Morgonkaffe

Vaknar trött efter en natt med dålig sömn. När jag tar trappan ner från sovrummet möts jag av en hall så rörigt stökig att jag får lust att vända i steget. Känner hur irritationen börjar svida och puttra i kroppen.
Skit vilken dålig start på dagen! Jag måste ha kaffe tänker jag och öppnar kaffeburken bara för att finna att det pulver som ligger på botten inte ens räcker till en enda stackars full skopa. Världen utanför fönstret är grå och jag måttar och mäter för att i alla fall få en halv kopp kaffe ur bryggaren.

Barnen vaknar och ramlar ner för trappen en efter en. Stökröran i hallen ser de inte överhuvudtaget!! Det första de gör när de satt fötterna mot hallgolvet är att kisande fortsätta in i köket och  lägga sina pyamasvarma armar runt mig. Varma pyamaskramar runt en trött ilsken mamma. Svedan och det ilskna puttrandet i kroppen klingar av. Barnens kramar skänker en hjärtevärme som väcker liv även i den tröttaste och trögaste mamma. Kramar  ger hjärteperspektiv på stökröran och kaffet som puttrar genom bryggaren.

Jag som brukar behöva två koppar hett kaffe med mjölk för att vakna på morgonen lyckas nu få knappt en halv kopp ur min kära bryggare. Jag tar min mugg och går in i vardagsrummet där barnen sitter uppkrupna under sina filtar och väntar på morgonsagan. Jag tittar på mina pyamasbarn och när jag sätter ner min mugg på bordet far ett leende genom hjärtat. För det är då det slår mig, att även om det var tunt med kaffepulver till min bryggare denna morgon, så är min mugg halvfull😉

 

Vad säger ni om att vi struntar i de 53 problemen, bara för idag?
Och om även ni tittar  lite extra noga, så kanske ni liksom jag upptäcker att
era  kaffekoppar, temuggar och saftglas halvfulla ;-)
Lo

  1. Nina

    Solen skiner idag och det är nästan fredag. En dag när alla kopparna är mer än halvfulla. Våren är en underbar tid!

  2. BEA

    TÄNK ATT VI IBLAND BEHÖVER HJÄLP FÖR ATT SE DET VIKTIGASTE, DET SOM ÄR NÄRA!

  3. Nina

    PS. Cool kaffekopp – undrar om man kan göra sådana själv?

  4. Nina

    AMEN! Vad sägs om att egna denna kommande veckan för 53 lyckoämnen i livet i stället – hoppa över kaoeset i hallen som barnen gör och bara njuta av livet som det är just nu. Jag känna mig igen i din text Lo. Senast igår gick jag runt ikvällen i stugan med en dammsugare och muttrade och puttrade som en ilsken Lilla My. Sedan kom jag tänka på dagen och allt det fina som hade hänt! I alla fall igår lutade vågskolen ått rätt håll! Det var glädje, skratt och skapande från hela hjärtas lust – jag susade fort genom alla rummen med
    min trogna dammsugare och tänkte – HAA – där fick du – idag var du inte huvudpunkten i mitt liv – inte ens i närheten!

  5. Helena

    Hej,

    Ett leende mjukar upp ansiktet. Ser filmen framför mig. Ser filmen och blir varm i hjärtat. Fina du, som ser att din mugg är halvfull! Hoppas dagen svarade generöst på din egen generösa inställning:)

    Helena

Tack för att du tar dig tid att lämna en kommentar! Vi blir väldigt glada!

