Glad Påsk!

Rödbetor, lök, kål och gurkmeja. I vårt kök bubblar det av färg i pytsar och kastruller. Mannen som i vanliga fall är den som är chef i köket har i ren förtvivlan över det skenbara kaoset flytt fältet. Själv myser jag och barnen lyser av glädje och deltar med stor iver. Vi färgar ägg!
De senaste åren har vi under påsk blåst ägg och målat dem i akvarellfärger och till frukostbordet har vi kokat äggen tillsammans med löksskal för att få dem varmt gula. I år hade vi lust att ta reda på mer om naturens egna färger så vi har valt att koka olika växter i vattenbad för att se vilken färg vi får fram. Att rödkålen ger äggen en fin blå färg får sonen att brista ut i ett: ”Wow vad coolt, man kan måla med kål!” Barnen limmar fast små blad med äggvita på äggen, lägger äggen i en bit nylonstrumpa och sänker ned dem i färgbaden.

Våra resultat är blandade. Vissa ägg blir jättefina, konturerna efter de små bladen tydliga och färgen vacker. Vissa ägg spricker och blir kladdiga, de åker direkt i komposten. Ibland blir vi förvånade över  den färg äggen får efter sitt bad. Rödbetsbadet ger inte den röda färg vi trott utan äggen får en brunaktig färgton. Men, även om några av våra ägg spricker och köket blir allt stökigare med lökblöta nylonstrumpor spridda över köksbordet så är det en spännande och rolig process!

När jag står där i köket och tillsammans med barnen får leka och lära detta nya om växternas färger så tänker jag på att det är ju detta påsken handlar om. Det är ju detta själva ägget symboliserar; det nya livet och skaparglädjen!
Jag tänker på ägget som den kristna traditionens symbol för att Jesus under påsken för död till liv.På äggskalet som får symbolisera graven och på det kläckta ägget som ger upphov till det nya livet.
Jag tänker att våren är här och skaparens kärlek blir synlig i  blommorna som gror utanför vårt fönster.  Jag tänker att påsken är en påminnelse om att det ständigt finns en chans till nytt liv. Detta tänker jag på och jag ler när jag håller ett av de släta blå äggen i min hand.

Glad Påsk!
Lo

bilder: Dreamy white

  1. Nina

    Så hærligt Lo, din text får mig att må bra. Idag var vi besøk hos Ls gamla kompis i Bro som har alldeles underbara silkeshønor. Sista veckan hade vårens två førsta kyklingar tittat fram – lagom till påsken. All detta vårdnad och værme før att få fram dessa små uviga gula varelser. Det ær væll detta som livet handlar om – kærlek och omtanke i massor.

    glad førsenad påsk!

  2. BEA

    GLAD PÅSK ! =)

  3. Helena

    Hej,

    Så fint Lo!

    Helena

Tack för att du tar dig tid att lämna en kommentar! Vi blir väldigt glada!

