Ett ljus i mörkret

Kvällen är slut och nattens mörker visar sig bakom arbetsrummets fönster. Jag har tänt ett litet ljus. Ett ljus för ljusa tankar. Ett ljus för själen att vila i. Ett ljus för nuet. Ett ljus för vänskap. Jag vet så väl hur livet kan vara utan vänner. Jag vet hur det är att vara ensam. Jag vet hur de mörka tankarna kan få livet att kännas meningslöst. Hur man bara vill försvinna.

På grund av detta vet jag också vad en sann vänskap är. Hur det känns att ha vänner. Att vara tillsammans och dela de djupaste tankarna för stunden. Hur meningsfullt livet kan kännas. Hur man vill ropa av glädje och hur själen törstar efter mera av livets goda.

Två månader har gott sedan vi flyttade till Vinglagården. Många oroande tankar för barnens välmående pressade mitt hjärta. Tänk om … Jag vill inte att de skulle vara med om det som jag har varit med om och har i baggaget. Varje kväll har jag suttit på min trappa och bett barnens skyddsänglar att följa deras steg. Det var redan jobbigt med lilla tösen innan – kan det inte vara slut nu.

Imorgon är det Halloween. Både barnen har bjudit in några nyvunna klasskompisar och vi har tillsammans pysslat och bakat för att få det riktigt fint tills imorgon. Storebroren kramade mig och gav en kyss på kinden innan det var dags att lägga sig. Vad kan en mammas hjärta mera be om? Inget. Eller ja – att regnet håller sig borta när det är dags før barnen och mamman att gå ut och busa tillsammans. Annars är jag världens lyckligaste mamma just nu. Att barnen har vänner är lika stort för mig som att själv ha haft äran att hitta några riktigt goda vänner – vänner för livet.

Imorgon är det även dag för att minnas de nära och kära, vänner och livskamrater  som redan har gått till andra sidan. En dag för många kärlekens ljus. För kärleken övervinner allt och lever vidare i minnen.

En stor kram till alla er från mig!

Nina

”What is a Friend …”

Bild: http://www.jonnajinton.se

  1. Helena

    Hej Nina,

    Du har förmågan att skriva stämningsfullt och förmedla kloka tankar så att de känns möjliga att ha i mitt eget liv!

    Kram

    • Tack Helena. Det är det lilla som är det stora i livet! Glömde bort för ett tak – men nu är det tillbaka. Ljus är kraft i sina alla former!

      • Hej MikaelaHar tve5 fre5gor Fre5ga 1: Vad har du ff6r te4vlingsplaner med Ture detta e5r? Tror du att ni kommer att te4vla 150 igen framf6ver? Fre5ga 2: Eftersom din mamma e4ger He4st & Ridsports resor. Har du ne5gon riredsa pe5 ge5ng? I se5danna fall var?Tack ff6r en trevlig blogg.Sofia

  2. Ohh så tänkvärt och ömmande du skriver blir så rörd, och ja man tänder ljus och de ljuset mår man bra av och det ger en energi,

    stooor kram

  3. Sv: vad roligt att du är tvättäkta finska🙂 jätteroligt, jo jag studerar och har ganska mycket gratis men så är det ju så många ändelser hit och dit och stavningen, den ska vi inte ens tala om, det tycker jag är jättesvår, men jag har förkovrat mig storligen sedan i somras när jag började läsa ” Suomen kielioppia ulkomaalaisille”
    den 12 december kommer jag att ha sluttenta, jag läser ju på distans
    tack för inbjudan🙂 det vore trevligt att träffas och kanske prata finska🙂
    kramar

  4. TACK för din fina och långa kommentar hos mig. Jag blev jätteglad. Det låter som en spännande livsresa och livsval.. kände igen mig till viss del.. för 4 år sen sa jag nämligen upp mig från en fast tjänst, läste till coach och fick sen arbete med just det.. men de jag coachar är unga personer som lider av psykisk ohälsa och står utanför samhället.. roligt, utmanande och utvecklande. Har dock känt att jag hamnat på en platå i coachingen och har därför påbörjat en fortsättningskurs i coaching för att bli bättre på hantverket.

    Du har en fin blogg så hit kommer jag gärna tillbaka.

