Love grows best in little houses

I Vinglagården har det varit en tyst och stilla dag. Farfar (80 år) är på besök från Nynäshamn. Barnen tycker så mycket om honom och de har haft det fullt upp att visa gården och alla djuren för honom. En hjärtevärmande syn för en mamma. Jag tänker på tiden som går så fort. Om att bli gammal. Jag tror på änglar. Därifrån kommer gårdens namn Vinglagården – ”Vingla in och Flyga ut”. Jag tror på att vi alla blir änglar när tiden är inne med uppgift att vaka över de nära och kära. Idag har en liten skyddsängel suttit vid min sida på min meditationstrappa och njutit av samma syn som jag. Jag tänker på min kära mormor. Alla de åren när hon delade både mina sorg- och glädjeämnen på ett annorlunda sätt, som bara mormor/farmor kan. Å andra sidan, det är ingen som vet vad som väntar oss imorgon. Det är därför vi skall se varje minut, timme och dygn som en gåva från ovan.

Mina käraste ägodelar efter mormor – morteln och en liten kopp utan  handtag. När jag bakar använder jag dessa och tankarna går till alla våra gemensamma bakstunder.

På morgonen satt jag en god stund vid datorn och läste alla fina blogginlägg. Tänk hur många fina människor som det finns. T’änk hur fint det är med internet, som ger oss möjligheten att hitta varandra och dela de djupaste tankarna. Jag tänker på Lycke och alla hennes fina tankar om havet och båtar. Jag kom att tænka på en äldre herreman som en gång för länge sedan sa till mig att vårt liv är som en segelbåt i havet. För att lyckas med livet måste vi lära oss att manövrera båten så att man undviker större stormar och skær som ligger under vattnet. Han fortsätter – Det är därför han väljer bort att umgås med vissa personer eller göra saker som inte känns rätt i magen.

 Jag tänker på Linn och hennes inlägg ”Thoughts on Doing Change” om ändring. Ett inlägg som jag läste flera omgångar bara för att den var så fin. Jag tänker på Therese som bor 18 mil från närmaste butiken, shoppar älgprylar på nätet och delar sina tankar om jakt.  Och så här kan jag fortsätta all evigheter. Mycket tacksamt när man i den normala vardagen, när barnen är i skolan och mannen i Norge och jobbar, bara har galna hönor och vilda kattungar att umgås med. Och värre blir det om alla tankar om grisar,  kor och getter går i uppfyllelse.

En extra tanke till P, M och C som är som systrar för mig och finns vid min sida när jag inte själv tror på mig själv. That`s what friends are for – TACK!

Och här är något till dig Sofia och alla ni andra som längtar efter ett större hus … ta er gärna tid att titta på videon och tänk på sångtexten. ”Low grows best in little houses.” Det ligger väl något i det? 

Många kramar Nina


  A little white house, in the heart of town,
On a little sad street, just a little run down,
Became a home, for Bill and Sue,
Two newlyweds, who did the best that they could do.
And when they brush each other, passin’ in the hall,
Sue would smile and say: ”This place is pretty small.

But you know, love grows best in little houses,
With fewer walls to separate,
Where you eat and sleep so close together.
You can’t help but communicate,
Oh, and if we had more room between us, think of all we’d miss.
Love grows best, in houses just like this.

Before too long, Sue and Bill,
Were makin’ plans, for Jack and Jill.
Oh, happy day, when the news came in
But what to do, when they found out Sue was having twins.
When they could not pass each other in the hall,
Well, Sue would smile and say: ”This place is really, really small.

But you know, love grows best in little houses,
With fewer walls to separate,
Where you eat and sleep so close together.
You can’t help but communicate,
Oh, and if we had more room between us, think of all we’d miss.
Love grows best, in houses just like this.

That little white frame house still keeps them warm,
Though it’s been thirty-two years, since the kids were born,
And when they look back now, they hold each other tight,
And whisper in each other’s ears: ”You know you were right.

Because love grows best in little houses,
With fewer walls to separate,
Where you eat and sleep so close together.
You can’t help but communicate,
Oh, and if we had more room between us, think of all we’d miss.
Love grows best, in houses just like this.

