Rimfrost, doft av kanelbullar och gammalt skrot

På morgonen var jag tvungen att ta på mig gummistövlarna och gå ut. Det är så vackert när hela landskapet täcks av silverfärgad rimfrost. Man bara går där i tystnaden och tar en bild med kameran – en här och en där. Det är som att kliva in i sagornas värld. När som helst möter jag Gandalf ridande med sin vita häst. Jag är en Snusmumrik som vandrar i sina tankar och spelar en melankolisk melodi.

Tillbaka in i huset tänder jag eld i kökspisen. Hjärtat fylls av längtan att baka. Att vara en riktig husmor som fyller husets alla vrår med den ljuvliga doften av nybakade kanelbullar – livets lilla goda. 

 Jag kommer på att tänka på Therese. Fram åker den gamla gjutjärnspannan – äntligen kommer den och sommarens lavendelpåsar till någon nytta.

Bosse (min kära man) kommer hem på eftermiddagen med en last ”gammalt skrot” från hans bror. Två skåp som har stått i deras garage/verkstad i alla evighet och nu skulle bort. Ett av skåpen efterlämnat av Bosses farfar. Här är skrotet, vad säger ni?

Just nu känns det som att jag är den lyckligaste skrotsamlaren i hela världen. Jag kan redan se hur skåpet kommer att se ut efter ett lager med ljusgrå färg, hyllorna fyllda med alla det slags ”skrot”, porslin och glas.

Här har ni mera ”skrot”. Jag tittar på dem ofta, håller i handen. Ingenstans att köpa idag, så sköra, så vackra. Så mycket historia i en sådan liten glasskål.

Det var dagens funderingar från en Snusmumrik, Husmor och ”Skrotsamlare”. Och man skall inte glömma från meritlistan, Hönsfarmare …

Morgonens mysstund vid trappan efter helgens Halloweenparty. (Ingen av barnen ville smaka ”trollsnor” – men hönorna tyckte det var smarrens och gröna färgen finemang!)

Kram Nina

 

  1. Instämmer med de föregående: vilka vackra bilder. Man vill gå in i dem. Ofta försöker jag rida tidigt bara för att få den upplevelsen när naturen vaknar. Skrotet var inte fy skam det heller. Kram.

  2. Vilka otroligt vackra bilder! Vad du måste bo vackert:)

    Visst är det underbart med skrot hihi.

    Kram Susanne

    • Susanne och Tack. Detta är nog min drömställe. Vi har länge letat ett hem där vi känner att här skall vi rota oss och bo resten av livet. Det kan man förstås inte säga nu 100% – men så känns det i alla fall. Fråga inte från min man vad han tycker om min skrot. Han är dock nöjd efter att jag har fixat lite …

  3. Hejsan!
    Vilka underbara bilder du tagit på morgontimmans vackra dimma.
    Fina gamla fynd du har där, skåpet var av en riktigt fin modell och kommer bli super efter målning.
    Så tråkigt med eran hamster😦 förstår att barnen är riktigt ledsna. Hoppas att ni trots allt fick en bra farsdag.
    Kram Ing-Britt

    • Tack Ing-Britt. Hamster ligger i sin eviga vila och har nu egen minnessten. Att bo på landet med massa djur betyder till barnen att de måste lära sig livets alla händelser. Något som jag själv tycker är bra.

  4. Tack för dina underbara och kloka ord på min sida!
    Bekräftelse att jag är på helt rätt väg!!

    Kraaam

  5. Ohh så härliga bilder, man känner lugnet i dem och landet =D. Men sååå roligt att ni ska få en till liten familjemedlem, så härligt, ska bli kul att få se kort på honom

    ha en fortsatt trevlig helg och tack än en gång för de rara orden du alltid lämnar, blir lika glad var gång
    Kramar

  6. sockenvagenssota

    Hej kära du! hoppas ni firar alla pappor i dag, här hade vi en mysfrukost innan maken/pappan var tvungen att åka och jobba, nackdelen med all snö, han måste jobba på så att timmret inte snöar över… Å nu väntar ettårskalas, barnens lilla kusin fyller år i dag, så nu ska vi göra oss fina!
    Vilken SKATT du har hittat med de gamla burkarna, hoppas att få se dem då du gjort decupage/pysslat med dem! Varmaste kramarna❤

