dags att vårstäda ;O) Innan des hade jag en vana att läsa godnatt -sagor (vi gör det fortfarande ibland, när man vill mysa lite extra). Böckerna om Narnia läste vi så klart, fast det ibland blev lite läskikgt! Sedan är ju filmerna hur fina som helst. Astrid Lindgrens böcker läste vi också som serie. Mio mi Mio var en bok som vi pratade mycket om. Astrid liksom Dahl skriver ju så att man kan relatera det till det riktiga livet och även prata om även de lite svårare ämnen. Och många många andra …

    Jag skall skriva om Maud! Skall skriva ner i min ”never ending intressanta människor” -listan. Se till att ta en tur till bibban – Maud är nästan bättre än Lewis ;O)

  3. Lo

    God morgon! Lewis är min absoluta favorit av författarna på listan. Jag har älskat Aslan sedan jag var barn =)
    Barnen har fått Böckerna om Narnia i talboksversion för att vi ska kunna lyssna på dem i bilen tillsammans.
    Maud Mangold känner jag till, men vi har inte läst hennes böcker ( inte högt tillsammans i alla fall, barnen läser ju i och för sig massor av böcker själva😉. Kul om du vill berätta mer om henne!
    Ha en härlig dag!
    Lo

  4. Gruffalo har nog varit en av favoriter hos familjen Hellström med! Lewis så klart på plats 6, men en av våran absoluta favoriter saknas, nämligen Maud Mangold. Henne borde vi nog skriva mera om! Barnen och jag bara älskar serien Landet Innanför !!! Har ni läst det?

Tack för att du tar dig tid att lämna en kommentar! Vi blir väldigt glada!