  1. Så fint! Jag vårdar ömt mina saker från mormor och farmor. Stor kram!

  2. Vilken fin blogg!
    Härlig läsning, tänkvärd och så intressant.
    Så vackert med bakgrunden till gårdsnamnet😉
    Kram Sussi på Stolpås

  3. Tack fina! Bloggvärlden är fantastisk. Så många kloka människor som delar kloka tankar, som leder till spännande och tänkvärda diskussioner.

    Tänker återigen på nuet när jag läser ditt inlägg i dag. Om att ta vara på just den HÄR stunden, för den är värdefull. Att inte vara rädd för framtiden, för den rymmer också ett NU, värt att ta vara på.

    Kram

    • Rædd ær man så klart ibland … vi ær mænniskor. Jag oroar om cafet – tænk om ingen kommer – tænk om jag inte lyckas med att baka något som kan sæljas – hur blir det med magasinet och førsæljningen – har jag råd osv. Jag har en ”Big Picture” men sedan tar jag en dag i taget – annars skulle jag gå under.

      Kram

  4. Att minnas, att stanna i nuet før att skapa kæra minnen ær væll det som ær vår uppgift hær i værlden. Vackert med din skål. Den påminner dig varje dag om allt det goda med din morfar. Vilken tuff mormor du har. Cancer ær det sjukdom som jag hatar mest – ær rædd før den. Har så många næra och kæra som inte mera finns, som kæmpar med den. All detta osækerhet … men men, sånt ær livet tror jag …

    Kram

  5. Tack det samma – men nu har jag træffat dig och vi kan fortsætta att skriva om livet och annat hærligt i livet.

  6. sockenvagenssota

    Så klokt och sant du skriver! Jag är så tacksam för er bloggvänner som ger mig allt i från kokreta råd, inspiration, recept, förströelse och mig själv att utmana mina egna tankar och åsikter❤
    Älskar koppen du har efter din mormor, att den saknar handtaget gör den till en verklig kär pryl med historia, sådant gillar jag. Jag har en blå skål på fat som jag starkt förknippar med min morfar som gick bort i cancer, där hade han karameller mot slutet… Nu står den här då jag fick den av min mormor, som för övrigt är 86 år och bor själ i sitt lilal kronotorp, så jag beundrar henne! Och är glad att mina barn får träffa och njuta av hennes klokskaper å livserfarenhet/berättelser.
    Önskar dig en fin kväll❤
    KRAM

  7. Losarinas mor

    Kære Nina, hvor er jeg glad for du skrev en kommentar hos mig, ellers havde jeg jo aldrig fundet dette dejlige sted- jeres blog🙂

  8. Hi hi tack större hus behöver jag inte 250 kvadrat ; ) men kanske ett mindre ; ) kram Sofia

  9. Vilken flott blogg. Fint att hitta hit. Glädjen det ger när man lyckas fokusera på och glädja sig åt de små tingen i tillvaron- det lyckas ni verkligen förmedla i er blogg.

  10. Så fint du skriver…tack:)
    Kram Annika

  11. vad fint du skriver, jag har följt Therese på Sockenvägen ganska länge och i somras var vi förbi hos henne och hälsade på🙂 då fick jag krama om både Luran och Bogge🙂
    visst ska vi vara rädda om varandra och ta vara på livet, det är viktigt
    kramar

  12. Så mysigt med farfar och barnen. Ha en fin dag
    Kram Agneta

  13. Vackert🙂 min 11 åring är också väldigt bak och matintresserad så jag undrar om inte han ska bli kock också…..:) stor kram Diana

    • Tack. Kock eller ej … vi får se vad 11 åringen säger efter nästa sommar när han får smaka ”kockande” på riktigt ;O) Ändå så roligt att ha honom med o köket – han är så nogrann och intresserad. Ibland skulle jag önska mig samma intresse för skolläxorna. De gör man nu för att man måste – och pga. mamma har koll på allt via nätet ;O) … fiffigt med datorer ibland.

Tack för att du tar dig tid att lämna en kommentar! Vi blir väldigt glada!

