Sagornas ö


Vi lämnar solstolarna och tar en biltur runt ön. Under tiden vi passerar olivlundar, pinjeskog och vajande röd vallmo berättar jag de gamla sagorna för barnen. Jag berättar och barnen fyller i, för de har hört dessa sagor många gånger förr och de älskar att ge berättelsen färg och djup.
Idag har vi en liten speciell känsla när vi tillsammans  blåser liv i Odysseus, Sköna Helena, Athena och Akilles. De känns på något sätt extra nära nu när vi får lov att besöka en av de öar som är deras. Under dagen gläds vi åt den härliga solen, över att få  besöka Apollons tempel och över att få  springa snabbfotade som Akilles på en stadion.

Jag märker att jag tänker mycket på sagor och myter dessa dagar. Inte bara de gamla grekiska myterna utan sagor över lag, det är som om mitt öga söker berättelserna i landskapet runt mig. När vi promenerar in genom porten till Rhodos gamla stad råkar min man av en händelse lyfta blicken mot försvarsmurens torn och vad såg han? Jo, någon som liksom jag sökte en berättelse och som hade valt en helt fantastisk plats att göra det på😉

Soliga kramar
Lo

Looking for storys on Rhodes.
At the gate to Rhodes old town, I see a man who, like me is looking for a story😉

  1. Lo

    Ja, visst är det spännande med historia! Ruinerna och lämningarna gör på ett sätt att man förstår att det man läst och hört faktiskt hänt på riktigt. Och samtidigt kan jag förstå att några gamla stenar inte säger ett dugg om man inte fått historien eller myterna berättade för sig. Så fram för mer sagor, myter och berättande =)

  2. Nina

    Jag älskar tidningen ”Allt om historia” och har en hög av dessa på torpet. När sömnen inte kommer eller man vill bara lta sig en stund på morgonen blädrar man dessa tidningar och dyker in till historiens spännande sagor och historier. Familjen H älskar antikens Grekland och Romarriket och storkonsumerar alla det slags böcker och filmer om tema. Tänk vilken kultur och hur det såg ut hemma i Sverige den tiden … vilka konstnärer och filosofer … samt en del hel galna människor med alldeles för stor makt i sina händer. De där byggnaderna/ruinerna som ni nu kan konkret se och känna – har set så mycket mera en vi alldrig hinner att se under vår livstid. Njut min vän av allt som du ser!

  3. M

    Har du läst Bettelheim?

Tack för att du tar dig tid att lämna en kommentar! Vi blir väldigt glada!

