Sofiepriset till Eva Joly

Sofiestiftelsen skapades av författaren Jostein Gaarder efter huvudpersonen i hans mest kända bok Sofies värld. Sofie priset ska inspirera för en hållbar utveckling. Eva Joly fick priset p.ga. hennes outtröttliga och orädda arbete mot en kultur av girighet som skapar sociala och miljömässiga problem, samt för hennes vision om ett hållbart, rättvist samhälle.

 Eva Joly är född i Norge, men lever i Frankrike sedan 1960 -talet. Hela hennes resa är en historia i sig.  Arton år fylda flyttade hon till Paris för att arbeta som au pair i en högborgerlig doktorsfamilj i Paris. Det var den första – men inte sista gången norskan Gro Eva Farseth ömsade skinn och bytte liv. Det var en norsk skönhet, med en färsk tredjeplats i Miss Norway -tävlingen som kom ned till Paris. Den franska familjens äldsta son hette Pascal och blev snart Gro Eva Farseths älskare, sambo och slutligen make. Allt till svärföräldrarnas förtret. Giftermålet blev Evas första klasskamp. Under första äktenskapsåren hade Eva olika ströjobb och försökte slå sig fram so stylist. Till sist insåg hon behovet av en grundligare utbildning och då råkade det bli juridik. Mest p.ga. flexibilitet för studier med helg- och kvällskurser. 

Eva Joly blev känd som korruptionsutredare under Elf -skandalen.  Elf Aquitane hade varit föremål för polisens utredning sedan 1994 och Joly var undersökningsdomare hos åklagarmyndiheten i Paris. För henne arbetade en stab på 90 personer med ärendet som i korthet gick ut på att oljebolaget Elf-Aquine misstänktes ha använt 25 miljarder franc till att muta politiska ledare i Frankrike och utlandet. Närmare 100 personer åtalades och bland andra Frankrikes förre utrikesminister Roland Dumas åtalades och fälldes för medhjälp till förskingring. Dumas dömdes först till sex månaders fängelse, men domen upphävdes senare. På grund av sin ledande position i åtalet levde Eva Joly farligt och eskorterades av livvakter. Hon arbetade under hot och extrem press. Äktenskapet slutade i separation. Maken Pascal tog livet av sig två år senare.

Joly blev EU -parlamentiker 2009 och är de Grönas presidentkandidat i Frankrike.

Joly har skrivit boken ”Des he´ros ordinaries” som 2010 kom ut på svenskt förlag med titeln Vardagshjälrtar. I boken ger Joly exempel på vardagshjältar som trots utsatthet avslöjar korruption och ekonomisk brottslighet. Jag har inte läst boken, men skall definitivt ta en tur till bibliotek innom kort.

Fantastisk resa och Fantastisk kvinna!

Nina

BILD:WWW.NUMERAMA.COM;WWW.SCOOP.IT

  1. Nina

    Amen, Mdame Bodil!

  2. Bodil

    Mdame Joly, what a remarkable Dame! Imagine being a female immigrant in Paris, marrying rich for sure, but still having to claw her way up the professional ladder in one of the the most conservative male environments in the world. Did she rest easy after that climb?. No she went right after the throats of the people that thought they formed the bastion of the french sociecty. That thought that they by forming such a bastion, would be above the laws of the same society they cherished so much.
    That took some guts in a mens’ world. Bravo Eva. Let’s go get them all when you become La’Presidente’.

    Bon’/Bodil’

  3. Nina

    Tack själv Helena för dina kommentarer. Tankar är för att utvecklas. Det ända sättet att utveckla tankar är att byta dem. Det är livsfarligt att generalisera och dra förhastade slutsatser – något som i alla fall jag måste tänka på i framtiden. Det som händer i mitt liv, betyder inte att det är likadant för dig osv. Det finns lika många världar och världsbilder som det finns människor och det är kanske just det som gör livet så intressant att leva. Man lär sig varje dag någonting nytt och man får kanske gå genom sina egna tankar och vurderingar en gång till med det nya materialet som kommer in. Hmmm … nu är mina tankar upptagna om hårväxt … och jag måste nästan säga att jag ser påenget med Facebook -actionen. Jag skulle dock inte bublisera i nätet en bild av mina armhål.

  4. Helena

    Hej,
    Jag är glad att jag hittat er blogg. Ser med spänning fram emot fler inlägg.
    Helena

  5. Nina

    Hej Helena och tack för länken. Jag skall ta min tid och läsa genom det ordentligt. Jag glömde nog tillägga i sista kommentar att när det även handlar om ”sjukdom”, så är det andra regler som gäller. Och sedan detta dilemma med sjukdom kontra depression. Det är som Liv i länken säger att det är ingen som medvetet bestämmer sig att bli anorektiker eller alkoholist. Dessa två sjukdom tar tid att utveckla sig och man har mera tid att bearbeta problematiken. Man kan även leva med depression många år, men att ta livet av sig är en engångs händelse, där du inte kan hjälpa till efteråt. Människor som har problem i sitt liv, blir oftast världsmästare att dölja problem. Åter igen ett dilemma. Hur kan man hjälpa till om man inte kan se symptom … jag läste ett tag sedan Heberlins bok ” Jag vill inte dö, men jag vill inte bara leva”. En bok som jag fortfarande bär inom mig och tänker på då och då. Hur svårt det egentligen är att hjälpa människor med psykiska problem. Nyckeln är kanske att göra det lättare för människor med problem själv söka hjälp och se till att det finns bra och kunnig hjälp lätt tillgängligt. Då är vi inne i pengarnas värld …
    Med barnen ligger det stort ansvar och börda hos föräldrarna. Ett osynligt arbete i samhällets ögon, som i individnivå är mycket påfrestande! Sedan tänker jag återigen hur det är att leva i äktenskap med en människa som lider av depression eller liknande. Detta är ett svårt område Helena. Liksom med många andra sjukdomar, påverkas ju mer eller mindre alla som lever i närheten av en person med problem. Varje case är unik.

