Vinglagårdens Himlaliv

 Ibland händer det under och drömmarna blir sanna. Familjen Hellström har hittat hem och flyttat mitt i de stora skogarna nära Norska gränsen. Hårt arbetande fru Hellström sa upp sig från arbetet som teknisk inköpare i GBG och blev en tvättäkta bondamora. På sommaren skall dörrarna öppnas till allmänheten och då är ni alla vällkomna till Vinglagårdens café och diversehandel. Detta är i alla fall målet – just nu är det målarfärg och alla världens verktyg som gäller; samt en evig jagande av gamla möbler, porslin och kokböcker –  gammalt skall det vara. Det är nämligen Moa och andra fantastiska kvinnor från för som är inspirationskällan och deras anda skall kännas över allt där man trosar sig runt i gården.

Inte har jag hunnit skriva så mycket det senaste tiden heller och det är många som har undrat om jag i det hela tatt är vid liv – men jo, det gör jag och kameran har varit i högsta hugget nästan varje dag. För att komma i kapp med skrivande kommer här en salig blanding av bilder från Vinglagårdens Himlaliv per idag. Det goda livet på landet har börjat …

Vinlagården ligger vid Norra Kornsjön i Dahls Ed och när vi är färdiga med röjningen i skogen skall strandlinjen synas från gårdsplanen. Sjön är rik med fiskeliv.  Här två lyckliga storfiskare! Morfar var på besök från Finland och är lika ivrig fiskare som barnbarnet Emil!    

Första djuren som har flyttat in till Vinglagården: Dvärgkochins och Leghorn – frigående så klart.

 

Två ”kärleksförklarningar” från min man: Husqvarna 345 FR och vårlökar från Frankrike – härligt! 

Vad våre en gård utan gårdskattar? Syskonen Maija, Pysan och Pelle har flyttat in! 

 Första renoveringsprojekt – gamla stolar som skall målas om och sys en liten lapptäcke ovanpå sitsen – lätta att tvätta och mycket ”vinglit”. Dyna är en älldre alster med strykt tryckbild – även detta budjett -pyssel om man har en printer hemma! 

 

Budjett pyssel med  kaffekoppar från loppis. Med lite blommor blir det fint och hembonat. Kaffekoppljus är en resultat av återvinning av gamla ljusstumppar.  Tuppen (eller en hel flok) sydde jag en regnig dag när jag bara ville ta det lugnt vid symaskinen och skapa fritt (beskrivning av eget huvud). Nu tänker jag att fortsätta med tupparna och fylla dessa med sand eller annat lite tyngre material – perfekt som dörstoppare!

Första uteplatsen med nygamla planteringslådor och delade perennor – buskarna får vänta tills våren. Jag hade tur att hitta dessa lådor färdiga på gården – men vilket slit att få dem på plats!

 I Vinglagården kommer det att vingla av änglar – här några av de första … och mossa finns det gott om i skogen – alldeles gratis!

Höstfin potatiskällare. Vad lite målarfärg kan göra! 

Det är älgjaktstider här i skogarna. Här är Emil på gång med köttkvarnen. Kött av bästa kvalitet!

Skogen är proppfull med trattkanttareller! En del torkar jag för att användas som krydda. Torkkade kanttareller är även mycket dekorativa som nyttoprynad! 

Det är fortfarande lite liv på fjärillsrabatten – mera om detta projekt i senare inlägg!

 

Det kryllar av loppisar här i Dahls Ed – vilken lycka! Jag har två stycken på gångavstånd från gården – dubbel lycka! Här är några av fynden (och mera kommer det). Matsalsgrupp för 500 kronor; nästan för fin för att målas om. Bakbok med gamla prövade recept och 1 liters mått för 20 kronor. 1 liters mått är guldvärd när man bakar – dagens höjdare!

Ibland kan man inte låta bli att köpa något nytt. Fåglarna har börjat komma fram och det är dags för fågelbord snickerier. ”To do” lista är liiiiite för lång just nu, så att våran små vingade vänner för nöja sig med ”katt” -varianten.

Hurvas – jag har tappat bort bilderna på själva gården och nu är det  definitivt för mörkt att gå ut – vi tar det imorgon! Nu vill jag bara önska er alla en riktigt skön tillvaro i höstvädret! Tänd några ljus och mysa med nära och kära! Det är även fantastisk tid för alla det slags pyssel med familjen – det är bara kreativitet som sätter gränserna!

Kram Nina

Jos oikein kovasti uskoo unelmiinsa, saattaa eräänä päivänä unelmista tulla totta. Hellströmin perhe on löytänyt unelmiensa kodin keskeltä Dahls Edin metsiä – läheltä Norjan rajaa. Rouva Hellström on jättänyt sisäänostajan työt öljynporauslautoilla taaksen ja harjoittelee nyt elämää maatalon emäntänä – joskin pienessä mittakaavassa – luojan kiitos. Kesällä on tavoitteena pienen kahvilan avaaminen, joten töitä riittää niin ulkona kuin sisällä. Kovasti kaipaillaan taas Vaaria kyläilemään jotta saataisiin vauhtia hommiin. Eemeli pohdiskele mitenkä se pilkkiminen oikein käytännössä tapahtuu ja toivoo jäitä jo joulun aikoihin. Pääsisi sitten vaarin kanssa oikein kunnon kalaoppiin…

If you really believe in your dreams may they come true one day. We have found our dream home in the middle of the deapest Swedish forests – close to the Norwegian border. The aim is to open a little cosy cafe next summer, so there is a lot of to do during the comming months. I´m though happy becouse att last have the possibility to live in a dream come true world. I hope you enjoy the pictures and come to visit us next summer!

