Målet med livet är vägen

Barnens lördag i Stenungsunds Kulturhus,  den 12:e maj närmar sig. Systrarna Sally skall då vika 1000 origamifjärilar tillsammans med både barn och vuxna. Vi skall även sälja lite barnböcker och leksaker som våra barn har vuxit ifrån, samt ha ett origami -lotteri. Allt för att samla in pengar för att köpa flera böcker till barnbiblioteket i Wondo. Våra barn skall vara med på lördag och hjälpa till. Idag har t.ex. E och L gott genom sina böcker och leksaker och plockat bort det som kan säljas. Det känns extra härligt i hjärtat att kunna dela detta med barnen och se hur engagerade även de är. Så det är en del att tänka på och få i ordning innan det är dags att sätta igång och vika på alvar.

Det är även mycket som pågår i mitt huvud just nu. Man tänker på livet – vad är meningen med det hela. Man har mycket tid att tänka på när man klipper, limmar, målar och har sig. För länge sedan frågade jag min man om samma sak: ”Vad är meningen med livet?” Han var väll lite trött på alla mina frågor och svarade: ”Vad menar du, meningen med livet är väll att leva?” Detta svar har fastnat i mina tankar och jag tror faktiskt att han har rätt; att själva vägen är målet med livet. Om man tänker så, så har man all tid på världen och inte brottom någonstans. Vi har redan nått målet – vi lever det. Sedan skall vi se till att vägen är rätt – annars får vi problem. Det tror jag inte heller är någon problem. Jag tror att varje en av oss känner i sitt hjärta om vägen känns rätt. Det är upp till oss att stanna och ta vara på dessa goda råd.

Idag har jag ingen aning hur framtiden om ett halvt år kommer att se ut. Inte oroar jag mig så mycket om det heller. Jag lyssnar på mitt hjärta och fyller dagarna med små små saker som ger guldkant i vardagen … nystekta pannkakor med hallonsylt till middag, en liten kram från både E och L på kvällen, massavis med målarfläckar på terassen och fullständigt kaos med alla pappersbitar i köket … jihhaa – jag lever! Jag tänker även tacksamt  för alla nära och kära som definitivt förgyller tillvaron.

Här kommer några bilder från Sally´s skaparverkstad …

”A little Second hand Shop by Sally” – saknar några glada fjärilar.

 

Etiketterna blev ganska fina. Dessa är gjorda av origami -restbitar.

 Origami -lotteri är snickrad av en gammal trädgårdstralle … man tager vad man haver ;O) …

 

Så här kommer det att se ut i Stenungsund. 10 stk drivvedsmobiler i olika färger.

Annat smått och gott … under helgen testade jag äntligen en trana -mobile. Den är inte färdig ännu men tranor är ytterst tacksamma att hänga. Rekommenderar varmt! 

… och här är nästa Sally -projekt: nyckelringar av olika trädslag. Spännande att se hur det blir med slutresultatet!

Det var en del skapande det. Det roliga med detta är att vi är två stycken som ”skapar” samtidigt var sitt håll. Det blir en del sms, mail och telefonsamtal när Lo och jag bollar med ider. En grundide får oftast många olika ansikten innan den är färdig slipad och ändå ändrar slutprodukten sitt utseende under arbetets gång. Learning by Doing! En fantastisk upplevelse för en person som i yrkeslivet är arbetskadat med alla prosedyrer och flytchemor … (tack Lo … :O) …)

Livet är ändå ganska underbart!

Nina 

PS. Jag tror på skaparen – därför kan jag skapa! (Keith Jarrett)

 

  1. Lo

    Japp, ser fram emot lördag med stor spänning =)

  2. Nina

    Tack Helena och tack Maria. PS. titta gärna in i Marias blogg – här kan ni uppleva ”riktigt” skapande … ett förebild till mig i alla fall som skall prova testa sina egna fötter en gång i framtiden (hurvas) … jag ser framemot resan och det är roligt att titta in Marias blogg för att hitta både inspiration och ”styrka”!

    LovE N

    PS. Lo – oj vad jag ser framemot kommande lördag! Så spännande … 1000 fjärilar … vi får nog vika som attans ;O)

  3. Helena

    Hej,

    Så fina saker ni gjort. Fantastiskt fina!

    Helena

  4. Lo

    Att bolla är en så spännande process =)!
    Även här samlas saker att sälja i vår lilla second-hand låda. Barnen bidrar med stor glädje, härligt att se!

  5. Mycket fint med färgglada origami-mobiler! Lycka till när du ska satsa på skapandet!

Tack för att du tar dig tid att lämna en kommentar! Vi blir väldigt glada!

