Att leva i nuet

  

Jag sitter på trappan. Det är fullmåne och så tyst. Jag andas ut och tänker på den gångna dagen, alla människor som jag har träffat. Jag har tatt min tid att stanna och lyssna. Så många fina människor som jag inte noterat förut. Jag hakade upp mig i vardagen, kände ofta irritation, jag levde ett jäktat liv, som haren i ”Alice i Wonderland”. Jag kände att tiden sprang iväg från mig och jag måste komma i kapp utan att lyckas. Så fort jag klarade av en ”dead line”, var det fler som väntade bakom hörnet.

Vad skulle vara mer fåfängt, mer galet, än att skapa ett inre motstånd mot något som redan är? Idag har jag sagt ”ja” till livet – och plötsligt har livet börjat arbeta för mig i stället för emot mig.Gårdagen var ”nu” när den utspelade sig. Det var ”nu” för 2000 år sedan, det var ”nu” när jag föddes och det kommer att vara ”nu” när jag dör. Det kommer aldrig att finnas en tid som inte är ”nu”. Att hålla mig närvarande i ”nuet” – är livskraften för mig och möjligheten att utveckla mig.

När jag en gång är gammal och sitter i gungstolen med minnen från förr – vill jag ha många minnen från ”nuet”. Jag vill fira det enkla faktum att jag har ”levt”.

Den mätta dagen. den är aldrig störst

Den bästa dagen är en dag av törst

Nog finns det mål och mening i vår färd

men det är vägen, som är mödan värd.

Karin Boye

Kram Nina

  1. Så vacker dikt, den passar bra till det andra du skriver ! Kram

  2. Det här kände jag att jag behövde läsa. Tänk, det senaste ett och ett halvt året har jag jobbat efter flera paralella dead lines. Att leva i nuet är så otroligt viktigt. Tack för att du påminner mig att stanna upp och vara just här. Att uppleva nuet. Clyde som sitter bredvid mig och Dillinger som sover i ena hörnet av soffan. Kaffekokarn som ljuder.

    Kramar till dig för att du väcker tankar.
    //Bonnie

    • Tack det samma Bonnie och hälsa Clyde :O) … jag kan inte sluta tänka på filmen när tänker på er två. Undrar hur ni ser ut i verkligheten … Längtar efter en text från er!

  3. Asta

    Sedan jag hade en medarbetare som alldeles för tidigt rycktes bort av cancer beslutade jag mig också för att leva i nuet. Hon hade så mycket tankar på vad hon skulle göra ”sen”. Som hon sedan aldrig kom att göra. Det har gjort att är det något jag verkligen vill göra så försöker jag göra det nu, och är det något jag verkligen vill ha försöker jag skaffa mig det nu. För senare kan vara för sent.

    • Hej Asta! Du har så fint hus! Hærligt att vi ær flera som inte tænker varken igårdagen eller imorgon dagen – utan lever dagen fullt ut!

      • Ari

        Hej Ve4nnen!Har ju tagit min dagliga sve4ng hos dig! Vad gugillt att du skriver om ve5rt hus men just nu ke4nns det som jag bor i en byggarbetsplats och har gjort det i 2 e5rs tid, ne5got trf6ttsamt…….men , men be4ttre stunder ska ve4l komma.Jag me5ste bara se4ga att du tar se5e5e5 bra kort och ne4sta ge5ng ff6ljer jag med till Vadstena, har just nu lite antik abstinens!Kram Lena

  4. Eva

    Tack för att du besökt min blogg, jag läser lite då och då hos dig och det är fint!
    Återkommer!
    Kram Eva

  5. Blir glad i magen av dina ord och känner mig mindre ensam i stora världen…tack!

    • Du gør mig glad med. Jag har också kænt mig ensam med det hela. Det har varit ett stirt mentalt prosess att læmna det trygga oc følja hjærtans læntan och røst.

  6. Tack för det här inlägget! Jag har också nyligen upptäckt nuet, och upplever en förändring jag inte trodde var möjlig. Att vara närvarande och se världen som den är utan att döma – det är stort. Nuet är det enda vi har, så låt oss göra det så vackert som möjligt.

  7. Lo

    Livet blir så rikt, vi blir så medvetna om det som är värdefullt när vi lever ett ögonblick i sänder!

    • Så sant Lo, men ibland kan det vara svårt att få det till när omgivningen styr oss. Egen vilja försvinner i dimman och vi bara gör det som omgivningen väntar från oss. Innerst inne längtar vi efter något annat men har inte kraft att bryta loss från ekorrehjulet. Även för mig var det en lång prosess och under brytningsprosessen mådde jag riktigt illa. Men när det första steget är tagen, blir lättere med resten av stegn.

      Kram

Tack för att du tar dig tid att lämna en kommentar! Vi blir väldigt glada!

