Konst banar väg i Egypten

Efter det egyptiska folkets protester på Tharirtorget förra året byggde den egyptiska militären murar runt torget.
Murarna byggdes också på andra platser i Kairo för att spärra av de gator som leder till regeringsbyggnader.
För nåpgra veckor sedan samlades egyptiska graffitikonstnärer till en protest mot murarna och till en hyllning av de människor som miste sina liv under demonstrationerna. 
Under de tre dagar konstnärerna tillsammans målade Kairos murar kunde man se dem sakta ”försvinna”.
På murarna målades vackra bilder av olika landskap och andra scener i en trompe-l´oeil teknik  som får betraktaren att se något helt annat än den mur han står inför.
Även om murarna nu förvandlats till konst så är konstnärerna är noga med att påpeka att syftet inte är att försköna murarna, deras målningar är ett fredligt men mycket tydligt statement.
Som Mohamed Gad en av deltagrna i manifestationen sa till Foreign Policy:

“We’re not embellishing the walls…we’re simply stating that the streets are open.”

En bild säger mer än tusen ord och ibland har den till och med kraft att spränga murar…

Lo

 
Bilder: Mosaáberising
Källor: BlouinARTINFO, Foreign Policy 

  1. Lo

    Nina, vi kan uppleva en sjukt stor hopplöshet framför tv:n, det gör jag också! Jag tror att vi faktiskt kan göra något, hur stort eller litet beror på vår vilja, vårt engagemang, den kraft vi uppbådar. En vän till mig lever efter måttot ” Bloom where your planted”, om vi känner att vi inte räcker till om vi inte förmår göra något för en medmänniska lång borta så kan vi göra något precis där vi står!! Vi kan välja att agera medmänskligt! Runt om oss alla finns många av de människor som tvingats fly från oroshärdar. Det fattas hundratals boenden för de ensamkommande flyktingbarnen i Sverige. Om vi bara går ut genom grinden från våra trädgårdsidyller så kan vi välja att se att vi faktiskt i vår egen stad omges av sargade människor Vi kan bekräfta dessa människors erfarenheter, vi kan dela med oss av vår tid, vi kan ta mod till oss och möta dem!

    Självklart kan vi agera på en hel massa nivåer, detta är de lägsta. Vi kan välja att föra dessa människors röst till politiker. Vi kan välja att demonstrera, engagera oss, fightas! Detta val finns!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Det är så att de flesta av oss inte har den viljan, det engagemanget. När vi knäppt av tv:n är ångesten bortglömd. Det är väl den enkla f-baskat tråkiga och simpla sanningen. De lidande och sargade får inte plats i våra vardagsrum. När vi har planerat vår egentid och lagt månadens schema så wooops, ingen tid över!

    Sorry!!! Jag blir så arg!!!! Jag blir arg på mig själv för att jag inte skriker mig hes och fightas fighten. Så uselt!!!!
    Lo

  2. Nina

    Helena, du har så sant. Inga murar håller för evighet!

  3. Nina

    En liten halo från snöiga Hedekas. 1600 granplantor är i alla fall planterad – så jag ha gjort en liten ting för CO2 ;O)

    Lo, en fråga vad kan vi enstaka människor göra, annat än titta på TV och må dåligt?

  4. Helena

    Hej,

    Tänker på andra murar som byggts upp tillfälligt och sen blivit permanenta. Berlinmuren och resten av järnridån. Murarna i Israel som byggts för att hindra palestiner från att röra sig fritt i sitt land. Sorgligt. Fruktansvärt för de vars dagliga liv skuggas av murarna.

    Och idiotiskt av makthavarna. Har de inte lärt sig av historien. Inga murar står för evigt!

    Jag minns själv när järnridån föll. Från att ha varit ett faktum hela mitt liv så upphörde den att finnas på några korta veckor. Ingen trodde ett halvår innan att det var möjligt. Men det var det!

    Helena

  5. Lo

    Ja, alla dessa barn…det är så ohyggligt, så svårt att förstå. Jag kan bli knäpp av det där, vansinnig, så förbannand att det slår slint! Hoppet står till människor som Mohamed Gad, som med det de har till hands kämpar för att visa vägen för medmänsklighet och frihet. Gad har sina sprayburkar och penslar, han målar hoppet och längtan efter en rättvisare värld på murarna. Kanske kan vi var och en göra detta på något sätt, något litet på vårt sätt….

  6. Nina

    Lo, jag tittar på bilderna och försöker hitta de rätta orden, men lyckas inte. Så mycket oroligheter i världen just nu och allt handlar om makt. Om man skall föra krig, föredrar jag att se denna typen av bilder skapat med färg och pensel, än bilder som visas i mediorna allmänt. Så många arga människor – och kärlek är bara minne blått. Jag tänker på alla barn som bor mitt i detta krigande kaos, som blir dragen in i det utan sin egen vilja.

Tack för att du tar dig tid att lämna en kommentar! Vi blir väldigt glada!

