Child´s Creativity

Idag är jag bara glad. Solen skiner, krokusarna tittar fram, fåglarna kvittrar och jag såg vårens första fjäril landa på barnens studsmatta. En sådan ”må bra” -dag. Nu väntar jag bara att barnen kommer från skolan. Idag skall jag strunta i alla halvgråa vardagens rutiner, umgås med barnen av hjärtans lust och bli en Pippi Långstrump för dagen! Enligt forskarna är det bra för kreativitet  ;O) …  Jag hoppas att ni har en lika bra dag! 

 

 Every child is an artist. The problem is how to remain an artist once we grow up. ~ Pablo Picasso

Nina

BILD: FOUNDATIONPHASEWALES.COM

  1. Nina

    Tack för din kommentar Bodil. Georg Bush, Leonardo da Vinci, Michelangelo och Albert Einstein finns med på listan med kända personer med diagnos dyslexi. Einstein och Vinci tros dessutom ha haft ADHD (Attention Deficit and Hyperactivity Disorder) eller Asperges syndrom. Magic Johnson och Whoopie Goldberg är både dyslektiker och har ADHD. Steven Spielberg är dyslektiker och hagf ADD (Attention Deficit Disorder).

    Det är spännande att det kan finnas ett samband mellan kreativitet och egenskaper som ofta brukar anses vara handikappande inom andra områden.

    Hur tar man vara på dessa talanger i dagens skolavärld och vad missar man …

  2. Bodil

    Cool,

    Every brain is a puzzle. Some puzzles are more complex than most. And some puzzles are made out in a dimension that we cannot see ourselves. I wish that every child would be blessed with teacher that could encourage his talents. but I guess that the sad truth is that children with out of normal talents will have to count themselves lucky to have such a teacher.
    Bodil

  3. Helena

    Hej,
    Sitter på jobbet och försöker hålla mig från tårarna. Tänk om vi kunde se varandra helt och hållet även när våra ramar inte räcker till.
    En helt underbar film! Kanske går det att hämta inspiration till att inte ge upp med det jag vill göra, även om andra under lång tid bara ser alla svarta ark jag åstadkommer.
    Blir nyfiken på vad Lo håller på med. Jag blev rörd och stärkt av filmen.

    Helena

  4. Nina

    Coolt, men får mig nog också tänka en del. Jag som föräldrar måste nog ta lite mera tid på mig att lyssna på mina barns tankar. Man kan hitta ett skatt i slutändan av regnbågen … ;O)

  5. Nina

    If you talk to a man in a language he understands, that goes to his head. If you talk to him in his language, that goes to his heart. (Nelson Mandela)

    Gäller både barn som vuxna …

  6. Lo

    Tack min vän, vilken underbar liten film! Den speglar så mycket det jag arbetar med just nu och den är en sådan fantastisk uppmuntran. Tårar i min ögonvrå, hjärtat ler..
    Tack!
    Kramar Lo

  7. Nina

    Ärligt talat, jag tror att det blev en eller annan droppe i ögonvrån …

  8. Liv

    Helt underbar, jag ryser!
    Liv

  9. Nina

    PS. Lo, film är dedikerad till dig!

Tack för att du tar dig tid att lämna en kommentar! Vi blir väldigt glada!

