Tacksamhet

The International Encyclopedia of Ethics säger att ”tacksamhet är hjärtats inre indikator på att mängden inkomna gåvor överstiger de utgående.” För nästan 200 år sedan definierade den skotske filosofen Thomas Brown tacksamhet som ”den härliga känslan av kärlek till den som har visat oss vänlighet, den speciella känslan som i sig är en inte så liten del av den utförda välgärningen.”

Idag känner jag mig oerhört tacksam för att ha fått uppleva en sådan dag som igår. En hel dag tillsammans med Lo och barnen i kulturhuset i Stenungsund. Glada människor – stora som små, som tillsammans njöt av alla det slags skapande. Tillsammans skapade vi fredens fjärilar och samtidigt samlade vi in pengar till barnbiblioteket i Awassa. Det blev inte så mycket pengar, men varje inkommen krona är inarbetad med kärlek och omtanke.

Jag vill tacka livet  –  i ord och gärning. Tacksamhet blir som en gåva som skapar en cykel av att ge och få, ett ändlöst vattenfall. Fyller på och rinner över. En känsla av spontan medmänslighet, riktad till vem det än må vara som råkar korsa ens stig. Man bara lämnar gåvan vidare.

Nina

Dagens citat 1 – Om den enda bön du ber i livet är ”tack”, så räcker det. – Mäster Eckhart

Dagens citat 2 – Att tala om tacksamhet är artigt och trevligt, att handla tacksamt är generöst och nobelt, men att leva i tacksamhet är att beröra himlen. – Johannes A. Gartner

 

  1. Nina

    :O) … jag skall sätta igång med båten – 10% till Awassa, så det gäller att skura ordentligt. Vi har även en liten gård på sikte i S … definitivt en ”Sally” renoveringsobjekt (behövs många flaggor i trädgården) – men jag tycker att huset ser så ensam ut i Hemnet … jag tror att den skulle gilla namnet ”Vinglagården”.

    LovE U

  2. Lo

    Ha,ha, amazing! Har nu på morgonen gått runt i min trädgård för att bestämma vilket av mina träd som ska få bli ”Tacksamhetens träd”! Min vän, visst finns det så mycket att känna tacksamhet för. I dag vill jag sätta det på pränt, skriva min atacksamheter på små tyglindor och låta dem fladdra från trädgrenarna i vinden!
    Kramar

Tack för att du tar dig tid att lämna en kommentar! Vi blir väldigt glada!

