Du är vad du tänker

Min dotter Lina (9 år) har diagnosen CP. Från början antydde läkarna att når hon är vuxen borde hon sitta i en rullstol och bara med hjälp av en rullator kunna gå korta sträckor själv. Lina har dock under hela sitt korta liv letat egna stigar att gå och berg att bestiga. Inte utan tårar men med ännu flera glädje rop: ”Mamma, jag klarade det!” Detta rop är den vackraste musiken i mina öron.

I det vardagliga, blir det lätt mycket ”mas” på barnen. Det ligger leksaker här och där, Exbox låter alldeles för högt och halva middagen ligger under bordet. Men ändå, vilka underbara varelser dessa små människoplantor är. Så fulla med livsglädje. Så villiga att dras med på ett litet sagolikt äventyr när bara chansen ges.

Kära ni, det bor fortfarande ett litet barn inne i oss. Låt det komma fram. Lär från barnet inuti dig och njut av världen och livet som bara barnen kan. Det är många av oss som fortfarande i vuxen ålder undrar vilken väg som är min egen. Kanske en inre resa till barnet inne i oss kan ge svaret.

Titta omkring och observera. Se hur dessa små varelser fullständigt tar ut allt av dagen, det som den har att ge. Ett barn rusar från en vattenpöl till en annan, skrattar och skriker, ger ord åt sina känslor. Hon glömmer bort det som har varit och det som kommer och hon har varken klocka eller almanacka. Ett barn ÄR, här och nu. Med ett stort H och N! Ta paus i livets ekorrehjul och njut av världen som den är just denna stunden. Gör det tillsammans med dina barn och ditt eget inre barn!

Det finns ett gammalt samiskt ordspråk: ”Tiden går inte, den kommer!” Varför då jäkta och springa, när du istället kan sitta och vänta?

Orsak att jag skriver detta är att jag är mitt i studierna och det kommer många psykologiska frågår fram, som mer än ofta kan kännas obehagliga att möta. Lika ofta kommer det förenklade råd ”hur man skall leva livet”, som likaså är svåra att svälja på en gång. Igår och idag har jag gott runt med en av grundläggande påståender för KBT – ”Du är vad du tänker”. Nej – vi är så mycket mera, tänkte jag på en gång när jag hörde detta för första gången, men nu efter en natts god sömn har jag tänkt om. Tänk om det är så – att vi är vad vi tänker? Vilken underbar möjlighet som möter oss varje dag.  Så enkelt är livet inte förstås, men det är mycket obehag och hindrande tankar som vi slipper om vi tänker så. Smakar man på tanken några dagar till kan man ha goda möjligheter att hitta vägen till vårt inre barn. Den som säger: ”Ingenting är omöjligt!”

Lo och jag har gjort en meditationsarmband, där vi knyter ”tema” tankar för veckan. Mitt tema för denna vecka är just ”du är vad du tänker” – spännande att se vad som händer med tillvaron. Just nu ser livet ganska ljust ut med massa möjligheter prova på. Jag känner mig som ett barn igen – ingenting är omöjligt, jag skapar min egen tillvaro och värld att leva i … ;O)

Kram N

  1. Nina

    Kära Helena, jag tänker på Anna Kåvers bok ”Att leva ett liv, inte vinna ett krig …” Lätt att uttrycka sig med ord, men oj så svårt att komma ihåg när vardagen slår till med alla gråa moln. Lo sa till mig för några dagar sedan, att när det ”krisar sig” – tänker hon – ”Detta gör jag idag och bra med det …” skön tanke! Det tar så mycket energi att oroa sig för framtiden, som vi egentligen inget vet om. Nu är Nu! Sedan vet jag att du är en fantastisk kvinna Helena! Keep on god working – och fortsätt visa världen vad du går på!

  2. Helena

    Hej Nina,
    Du och din dotter är ett så fint exempel. Ni verkar ta till vara på nu och njuta av livet samtidigt som ni båda verkar vara riktiga kämpar. Det inspirerar mig. Ska också försöka ta till mig tanken att ”Tiden går inte. Den kommer”.

    Kram Helena

  3. Nina

    Vilken bra tanke – NU är NU! Tack!

