Never give up

Jag tittar ut igenom köksfönstret.  På lövhavet som liksom ett lapptäcke ligger över gårdsplanen. Vinglagårdens vårdträd står majestätisk på sin plats. Man anar närvaron av dess skyddsande som i flera hundra år har vakat över gårdens liv. En garant för trygghet och lycka. Jag kommer att tänka på tidningsurklippet som hänger på pysselrummets anslagstavla. En dikt av Dalai Lama. Ord som likaväl kunde viskats av vårdträdets ande.

Never give up

No matter what is going on

Never give up

Develop the heart

Too much energy

Is spent on developing the mind

Instead of the heart

Develop the heart

Be compassionate

Not just to your friends

But to everyone

Be compassionate

Work for peace

In your heart and in the world

Work for peace

And I say again

Never give up

No matter what is going on around you

Never give up

 Never Ever give up – Nina

I´m looking out of the kitchen window. Leaves are sewing a patchwork across the yard. Our own ”Yggdrasil” is standing majestic in it´s place, where it has been standing more than 200 years. You can almost sense the presence of its’ guardian spirit watching over the farm. A guarantor of security and happiness. It makes me think of a poem written by the Dalai Lama – Never give up – and I feel, no I won´t Never Ever.

Katson ulos keittiön ikkunasta. Lehtien ompelema tilkkutäkki peittää unisen pihamaan. Vinglagårdin oma ”Yggdrasil” seisoo majesteettisesti paikallaan. Voi melkein aistia puun suojelushengen läsnäolon; suojelushengen joka jo satojen vuosien ajan on pitånyt sillmällä maatalon elämää – asukkaiden turvallisuuden ja onnellisuuden taaten. Mieleeni tulee Dalai Laman runo – ”Älä anna periksi”. Runo jonka yhtähyvin voisi kuulla kotipuun kuiskaamana …kuiskaan takaisin ”Periksi en anna – en koskaan”. Muistuupa mieleeni vielä lukemani lukuisat sota -ajan romaanit ja omaelämänkerrat. Itsenäisen Suomen ja suomalaisten oma taisteluhuuto: ”Periksi ei anneta!” 

 

  1. Vackert och tankvärt. tycker mycket om att läsa och se här kära du! och nu var jag ju tvungen att leta lite mer efter huset ni bor i. är det detta fina stora? älskar gamla hus så väldigt mycket. vårat är bara från 49, fast vi bakåtdaterar lite försiktigt och försöker känna in vad det tycker om det..huset (ler) historien från erat hus var så spännande. hade gärna promenerat runt där och ”känt in” rummen, hade varit så spännande..
    nu måste jag kila och ånga ner tapeter, men jag ska kika mer efter era husinlägg sen för jag blev så nyfiken…
    härlig dag till dig och de dina..

    kramar Lycke

  2. Vilka fina och tänkvärda ord. Med mer omtanke och kärlek skulle den här världen vara en ännu vackrare och varmare plats.

    Jag gillar också devisen i din header – om du inte tror på dig själv så gör jag det. Underbart!

    Vilken härlig blogg jag hamnade på, tack för det!🙂

  3. dianasdrommar

    Vilket otroligt vackert hus🙂 kram Diana

  4. Asta

    Hej, kikar in efter ett ditt besök på min blogg. Är det huset på bilden ni har köpt så förstår jag att det är ett stort projekt. Det ser enormt ut! Men fint! Och orden Never give upp gäller gamla hus också.

    • Hej Asta. Ja, det är vårt ”drömslot”.Som tur är, är det OK med värme och nästan alla rum – bara 2stk. återstår och vårt sovrum som är nästan ”psykedelisk rosa”. Färg som jag inte klarar av – men lite tapet gör nog underverk.

