Asfaltsaga

Vårt hus ligger på en liten kulle i mitten av byn. För att komma till huset följer man en liten grusväg som den sista, mycket branta biten är asfalterad. Man kan ju tro att den sista biten av vår lilla väg är grå och tråkig, men så är det inte. Så är det inte eftersom jag i går kväll fick en underbar gåva av mina två yngsta barn.
Vid halv niotiden i går kväll kom D in och sa: mamma kom vi har något till dig. Det du ska få finns  borta i backen, men vi kan inte gå i backen, vi måste gå genom trädgården ner till backens början. När vi kommit ut bredvid plommonträdet längst ner i trädgården och stod  på grusvägen precis där den övergår i asfalt mötte mig en flod av glada färger! Mamma ropade lilla F, vi har målat en saga till dig! Den börjar här nere och fortsätter ända till toppen där den stora solen lyser!

Med barnen som berättare fick jag vandra uppför backen in i sagans rike. Jag fick möta Pojken som vågade vandra över regnbågsbron så att han äntligen kunde lämna tråkighternas land. Jag fick se hur det på andra sidan regnbågen fanns en enorm vulkan som sprutade ut färger i kaskader vilka rann som floder genom världen. Barnen förde mig vidare och visade hur Pojken hittade en båt och i den seglade han vidare på en av färgfloderna för att finna sig ett nytt hem. Efter många strapatser fann Pojken till slut ett stort slott på toppen av en kulle. I detta slott bodde det många glada människor som älskade äventyr, att leka och att segla tillsammans på färgfloderna! Över slottet blickade en skön sol ut över jorden som tillsammans med vulkanen höll jorden, floderna och Pojken varma och glada!

Om några dagar är vår lilla väg asfaltsgrå igen, men färgstänken från barnens saga kommer att glittra i mitt minne länge,länge =)

Lo

  1. Nina

    WoW! Jag ryser när jag läser Lo … vi har så mycket att lära oss från barnen och deras kapasitet att använda fantasi! Coolt D och F! Familjen Hellström får galoppera till närmaste leksaksaffär och köpa ett kilo
    kritor!

  2. Lo

    Ja, en fin upplevelse, en underbar gåva =)

  3. M

    Vilken upplevelse!

  4. Finaste gåvan! En färgglad saga.

  5. Mirre

    Jättefint!!!

Tack för att du tar dig tid att lämna en kommentar! Vi blir väldigt glada!