    Om Sofies värld. Det är lika mycket ungdomsbok som vuxenbok. Barnen är ju olika, men jag skulle säga från 8 år.

  6. Helena

    Hej igen,
    Svåra frågor är det. En aggresiv och självisk handling och samtidigt – är ångesten så stark och tung att enda sättet att överleva den är att dö – så att det blir slut på ångesten – hur mycket handlar det då om ett aktivt beslut? Jag tror få människor vill dö, men en del står inte ut med ångesten. Tycker det finns en träffande formulering på Suicisprevention väst ”Ingen ska behöva ta livet av sig som en sista utväg”. Var sjätte timma dör en person i Sverige av självmord. Läs mer: http://www.suicidprev.com

    Jag har inte läst Sofies värld. Hur gamla barn kan läsa den?

    Helena

  7. Nina

    Ärligt talat Helena, jag började skriva svar igår, men det blev så många vinklar i tankegången så att jag till slut kom på att det finns inget bra svar. Jag tänker på barn som plötsligt mistar sin mamma/pappa, föräldrar som mistar sitt barn, en kvinna som mistar sin man och vice versa … i alla dessa tillfällen lämnas det efter mera frågor än svar. Att leva med osvarade frågor är slitsamt. Att man vet att man aldrig kommer att få svar på frågan – varför? Skuldkänslor, som kanske inte kommer så mycket från utsidan utan mera innifrån – var det något som jag gjorde? Kunde jag ha gjort något som kunde ha hindrat detta?

    Jag vet av erfarenhet vad jag pratar om … och det ända som jag kan säga är att sorg är en del av livet. Det tar tid att bearbeta och acceptera, men man måste gå vidare. Självmord är ganska sjävfisk handling. Det är ett individuellt beslut, där man skiter alla andra (ursäkta ordaval) … jag tror inte att folk tar livet av sig för att få andra att må dåligt. De tänker nog bara mest på sig själva. Där med skall man göra sig en tjänst och gå vidare i livet. Sorgen blir man kanske aldrig av … men sorgen bleknar med tiden.

    OBS! Tillfällen där det ligger något brotsligt bakom – är en annan sak.

  8. Lo

    Förresten, har ni läst Sofies värld? En kanonbra bok at läsa själv eller tillsammans med barnen då de blir lite äldre!
    Lo

  9. BEA

    HEJ!
    ÄVEN JAG REAGERADE PÅ DE DÄR RADERNA, ATT HENNES MAN TOG LIVET AV SIG. BERÄTTELSEN OM DENA STARKA KVINNA OCH SÅ DESSA SORGLIGA SISTA RADER… NU VET VI INGET OM HUR HANS/DERAS LIV SÅG UT, MEN DET BLIR NÅGRA STRÅK AV SORG NÄR MAN LÄSER DET OCH FRÅGETECKEN HOPAR SIG… HELT KLART ÄR HON JU EN KVINNA SOM KÄMPAT MYCKET I SITT LIV, OCH SOM FANTASTISKT NOG FORTFARANDE KÄMPAR!

  10. Helena

    Hej, såg en intervju med henne av Skavlan. Hon verkar vara rolig, intelligent och driven. Vilken resa hon gjort!
    Blev lite ledsen när jag läste hennes levnadshistoria som avslutas med ”Maken Pascal tog livet av sig två år senare”. Som läsare tänker jag att det beror på all press och på att det inte går att leva lyckligt med en så framgångsrik kvinna. Men jag vet (har läste en del inom området) att de allra, allra flesta som tar livet av sig gör det för att de drabbats av en av mänsklighetens dödligaste sjukdommar, depression. Vi vet ju inte varför han dog just då. Hade han precis insjuknat, klarade han inte pressen, eller hade han varit sjuk hela livet och att det bara varit en tidsfråga innan han skulle dö av sin sjukdom? Kanske var det Eva som var hans stöd hela tiden i sjukdommen och att hon inte orkade till slut?
    Kanske är det jag reagerar mot, att det är ok att säga ”han tog livet av sig” fast det väldigt tydligt talar om vilken sjukdom som ledde till det. Om man säger ”han dog” så talar de sällan om av vad ”av cancer”, ”av hjärtinfarkt”, ”av skrumplever” för det är för privat. Men när någon dör av depression så är det ok att säga det och samtidigt skuldbelägga den som dött och dennes anhöriga. Hmm, hennes bok ska jag läsa men jag fastnade verkligen på den raden och blev ledsen.

    Helena
    Ps. förresten jag har blivit nyfiken på era andra inlägg och ska läsa. Har inga planer på att vara så här neggo då:) Vilken fin blogg ni har!!

  11. Nina

    Så sant. Sedan är det inte alltid vi väljer vägen själv utan det bara blir så. Jag skulle i alla fall så gärna vilja träffa henne. Hon är inte heller färdig med sin resa, utan är på god väg att bli Franrikes nya president. En sak är i all fall klar – det ligger mycket arbete bakom hennes resa – det är sällan man får någonting gratis i denna värld.

  12. LO

    Joly är en fascinerande kvinna! Jag kan inte låta bli att undra vad som varit hennes drivkraft, vad som fått henne att välja den väg i livet hon gjort…vad som liksom var ”startskottet” som låg till grund för hennes engagemang.
    Lo

Tack för att du tar dig tid att lämna en kommentar! Vi blir väldigt glada!