  1. Fia

    Vad ni har hunnit med redan! Det var snabba ryck! Jag skall då komma och kika hos er till sommaren när ni har café och diversehandel!
    Stort lycka till!
    //Fia, ”grannen” i Medbön.

  2. sockenvagenssota

    Åhhh så härligt det verkar vara där! Vackra bilder! Å här blev det ingen jakt i dag, är mör efter en vecka i skogen så maken fick jaga istället för mig idag. Dock en tur med barnen i skogen för att plocka kottar, mossa och grenar till julens pyssel! Önskar dig en fortsatt fin helg❤ KRAM!

    • Härligt svar fröken ”söta”. Mör här med; har målat grisbingen invändigt och är nästan färdigt – saknas bara det lilla extra text på väggen för att få det så där Vinglagårdsvingligt ;O) … ”Morsgrisar är vi allihopa!”
      Jag hoppar också över jakten imorgon och skickar mannen till skogen istället. En dag med barnen tänkte jag. Mossar och grenar – visst är det härligt! Funderar just på gardiner till sovrummet och tänkte testa med
      några avskalade grenar från skogen! Kram till dig med!

  3. Lo

    ”She turned her can ts into cans and her dream into plans..” Så hjärtelycklig för din skull!!
    Kraaam

    • Tack du! ”can´ts into can´s and dream into plan´s” … i mitt stilla sinne tänker jag på fortfarande frågan som du ställde till mig för ett tag sedan … ”What would you do if you feeld 100% confident that God is with you?”
      Tro är ett kompliserad ord och har olika betydelser för olika människor – men man kunde även tolka det ”Vad skulle du göra om du skulle 100% lita på dig själv?” För mig är Tro samma som Gud och då börjar man även tänka på alla dörrar som man har möjlighet att öppna och stänga med sin tro. Vart skall man och Varför?
      Är det någon som har skrivit våran öde i stjärnorna redan innan vi föds? Jüst nu har jag öppnat en dör och stängt en annan och det känns rätt i hjärtat. Sva Magra -följ din vej, skrev Harald Ness engång. Han skrev att det är omöjligt att med ord beskriva vad det innebär att ”följa din egen väg”, men att man känner i magen när man tar felsteg. Jag kan fortsätta och grubbla all evigheter min vän (och det vet du mycket väll) – jag är all evig tacksam att ha dig som bollblank – en som predikar om ”tro” så att det till slut är tvungen att fastna en smula.

      Sedan har även du din egen väg att gå! Dörrar att öppna och stänga! Kom ihåg Sallys ordspråk: ”Om du inte tror på dig själv, så gör jag det för dig istället!

      Ha det så bra där i Fiskarstugan!

      N

  4. Drömmar som slår in, det är fina grejer det! Jag har också sagt upp mig från lönearbete och njuter av min familj på landet. Vad roligt att du hittade min blogg. Nu blev jag sugen på att gå ut i skogen och leta trattisar! Kram!

    • Lycka till med trattisar och plocka gärna med ett och annat till – det är snart dags för julpynt ;O) … ”Jag är vad jag gör …” Så många år bakom med dagar som liknade varandra … det här är livet eller hur? Allt kan inte räknas med pengar och tiden går så fort. Tänk alla fantastiska minnen du kommer att ha att dela med familjen i framtiden.

  5. Tack Helena! Det var också för länge sedan en äldre herreman som sa att om man pratar högt om sina drömmar som de skulle vara sanna – blir det så en gång. Jag har också blivit inspirerad av en fantastisk och djärv kvinna som skriver om ”fattigmans lyx” – känns det bekant? Nu har jag bestämt mig att stänga plånboken och tänka på nytt – att köpa bara det som är nödvändigt och återanvända det mästa – inspirerande!

    Den största lyckan i livet är ”Att tro på sig själf” – enligt Selma Lagerlöf! Sallys har även en annan ordspråk: Om du inte tror på dig själv – så gör jag det istället! Sätt igång med dina drömmar och kom ihåg – Du är vad du gör! En av orsakerna jag lämnade olje- och kärnkraftsbranchen bakom mig och börjar ett nytt liv som en helgrön kvinna som gör bara det som jag har lust med!

    Lycka till och LovE You!

    N

  6. Helena

    Aå! Jag vill flytta in nu! Det ser helt underbart ut. Som att allt har fallit på plats för hela familjen. Dina foton är så inspirerande och fina. Och så helt igenom du. Nu stämmer allt. Det kommer bli många gäster i sommar som kommer och känner sig som hemma. För du ser ut att verkligen vara hemma nu.

    Jag får lust att sätta igång mina egna projekt för att nå drömmarna. En gång sa någon till mig ”Be – så ska du få”. Känns det igen? Ser ut som att Vinglagård har fått vad hon drömt om sedan hon föddes som gård och ser ut som du fått det du drömt om.

    Tack för att du delat med dig av fotona. Jag blir verkligen inspirerad och det behövde jag bli nu.

    Kram

Tack för att du tar dig tid att lämna en kommentar! Vi blir väldigt glada!