  4. När jag blir uppstressad över att tiden går (fast den egentligen kommer, tydligen:)) så brukar jag tänka NU ÄR NU. Och verkligen tänka det, det lugnar mig på något sätt. Försöker också locka fram mitt inre barn ofta, skulle vilja träffa på henne mer, för hon tänker de bästa och mest kreativa tankarna!

  5. Nina

    Lördag – hurvas!!!! Dags att bli ett barn igen. Klitter och lim väntar. Lo, så fint skrivet. Jag återkommer när dagen är slut och det är dags att andas ut.

  6. Lo

    Vetenskapen är grå, men livet är grönt! Finns en djup sanning där M, som förmår sträcka sig bortom de formulerade vetenskapliga fållorna.
    Tanken är ett livsviktigt redskap, att lära barnen, att träna sig själv i tänkande är centralt. Tanken är ju ofta det som genererar våra handlingar och det är ju därför viktigt hur vi tänker, vad vi tänker! Jag tror att vi är mer än vad vi tänker, men jag är samtidigt övertygad om att vi till viss del ”blir vad vi tänker”. Så om vi närmar oss din tanke Nina med en positiv blick så visst öppnar den upp för möjligheter, för stora utmaningar!
    I de perioder (som vi också har i livet)då tankarna irrar, famlar, när ”motorn” havererar, ja då litar jag till ”cylindern”! Det finns något som är botten i mig, något som är kärna, ande, själ. När motorn skär litar jag till cylindern,jag följer hjärtats viskning, anden.
    Att bli som ett barn Nina, ja visst är det så, att vi behöver komma ihåg barnet inom oss! Vilken underbart fin känsla, om detta barn får bli ett tryggt, älskat barn. Ett barn med en tro som försätter berg!
    Kramar

  7. Nina

    Tack M – så djupt och klokt och samtidigt så här och nu. Intressant detta med KBT -triangel – har alldrig riktigt trott på det, men skal tugga på det. Bodil Jönsson är en författare vars börcker är definitivt värt att läsa. Tid -tanken är lätt att förstå, men iverksätta det är en annan sak. Lust och engagemang håller hjärnan ung. Det kan jag skriva på! Jag tror att detta är en av grundläggande tankarna för att må bra! Livet är grönt – så sant. Vi människor har en dålig vana att ”platta till” alla ider … konsten med att må riktigt bra ligger någonstans där att man klarar av att hålla knistan i livet – som barnen – man aldrig vet vad som händer om en liten stund. De står liksom på huvudet och tittar på saker med sitt sätt – inspirerande och utmanande.
    De är också mästare att iverksätta tankarna – mindre grubblande – mera skapande. Och barnen är genuint stolta över vad de har skapat! Något som jag tror vi vuxna har tappat bort under vägen – konsten av att njuta resultatet av egen skapande!

  8. M

    Åt den som har ska vara givet. Har man ork att ta kommando över sina tankar kan det vara som en start nyckel. Men själva grundgnistan tror jag finns i cylindern. (Mitt mekaniska kunnande är moderat, men i cylindern sker den explosion som ger motorn kraft att snurra.) I kbt-triangeln ska det inte spela någon roll var man går in: tanke/känsla/handling, förändrar du något förändras de andra,
    Men jag tänker på mannen med långvarigt missbruk, han blev fri från det när han kom till en plats där han blev omfamnad, älskad och accepterad. Kvicksand byttes mot en grund i tillvaron.
    (Jag har läst 80-tals böckerna ”sikta mot stjärnorna” och ”älska dig själv”.)
    Bra om ”tid går inte, den kommer”, tid är allt vi har, säger Bodil Jönsson, jag var och lyssnade på ”majornas tredje Rote” igår kväll, vill få ihop det med barnets naturliga förmåga att vara här och nu, kultur hjälper oss vuxna med det. Vetenskapsjournalist Madeleine Sahlman skrev i GP 28/4 -12 ”lust och engagemang håller hjärnan ung”. Och därifrån vill jag gå över till Matti Berglund som skrev den gröna teorin, Goethe; vetenskapen är grå, men livet är grönt. Detta vet barnet i oss.

Tack för att du tar dig tid att lämna en kommentar! Vi blir väldigt glada!

