Mitt liv i mina händer

Alison Lapper föddes 1965 utan armar och med outvecklade ben. Hennes familj fick rådet att lämna bort henne, så hon överlämnades till de sociala myndigheterna. I nitton år bodde Alison på handikappinstitutioner under strikta förhållanden. Medan hon kämpade sig igenom en kärlekslös barndom med både fysiska och psykiska övergrepp, bestämde hon för sig att slå sig fri och bli själständig. Välsignad med intelligens och beslutsamhet har Alison tagit itu med många utmaningar på sin väg till att få leva ett rikt och självständigt liv.

Alisons växande konstnärliga talang, styrka och personlighet gav henne den frihet hon längtade efter när hon fick påbörja konststudier vid universitet i Brighton och 1994 tog hon sin examen med högsta betyg. År 2000 födde Alison sin son Parys. De båda har medverkat i BBC:s dokumentärserie Child of Our Time. I september 2005 placerades Marc Quinns fem meter höga staty Alison Lapper: Gravid på den fjärde sockeln på Trafalgar Square och gjorde bilden av henne känd för miljoner människor.


Alice Lapper har skrivit biografin: ”Mitt liv i mina händer” . En engagerande och tankeväckande bok som berättar om hur Alice övervann smärta och fördomar. Det är ett gripande porträtt av en inspirerande kvinna. Alice är ett levande bevis på hur man med en god portion av envishet, tro och vilja kan klättra över många hinder i livet – men även en bok om oss andra ”så kallade normala människor” och fördomar som skapar dessa hinder.

Fairness is everyones right!

Nina 

  1. Lo

    Fint Beatrice =)

  2. Åh tack vad glad jag blir🙂 Självklart får du tipsa om min blogg och låna bilder🙂 Massa kramar!

  3. Nina

    “The best part about the streets is that it is not about what you got. Its what you make off what you got!”
    – Nice!

  4. Nina

    Så sant Lo. Alice har inte heller själv valt sitt öde. Ändå betraktar Alison sitt liv som en gåva och försöker göra det bästa av sitt eget liv. Jag rekommenderar varmt hennes bok för alla, för att vidga lite ”vjuer”. Sanningen är att det finns många i dagens samhälle som inte passar in i den färdiga ”pepparkaksmallen”. Oftast har dessa personer något annat utöver som kompenserar det som saknas från den vanliga pepparkaksmallen.
    De är personer med alldeles egen mall. Om man går till botten med detta, finns det inte två likadanna människor eller fingerprint i världen. Vi är skapade för att vara olika. Varför inte istället njuta av mångfalden och sluta pressa oss själva eller andra i en mall som skall egentligen inte finnas!

    Amen :O)

  5. Lo

    I vår ”klan” älskar vi dans! Att dansa och att titta på dans i alla dess former. För något år sedan kom Step up filmerna och dem såg vi om och om igen. Jag och äldsta dottern blev lika förälskade i den klassiska storyn i filmerna båda två😉 När jag ser Alice tänker jag på tjejen Andy i Step up. Hon är ett maskrosbarn som älskar att dansa och hon battlar under sena nätter ute på gatorna.
    Mot slutet i filmen säger Andy inför ett battle:
    ”The best part about the streets is that it is not about what you got. Its what you make off what you got!”
    Kram Lo

  6. Lo

    Många, många tankar går igenom mitt huvud när jag ser och läser detta. Vilken enorm styrka Alice har, vilket mod! Fairness is everyones right, ja det är självklart kan vi tycka, men det är ju långt ifrån så i praktiken. Människor kan vara ohyggligt fyrkantiga, ytliga och dömande i sitt förhållningssätt till de som inte passar in i den färdiga ”pepparkaksmallen”. Jag tänker att så många skatter går förlorade när människor som Alice inte blir sedda för vad de faktiskt är; unika och värdefulla precis som alla andra! Jag är glad att Alice finns, att hon kan ruska om och bana väg!!!
    Lo

Tack för att du tar dig tid att lämna en kommentar! Vi blir väldigt glada!

