Trädgårdstankar

Jag älskar Paolo Coelho och hans sätt att skriva. Han har ett magiskt sätt att få läsaren att må bra med sina underbara djupa texter. Idag läste jag några mail från både M och P och vill därför dela med mig några av Coelhos tankar – för att uppmuntra er att ta ut svängarna i livet och våga börja blomma. Det är dags nu. Våren har kommit ;O)

När man hittar sin väg får man inte vara rädd. Man måste ha mod att göra felsteg. Besvikelserna och nederlagen och misströstan är verktyg som Gud använder för att visa oss vägen. (Coelho – Brida)

 Varje ljusets krigare har någon gång misslyckats i sina andliga skyldigheter. Det är därför hon är en ljusets krigare. För att hon har gått igenom allt det här utan att förlora hoppet om att bli bättre än hon har varit. Det är därför de är ljusets krigare. För att de gör fel. För att de frågar. För att de söker ett skäl – och säkert kommer att finna det. (Coelho – krönika – På jakt efter den fulländade ledaren)

 Den som tror att hon är misslyckad, kommet alltid att misslyckas. Den som har bestämt sig för att hon inte kan handla annorlunda, kommer att krossas av rutinen. (Coelho –  Häxan från Portobello)

 Ljusets krigare har inga ”säkra svar”, hon har en väg att följa – till vilken hon i samklang med tiden försöker anpassa sig. (Coelho – Handbok för ljusets krigare)

Därför är det ljusets krigare. Därför att de gör fel. Därför att de frågar. Därför att de fortsätter söka efter en mening. Och till slut kommer att finna den. (Coelho – Handbok för ljusets krigare)

Ljusets krigare hämtar styrka ur gårdagens smärta. (Coelho – Handbok för ljusets krigare)

För varje minut, för varje sekund växte min kärlek och förvandlade mig. Jag hade återfått min  tro på framtiden, och bit för bit var jag på väg att återfå min tro på Gud. (Coelho – Vid floden Piedra satte jag mig ned och grät)

LovE YoU Nina

Trädgårdsbild: minaburkar.blogspot.com

  1. Nina

    Hej Helena! Önskar dig många soliga vårdagar med massavis med energi för att förverkliga alla småa stora drömmar i ditt liv!

  2. Helena

    Hej,
    Vilka fina ord i all text. Fin sammanfattning på veckan och bra start på helgen.

    Kram
    Helena

  3. Nina

    Liv, ingen lever ett liv utan problem. Det finns en gammal klok Buddha -historia som avslutar med alla vi alla har exakt 53 problem. Varken mera eller mindre. Om vi slutar att drömma om dagen där inga problem finns och accepterar ”53 problem”, blir livet mycket änklare. Vi kan inte minska mändgen, men vi kan försöka arbeta bort de tyngsta problemen, så att baggaget blir lite lättare att släpa med sig. Efter varje avklarad problem borde vi klappa oss själva i ryggen och njuta av känslan ”I did it!” Där ligger nyckeln till styrka att handskas med livet upp- och nerfördsbackar.

    OBS! Igår träffade jag Lo för en kort stund över en kopp kaffe latte (så klart). Vilket härligt möte, där vi flög bland himmel och jord. En del problem diskuterades det med – men från avstånd och med focus på hur det skall hanteras. Att få dela sina glädje och sorgämnen med en vän är en av livets största lyckokällor. När jag sedan körde hem tänkte jag på siffran ”53” – men inte ihop med ordet problem – utan med orden ”glädje” och tacksamhet”. Vägen var lång och jag började radda alla 53 saker som jag var glad eller tacksam för.

    Lite överraskad blev jag själv. Inte om hur många ämnen man komm på, utan i vilken ordning dessa komm fram. Jag speglade dessa ord mot hur jag levde och prioriterada livet idag. Slutsatsen var att jag får nog kärpa mig lite och bli en smula mera medveten om vad som är viktigt på riktigt.

    Att bara tänka på alla problem är en smula arbetsamt – därför kan det vara en ide att krydda dessa tankar med glädje och tacksamhetsämnen då och då.

    Förövrigt, det regnar MEN det är fredag! Njut av livet och ge tid ått varandra! Garanterad en av glädjeämnen!

  4. Liv

    Att hämta styrka ur gårdagens smärta..vackert, starkt!

  5. Nina

    Låda behövs, för att bära alla verktyg – när vi skall ut till världen och ”mecka”. OBS! Origami -värld av ett gammalt trädgårdspalle är nu färdig. Återkommmer med bilder – jag tror att det kommer att fungera – behövs bara limma fast några drivvedspinnar och stenar.

    Jag satt igår en god stund och försökte skapa världen är kartong/decoupage – men resultatet blev inte så bra. Sedan vacknade jag upp på morgonen och rusade bakom verktygsboden och satte igång med alla gammla blankor – och voi´la – om en timme var det färdig och ganska bra. Man lär så mycket av dessa små saker som man gör. Först och främst, måste man vinna rädslan att sätta igång. Sedan skall man lite på egna ide´r och bilder. Sist skall man inte ge upp om det inte blir bra med första utkast. Det är bara att lära sig från mistaket och prova vidare. Resultatet blir något genuint – Hand Made By Sally.

    Känslan om att lyckas med något – även med något litet – är så viktig och kraftig. Dessa krafter behövs samlas, när man sätter händerna på större saker.

    LovE – Nina med målarfärg över allt ;O)

  6. Lo

    Om du visste hur glad jag är över mulle meck-lådan=)
    Tack min käraste vän!!

  7. Nina

    Sedan har varje en av oss en egen väg att gå och vi inte alltid kan se varandras vägar. Det gäller att vara ödmjuk framför livet och framför varandra och vara tacksam för allt det fina man har runt sig. Varje dag är en gåva! Det är även en stor gåva att kunne se sig i spegeln och inse att man har hittat vägen. En stor stor gåva. Den gåvan är så mycket större än alla vardagens motgångar man möter. Vägen, sanningen, livet …

    Stannar man en stund och grundar på detta, så blir nog stegen ganska lätta att ta – även de stegen som går uppförbacken. Man känner sig som en liten Snunsmumriken som går och spelar sin lilla munspel tillsammans med vårens fåglar.

    Tänker på Boye … det är inte målet som är viktigaste, utan … det kanske även är så att själva vägen är målet.

    Love!

  8. Lo

    Tänker också att när man funnit meningen, så har man funnit vägen. Vägen, sanningen, livet… Vi ser inte hela vägens vindlingar, inte slutet, men vi vet vart vi ska sätta vårt första steg. Och där kommer modet in😉 att ta ett steg i taget längs den rätta vägen!
    Love!

Tack för att du tar dig tid att lämna en kommentar! Vi blir väldigt glada!

