Fjärilsmatare


Vi har lyckan att få ha en gammal, härlig trädgård där tulpan, pärlhyacint och plommonträd samsas med vårens många vilda blommor. I vår lite vildvuxna trädgård trivs humlor, fåglar och fjärilar . Jag älskar fjärilar och vill gärna få dem att känna sig lite extra välkomna så tillsammans med barnen gjorde jag några enkla fjärilsmatare. Varför inte göra en du också ?

Man behöver  en plastflaska eller en glasburk.
Vi gjorde en mindre modell och använde oss av några tomma kryddburkar.

Lite ståltråd eller snöre för upphängning och lite bomull till fjärilens ”sugrör” behöver vi också.

Några färgglada pappersark att göra blomblad av blir fint till vår matare.

Vi stoppar i en bit bomull i vår kryddburk och sätter blomblad runt burkens öppning.
Vi sätter fast ståltråden under blomman så att vi får en upphängningstråd.

Vi vill ju bjuda fjärilen på något gott, något som liknar nektar så vi fyller burken med saft som vi bara späder lite grann.

Då är det bara att bjuda till bords, nektaren är serverad😉

Lo

A butterfly feeder for the garden.

  1. Anonym

    Om du kan ha lavendel (trivs på skyddad plats i full sol) så lockar den till sig många fjärilar och även bin och humlor!

  2. Vilken bra idé!
    Fjärilsholkar har jag sett tidigare men ingen fjärilsmatare.
    Såg nu att du ställt en fråga om fjärilsväxter i ett inlägg jag gjorde för länge sedan. En fråga jag missat svara på. Här hos oss tycker fjärilarna mycket om backtimjan och körleksört men på nätet hittar du säkert tips på massor utav växter som lockar till sig just fjärilar.

    Birgitta

  3. Ååh..underbart! har aldrig hört om fjärilsmatare förut, måste vi ju göra en dag! och tack så mycket för dina ord hos mig. tycker om din blog och vill kika mer så fort jag får tid. här firas kalas idag ***
    kommer tillbaka snart..

    kramar Lycke

  4. Mirre

    Jättesöt!

  5. Lo

    Den funkar M, vi har haft citronfjärilar på besök. Var glad över dina nässlor och över att fjärilarna trivs😉
    Lycka till Anna och nina!

  6. M

    Fint! Funkar den? Varje år förfasar jag mig över ett område med tistlar och brännässlor vi har i trädgården. Måste ta bort dem! Men, så blommar de och då kommer det så många fjärilar. Speciellt påfågelögon.

  7. Tusen tack för den beskrivningen! Jag har funderat på att göra en sådan matare av provrör men då måste jag först köpa det. Idéen med kryddburken är jättebra!

  8. Nina

    Fin ide – detta skall jag testa med barnen på en gång!

Tack för att du tar dig tid att lämna en kommentar! Vi blir väldigt glada!