    Var rädd om dig

    Liv

    • Hej Vida. Det är just det som jag vill göra – om jag någonsin kommer så långt. Nu är målet bara att klara av alla uppsattsen. Det är så många som står utanför samhället och lider av psykiska åkommor. Många av dessa kunde hjälpas med rätt och uppföljande hjläp. Något som samhället inte har råd med. Unga har offtast lidit av sina problem alldeles för länge och därför är det lättare att skapa en ändring – bryta beteendemönster. Lycka till med bluggande. Tittar nog in ganska ofta. Har avstått alla forum – känner att jag vill skapa min egen värld av coaching.

      Tänker på dig.

  5. Just så är det! Bara barnen mår väl så känns det mesta lugnt och tryggt!
    Ha det fint i höstmörkret!

  6. fia

    Hejsan och va kul med nya läsare , Trevligt att hitta en ny blogg att läsa och här inne ska jag nog trivas .
    ska läsa ikapp lite hihih.
    önskar dig en trevlig söndag kväll.

  7. sockenvagenssota

    Åhhh dessa ord gick rakt i hjärtat❤ Hoppas barnen fick en lyckad kväll och de nyfunna vännerna blir vänner för livet. Här tänder vi också ljus ikväll å tack vare dina ord tänds de itne bara för dem jag minns och saknar utan också för alla som har eller har haft det jobbigt av olika skäl, barn som var illa och alla de ensamma, men framför allt för LJUSA tankar. Det behöver världen mer av!

    KRAM

    • Oj, tack Therese. Jag tror att kvinnorna som du – som bor långt borta nära naturen – har en gåva att känna lite extra. Det är finnt Har sätt det ofta med killar som jag jagar med. När vi sitter vid älden och jag sätter igång det där mera mjukare samtal. Vad finnt man hittar under ytan. Där sitter gamla gubbar som unga killar och minns – bytar tankar … borta är tuffa ytan.

      Kram🙂

  8. Så vackert, och vilken vacker bild också, underbatrt!

    kram

  9. tack för dina fina ord hos mig,alltid kul med nya läsare som hittar en.
    Nu ska jag läsa runt en stund här hos dig.
    kram lolla

  10. Så fint du beskriver det! Och vad underbart det är att ha vänner och veta att barnen har vänner!

    • Tack Drottningen av Kammebornia. Läste ditt senaste inlägg av utflykten och barn som undrar den vackra himmelen, liggandes på marken. Du är en sann mor som inspirerar.

  11. Annci

    Hej och tack för trevlig kommentar i min blogg ☺
    Så vackert du skriver här. Berörs i hjärtat.
    Vi låter hoppets ljus fortsätta brinna och jag önskar att allt ordnar sig för dig och din familj.
    Ha det gott och var rädd om dej
    Kram

  12. ljuset i fönstret når ända hit känner jag, fint skrivet om livet och döden.
    och åh, vad jag gillar färgerna och formerna på bakgrundsbilden!
    kram

    • Om jag re4knat re4tt har du hela 5 he4star just nu Ke4nns det lagom just nu eller ke4nner du att det optimala e4r fler eller fe4rre? Vem av dina ”nyare” he4star tror du mest pe5 ff6r frtdaimen? (De5 menar jag alla utom Ture). Och slutligen undrar jag om du har ne5got jobb? Tack ff6r en trevlig he4stblogg!

  13. Sv: jag tror att just mormödrar betyder mer än många förstår, min var sådan att det kändes som om jag vore den allra viktigaste människan i världen när jag var med henne
    en fin söndag till dig❤
    kramar

  14. Så vackert och rätt in i hjärtat…önskar att dina barn får dansa fram på en stig med endast små och hanterliga hinder…och det önskar jag alla barn. Även vi som nu vuxit upp och blivit gamla barn. Tack för dina fina kommentarer hos mig, har så svårt att ta till mig men vet ju att såna ord hamnar längst in i mig och ger kraft när jag har de där dagarna då jag har så svårt att tro på mig själv.
    Kram Annika

    • Att tro på sig själf är den vackraste saken i världen – skriver Selma Lagerlöf. Jag tror att det är sant. Jag tänkte på frågan:” Vad skulle jag göra om jag skulle tro 100% på mig själv – svaret är – jag skulle vara mig själv. Och varför inte – vad är det för hinder som stoppar oss att vara den som vi är? Hinder finns i vårt eget huvud och i verkligheten finns det inte. Vi är skapade som unika personer – det finns inga fingeravtryck som är lika varandra … är inte meningen med livet då att ta vara – lyffta – den personen vi är – och göra världen ännu vackrare. Det vackraste som finns är ju en bommande blosteräng av alla det slags blommor. Så är det även med oss människor.

