Give me a sign

Så här fint besök hade jag på trappan idag … våren är definitivt här! Som fjärilsälskare blev jag extra glad för synet. I det sista har jag pysslat massavis med plastade fjärilar som sitter fast lite här och vär – både inne och ute, i väntan på att våren skulle komma igång – men nu kan jag lägga ner pysslet och bara njuta av alla vingade vänner som surrar och fladrar i trädgården. När mina stora lavendelbuskar sätter igång med blomningen blir det ett riktigt fjärilsshow för alla sinnen. Det är så underbart vackert årstid som vi har framför oss! Naturens egen medicin för alla vintertrötta små deprimerade människor! Våren är våren! Den ger nytt hopp. Ny glädje. Ny inspiration. Äntligen är det slut på mörker och kyla för den här gången och vi går mot ljusare tider. Saker som vi bär på i våra liv, som tynger oss och bekymmer oss, inte längre känns så jobbiga.

Jag läste en fin krönika på fredagens Bohusläning. Krönikören, en ganska ung kille, jobbar som pastor i kyrkan i Uddevalla. Han skriver om sina tankar under en promenad på lunchen. Han skriver om hur han tänker på Gud. För mig är tro något personligt, något som jag egentligen inte vill skriva om och gå i djupet, men den här historian kan läsas av alla oansätt hur och vad man tror på. Pastorn fortsätter … Gud … Han är ju så mycket större. Ur Hans perspektiv är ju bilarna och husen och jag ÄNNU mindre. Då är ju lilla Uddevalla bara en prick på kartan. Sverige bara en liten, liten del av världen som Gud håller i sin hand. Och jordklotet är bara en mikroskopisk del av universum med alla miljarder galaxer han skapat. Ur det perspektivet blir allt som i vardagen kan kännas som stort, svårt eller besvärligt plötsligt väldigt smått och enkelt.

Det kan vara en fördel att ha en tro som pastorn har. Att leva ett liv med vetskap om att Universumets skapare är med i hans vardag och guidar fram. Att alla hans problem egentligen inte är så avancerade när man har en sådan följeslagare. Han skriver hur sångaren Timbuktus låt plötsligt börjar ringa i hans öron: ”Det ordnar sig, det gör det alltid. Jo, det löser sig. Det kommer fixa sig till slut …”

Jag tycker extra mycket om Timbuktu. Pastorn kunde inte ha avslutat krönikan bättre. Tror man på Gud eller ej, finns det bara en sanning om det som har varit – det finns inte mera. Många av dessa bekymmer som sysselsätter våran tankar idag, kommer att vara bortglömda om en stund. Jag tror att om vi skulle ta oss mödan att klättra upp i en trätopp och betrakta vårt eget liv från fågelperspektiv, är det ganska många bekymmer som skulle krympa i stunden. Det gör i alla fall mina … när jag sitter här i mitt imaginära träd, tittar ner och viftar på tårna i takten på Timbuktus låt … ” Jo, det löser sig … la la la la la la laaa” … prova på du med!

 
 PeacE and LovE – Ha en underbar kommande vecka!

Nina

PS. Give me a sign? Fjärilar så klart – våren är definitivt här! För mig var dessa fjärilar också ett tecken om något annat. Att forsätta att tro på det goda i människan och att göra det lilla för att skapa en lite bättre värld att leva i. Att livet alltid inte känns så lätt att leva när man står på marken, men att klättra upp i ett trädtopp då och då, är den rätta medicinen för dessa melankoliska ”Snusmumriken” stunder.

BILD: NINA; http://www.spraktidningen.se/blogg/timbuktu-vinner-stora-retorikpriset

 

  1. Nina

    Tack Helena! Hoppas du har det bra i det fina vårvädret! Det är alla dessa ögonblick som skapar livet. Nyckeln till ett bra OCH lyckligt liv är att vara uppmärksam för alla dessa små saker som förgyller dagen.

    Tänk på barn! Vi vuxna är tyvärr inte lika tillitsfulla som barn. Det ända barnen behöver för att känna sig trygga är en kärleksfull blick och en lätt beröring av någon som bryr sig om. De kräver inte att de ska förstå allting.

    Vi kanske skulle behöva bli lite mera som barn och inte tänka på så mycket på saker som ”skall ordnas” eller ”skall ordna sig” … ta livet lite mera på sparken och använda all energi som nu bli övers för att dela kärleksfulla blickar och gest som visar att man bryr om varandra. Jag är nog lite i De Leva -humöret idag, men jag tror på det här! LovE LovE LovE … ;O)

  2. Helena

    Hej,
    Jag hörde en trubadur sjunga ”jag oroar mig inte för det ordnar sig aldrig” och sen handlade visan om att därför försökte han njuta av ögonblicket han hade. Jag tycker det är fint. Kanske är inte alltid det viktigaste att ”det ordnar sig”?

    Helena
    Ps. Vad jag tycker om eran blogg. Ni skriver så fint och har så fina bilder.

  3. Nina

    Stämmer – Blessed ;O) … han rockade loss häromdagen i Färgelanda kyrka med tema Bruce Springsteen. Jag var inte på plats, men enligt Bohusläningen (igen), var stämningen som i värsta rock konsert. Inte något man väntar sig att höra när man pratar om svenska kyrkan – så något utöver måste denna killen hava. Savens gång och knopparnas metamorphos – vad fint! Nu kommer jag att drömma gott … ;O)

    Ha det så bra!

  4. maria

    Om det är samma krönika jag tänker på så hette han Blessed i efternamn. Taget? När våren kommer känner man hur mycket en del av naturen vi är. Det är bara att följa savens gång och knopparnas metamorfos. Viva la primavera. /M

  5. Nina

    :O) … sign´s är alltid rolika och kommer när man minst anar det ;O) En klok kvinna som du har träffat. Örnens perpektiv är nog en verktyg som kommer till behov i det flesta områden i livet. Vad som är viktigt och vad inte. Vad kan vänta och vad måste göras nu.

    Det får bli veckans tema: Örnensblick och om det inte hjälper klätra upp i trädtoppen. Om inte äns det hjälper – se till att prata med någon som just i stunden sitter i trädet eller flyger med örnens blick.

    Kram!

  6. Lo

    En klok kvinna sa till mig en gång att jag skulle sväva högre, att jag skulle ha örnens perspektiv på livet, inte duvans. Hennes ord har många gånger hjälpt mig att sätta perspektiv på mitt eget liv, att inte ”grotta ihop” och göra små problem stora. Att få vila i Guds hand som har ett än större perspektiv känns otroligt skönt, befriande och tryggt =)
    Kramar Lo

    p.s ett härligt sign!

  7. BEA

    ”THIS TOO SHALL PASS” VINTERN ÄR ÖVER OCH VÅRGLÄDJEN SPIRAR!
    BEA

Tack för att du tar dig tid att lämna en kommentar! Vi blir väldigt glada!