  5. Hej rara vilka underbara ord att läsa en torsdagsmorgon. tycker om så mycket, och tror på..att utveckla hjärtat, siom om vi glömmer och knycklar ihop det ibland. vårdträd är så fulla av kraft.av liv, älskar träd överhuvudtaget. där man hämtar sin energi i mångt och mycket. blev så innerligt glad av dina ord hos mig..så innerligt. både Södergran och Boye har jag läst i min ungdom..kanske det färgat i tanken…säkert.. (ler)

    kramar en torsdagsmorgon, Lycke

    • sallysdaughters

      Hej Lycke och tack för dina fina ord. Södergran och Boye ligger även mitt hjärta nära. Kvinnor vars rätt så svåra liv förvandlades till odödliga ord!

      Solen skiner, falufärg väntar ute – det blir en underbar dag!

  6. Vad kul att du hittade till min blogg så att jag kunde hitta din blogg : ) kram Sofia

  7. Så vackert hus!
    Kloka ord….

    Kram Susanne

  8. Oj….i bland händer det, som de säger i reklamen…och nu hände det…
    I bland händer små små saker i livet som man nästan missar för att de är så små. Jag gav inte den där människan på bussen en komplimang för den hemstickade mössan…Jag tackade nej till en inbjudan…Jag klickade vidare på tangentbordet fast jag egentligen ville kolla mer…
    Jag orkar inte eller vågar inte och missade kanske en till synes ointressant stig i livet som kanske hade tagit mig långt långt in i nåt fantastiskt. Men idag klickade jag inte vidare utan jag stannar upp och väntar lite osäkert…men jag stannar upp…
    Vilken varm blogg jag valt att komma till…tack
    Kram Annika

    • Tack Annika för dina poetiska ord. Sva magra heter det … följ din väg. Du vet i ditt hjärta – när man skall stanna och när man skall gå vidare. Lita på ditt innersta och så kärlekens frö, var en du går. Älska det lilla vardagliga – för just det är livets krydda. Ta hand om ditt lilla hus på tomten och lått det åldras med stil.

  9. Tack för fina ord om mina tomtar.
    Ha en fin kväll
    Kram Agneta

  10. lillhasta

    Så sant som det var sagt…
    Har du sett att jag har mailat dig?🙂

    • Ja tack! Jag blev jätteglad. Måste bara tugga på svaret en stund, så att jag inte gör bort mig ;O) Jag har reserverat kvällen för filosoferingen och ”kloka” tankar – efter att barnen har lagt sig och det är så där härligt tyst i huset.

      Just nu har jag ett krisprojekt i hönshuset – för många tuppar som vill inte veta om varandra. Dvs. jag bygger en egen liten koja för de minstingarna. Hurvas – jag är ingen snickare direkt, men mannen är bortrest som vanligt så jag får försöka. Det går bra med själva inhägnaden – men det behövs en dör med – kom jag på … jag måste ju in bland hönorna och städa ibland. Tittade bara snabbt förbi och skall skila mig tillbaka med en stooooor kopp kaffe och fickorna fulla med allt möjligt som har med snickerier att göra. Jag kommer garanterat att inte lägga ut någon bild av detta alster! Sedan har jag ett annat problem med. Vi har en grävling som smyger runt huset och det ligger en slagfälla vid potatiskällaren… Jag ber och bönar att det inte kommer någon på besök innan mannen är hemma! På måndags hade jag lyckats fånga en katt i fällan. Det var ett ”jäkla” himlaliv för att få ut elendet!!!! Jag hade ingen aning hur tufft det är att vara bondemora ;O)

  11. Att aldrig ge upp är något som tåls att höras många gånger. Här hemma har jag klistrat upp lite post-its på spegeln med viktiga tankar. Never give up ska skrivas dit nu med. Tack för ett tankeväckande inlägg.

  12. Nina

    Tror att man behöver en nypa ”Never give up” – för att klara av det!

  13. M

    Och jag tror det var densamme som har sagt;
    Tänk gott
    Tala gott
    Gör gott
    /M

Tack för att du tar dig tid att lämna en kommentar! Vi blir väldigt glada!