  7. Vilken underbar kommentar! tusen tack för den, så mycket klokt som sägs från dig och jag håller så med om det du säger. har en väninna som är bipolär så jag vet lite vad det handlar om..för henne i allafall, och hon är en mycket klok människa med många sinnen (det har vi ju alla, men hon använder dem liksom mer) och en närvaro och ett djup jag uppskattar så mycket. där är det inga svårigheter att mötas minsann. och jag står också för vem jag är idag. har haft det lite som dig förr..att jag gjort mitt jobb så bra men spelat den där rollen så väl och jobbat så jag nästan stupat..tagit på mig en roll som inte känts som jag och alltså inte mått riktigt bra inom den. idag känner jag att jag är i mitt rätta element jag med och har insett att det är upp till en själv att välja. går jag emot mina sinnen, mitt inre jag så blir det helt enkelt inte bra. sen får det bli fattigare eller annorlunda på annat vis – det kan inte bli annat än bra, för jag ger mig ju inte ut för att vara något annat än den jag är.. oj, måste kila, men så fint att prata..
    kramar en lördagkväll, Lycke

  8. Hej!
    Vilka underbara bilder från din morgonpromenad!
    Kul att du hittat till min blogg och tack för din hälsning så att jag kunde hitta hit🙂 Vi hörs igen!

    Trevlig helg!

    Kram Pernilla

  9. Sv: vad trevligt att din mamma och pappa kommer till jul🙂 fast då är det ännu mörkare än nu, så du behöver ju inte tvätta några fönster inte
    kramar

    • Tack. Du känner inte min mamma😉 … jag får nog ta mig i nacken och tvätta både ute och inne! Kram

    • Tack Jeanette! se5nt he4r vill jag le4sa mer om. Det e4r Bore5s Stad som aldrig kuannt trafikplanera, man vill dra ALL trafik genom vitala delar av staden och ge4rna ff6rle4gga massor av p-platser till desamma. He5ller fullste4ndigt med dig och vet som bussresene4r att det tar lika le5ng tid att trassla sig fram i son rusningstrafik som med bil. Det se4ger ju allt: Bore5s stads KAN INTE planera sin trafik se5 att framkomlighet och se4kerhet blir ett bra par. Bort med genomfartleder i de inre delarna av stan, le4gg city-ringar som i andra ste4der se5 vi slipper kaos i dessa e5terkommande rondell-helveten.Kan bara he5lla med, ne5got me5ste gf6ras och det NU. Det e4r ju se5 att me5nga som e5ker ff6rbi rondellen inte skall till Knalleland, men de me5ste ta den ve4gen ff6r de kommer inte igenom pe5 ne5got annat se4tt. (som jag) Sje4lv sitter jag bara och ve4ntar pe5 att de skall bygga den nya ve4gen som skall erse4tta den leden som ge5r igenom hela ve5rt omre5de. Det e4r inte en dag ff6rsent att bf6rja med den NU.

  10. Riktigt fina bilder, bra fångat! Och så söta dina höns är! Själv säger jag samma sak som du, gammal skit är den bästa skiten! Skåpet var kanonfint! kram!

  11. Sv: nu måste du berätta🙂 kom ni hem med vovven Frasse? hoppas det och att han dessutom är barnkär och gosig
    en fortsatt fin helg till dig – kramar

  12. Vilka UNDERBARA bilder gahhh vad vackert : ) kram Sofia

  13. Vilka otorligt bra tagna och vackra bilder, inspiration osv!!!!

    SV: jajamen haha Kriminologi pluggar jag🙂

    puss

  14. Vilka otroligt vackra bilder. Skrotet är otroligt vackert :O)Ha en fin lördag.
    Kram Agneta

  15. sockenvagenssota

    Hej kära du! Kikar in för att önska dig en fin lördag. Här är maken och jagar älg, jag är riktigt avis, hade också velat ut, men jag har jobbmöte/intervju kl 13.00 så jag får vackert vara hemma, men jag ska inte klaga. JAga och barnen myser, pysslar, slår in paket inför ett kalas i morgon och har det bara bra i stugvärmen, ute snöar det och är rätt kallt…
    Ang Lantliv och andra tiddningar har jag sparat alla som står staplade inne på lilltoan, perfekt förströelse som gör att man gärna sitter kvar där lite extra.