      Blomma min vän öch njut av andra som blommar!

      Kram

  15. Blir tagen och berörd av det du skriver… verkligen fint, tänkvärt och vackert beskrivet!! Sååå fint foto – säger mer än 1000 ord!! Härlig blogg du har här, måste kika runt och läsa mer:)))

    Stööööööörsta kraaaaaamen aka

    • Tack Aka. Att våga skriva det som man känner är inte alltid lätt. Tänkte på frågan – ”What would you do if you´d be 100% confident in yourself?”
      Svaret är: Jag skulle vara den som jag är …

      Kram

  16. Vad fint du skrivit. Sann vänskap är en gåva och värd allt!

    Önskar dig en fortsatt trevlig helg! Kram Carina

  17. Vet inte vad som hände med min kommentar, om den skickades iväg eller inte.
    Oavsett – jag är jätteglad att du hittade min blogg så att jag kunde hitta hit. Så fint du skriver. Känner lite grann igen mig i dina ord.
    Kram.

  18. Tack för tankvärda ord. Du skriver så vackert.
    Ulla

  19. Oj, dina ord berörde mig verkligen.

  20. Vackra och tänkvärda ord. Ibland (oftast?) är oron för de vi älskar och deras välmående större än den vi känner för oss själva. Smärtan när vi ser någon vi älskar må dåligt är nästintill outhärdlig.

    Hoppas ni får en fin dag med mycket bus, mycket godis.

    • Tack Linn. Så är det. När det blir rklar för mig att min dotter var funtionshindrad – bara motorisk – har det varit som en stor klump i min mage. Mitt fel? Vad har jag gjort? Jag skulle ha viljat göra vad som hellst för att bära hennes bördan. Hon kämpar och kämpar och jag önskar att det skulle inte behövas. Jag ser hur saker som bara flyter till storebrodern är en fight för henne – varje dag. Alla tester som vi har gjort visar att jag antagligen hade en infektion när jag var gravid i 3 månad och jag förstår att jag inte hade kunnat göra något – men ändå – ont gör det.

      Det är många små saker som ytligt gör henne annorlunda – och det är ytan som vi oftast lägger märke på först – och mer än ofta tar inte tid för oss att stanna och lyssna på hur personen är på riktigt. Jag har sätt så många barn med samma diagnos som har så mycket värre – och jag tänker ibland – varför är världen så orättvis?

      Men grubbla hjälper ingen. Man skall vidare och stötta henne så gott som det går. I hennes fall, bara vi klarar tonårens revollt blir det inga större problem. Hon är tuff och skarp och får oftast så som hon vill. Hon ger inte upp i första taget – vilket jag är så stollt över!

      Kram

  21. vad fint du skriver❤
    Sv: nu måste jag fråga, har du finskt påbrå? själv är jag född i Sverige men är ju finska eftersom båda mina föräldrar är födda och uppvuxna i Finland, jag läser nu finska på Umeå universitet för att komma mitt ursprung närmare, mitt första språk var finska men jag slutade prata finska när jag var runt 11 år
    kramar

  22. Nydelig skrevet,og stemningsfullt bilde..ønsket deg en fin helg!Klem fra Else Britt:)

  23. Hvor er det smukt skrevet.
    Det ramte mig lige i hjertet.
    Må I alle få en skøn fest🙂

    • Tack du! Livet är en inte alltid en dans på rosor. Men och andra sidan om man inte skulle ha smakat av livets mindre goda, hur skulle man då kunna uppskatta ett hav av rosor.

      Kram

  24. Asta

    Det var en fin bild.

  25. En stor kram tillbaka! Det var ett vackert skrivet inlägg… Anna

    • Tack Anna. Det har varit riktigt stökigt de sista dagarna så att jag inte har hunnit titta på mailen eller mitt sinne har inte hellt varit på humöret att tänka på saker som ligger mitt hjärta nära. Nu skall jag kolla vad du har skrivit och jag hoppas – HOPPAS VÄRKLIGEN – att detta blir någonting.

Tack för att du tar dig tid att lämna en kommentar! Vi blir väldigt glada!