    Å du, visst får vi se resultatet av ditt snickrande sen!? Blir ju riktigt nyfiken ;-D

    KRAM❤

  16. Hej Nina! Tack för härliga kommentaren hos mig!
    Så mycket fina bilder du visar här i bloggen, ser väldigt gott ut med nybakade bullar…kan nästan känna doften genom bloggen =) Och vilket vackert ”skrot”…! Tur att vi är olika och att vi får lov att ta hand om saker som andra inte har användning för. Finns en hel del skrot här hemma också =)
    Ha en fin lördag!
    /Petra

  17. Tack för titten och din kommentar hos mig. Vilka underbara bilder du bjuder på. Vilket fint skrot. Jag gillar skrot med. Fin blogg du har. Sköt om dig .

  18. Vilka fantastiska bilder! De kan du göra jättefina tavor av, wow🙂

  19. Spännande och kul med skrot!!
    Kram Helen

  20. Åh, skrotfynd av finaste sort skulle jag vilja påstå!
    så vackert. med rimfrosten. önskar lite mer rimfrost här… här är det 9 plusgrader nu om dagarna…och ungefär fyra om nätterna, räcker inte långt för rimfrost att synas då..
    mmm, kanelbulledoft, hemtrevnadskänslan blir stor!
    fredagshälsningar

  21. Jag riktigt hör krispigheten i bilderna!
    Det ”skrotet” skulle jag också vilja ha🙂
    Vilka modiga hönor…det ser så kul ut!

    Kraaam

  22. oj, vilka magiska bilder, jag får genast ta en filt och svepa in mig med.

  23. Vilka jätte fina bilder, så härligt. Ja det får ja då säga att baka på morgonen var inte dåligt. och känslan när det brinner i spisen, saknar jag.
    Tänk vad fint skåpet kommer att bli när du fått målat å fixat.
    Ha en skön helg/kramen

    • Hej Maria och tack för svaret. Så sant. Spisen är så fin i köket och man känner sig sååååååå hemma när det brakar så där hemtrevligt från den.
      Kram

    • Tack Maria. Är man bondamora och inte har så mycket för sig😉 … så kan man ta en promenad på morgonen och baka när man har lust för det. I dessa dagar får man 10 gånger mera kramar från barnen än man fick när man jobbade och jobbade – från tidigt från morgonen till sent på kvällen, med papper och saker som inte hade s å stor betydelse för mig eller min lön. Att vara duktig är en dålig egenskap ibland men nu är man i alla fall duktig för att familjen skall må bra – och det känns bra i hjärtat.

      Kram

  24. Vilka vackra bilder och en underbar snusmumriksstämning som du skapar i inlägget..

    Kramar

  25. Kul att du gillade min marsma!🙂
    Och vilka underbara bilder du tagit. Önskar jag kunde fota sådär…

  26. Åååååååh vilka vackra foton från en sååå vacker utomhus miljö!!! Och det var det vackraste av skrot jag någonsin sett, vilket kap!!!! Lyckliga du:)))

    Kraaaaaaaaaaaaaam aka

  27. Åhh super fint skåp kanon kul att få fixa till och jag känner doften av dom fina bullarna och vilka fina bilder från morgonen😉

  28. vilka underbara bilder, helt sagolikt vackra🙂 sådant gammalt får man ju bara inte kasta, där har du ju ett fint skåp och så fick hönorna lite Halloween också🙂
    Sv: håller med, internet SKA fungera, så är det bara
    nej, det blev inte dyrt runt 500 kr och nu dröjer det minst ett år till nästa gång
    kramar

    • Hej på dig. Hur går det med bluggande? Miten se suomen kielioppi sujuu? 500 kr är inte illa! Vi jobbar med fiberkabel – men det lär sig dröja – under tiden över jag min finska med internet leverantören😉
      Ett bra sätt ”lufta sig lite”😉

      Ha en god helg, fast vi hörs nog innan des.

  29. Finfint skrot tycker jag! Och alldeles sagolika bilder!

  30. En så härlig blogg du har Nina!
    Skåpet är urläckert och blir säkert ännu finare när du har lagt vantarna på det på ditt sätt.
    Ljuvliga bilder!
    hit hittar jag igen, helt säkert!

    Karin

  31. Vilka fantastiska bilder och skåpet kommer alldeles säkert att bli ljuvligt när det fått lite grå färg ! Ha en fin kväll !

  32. Vilka underbara bilder du bjuder på! Och vilken annorlunda blogg du har.🙂

    Sv: Tack för din fina kommentar inne hos mig! Värmande! ♥
    Kram på dig!

  33. sockenvagenssota

    Hej rara du❤ Å så jag ler stort, vet du vad jag just har lagt i en glasburk?!?!!?
    Trot det eller ej, min samling av gammla hyllremsor i papp *fniss* Vi verkar vara lite besläktade, njuter också av att få gå i rimfrostlandskap, samlar gärna skrot om det är så vackert som ditt och säger aldrig nej till nybakta bullar ;-D Massor av varma kramar!

    • Hej Therese – kommenterar även i din blogg😉 … vi är nog lite besläktade tror jag – när jag hittade din blogg dedigerad till älgjakt trodde jag inte att det var sant!!! Jag som är van med 30 killar och längtar efter en tuff tjej i laget för att hålla ordning och reda ;)… och nu detta med hyllremsor – undrar hur allt detta slutar😉

      Haa – på lördag skall jag hämta hem något spännande … undrar om du är redan på gång – antar det, för du ser ut att vara ett steg före med allt … men om svaret är ja – så får du ta din rumpa hit nere och lära mig – för jag kan ingenting – men lära, det skall jag – om det är det sista jag gör här i Vinglagården!

      Kram

  34. Det här bilderna är magiska. Det är vad de är, magiska. Åh! Tänk, att du bor så.

    Ett John Bauer museum i Norge! Åh, det måste jag besöka. Vet du var i Norge det finns?

    Och vad gäller lajv- man är aldrig för gammal för att börja med lajv. Det är inte läskigt alls, utan det är en fin och välkomnande värld. Jag tror att du skulle tycka om det!
    Jag tycker också 1920-talet är magiskt, håller med dig helt där. Kläderna, frisyrerna och musiken, åh!

    Kram Sara

    • Hej Sara – återkommer om John Bauer i din blogg! Jag tror också att jag skulle gilla lajv – skulle gärna vilja testa. Tror även att min son i 11 år skulle tycka om det. Han är lite som sin mamma – drömmer gärna bort vardagen när chansen ges. Vi har tittat sagan om ringen filmerna så många gånger tillsammans. För ett tag sedan läste jag till barnen innan de skulle lägga sig. Läste man böcker som Narnia eller Landet innanför glömde både mamman och barnen att man skulle sova😉
      20 -talet och alla epoker har sin charm. Mode är på ett sätt intressant för att du kan läsa världens situation och kvinna/man rollerna från kläderna – hur faschinerande som helst. Sedan kan man se att många modeskapare idag hämtar och inte direkt kopierar från för … dvs. jag tror att om man är bra – kan man klä sig i gamla kläder och se hur snygg ut som helst!

      Kram! Som sagt återkommer i din blogg!

  35. Om det är något som är vacker är det verkligen rimfrost! Önskar alltid att jag hade med mig kameran då.

    Tack för titten hos mi. Visst är Prag fantastiskt!

    • Hej Znogge. Sant – Prag är en av de finaste ställen jag har varit och nu när jag läste din inlägg och tittade dina bilder försöker jag nog övertala min man att ta en weekend med barnen där på våren. Då är det extra fint!

      Ha en skön helg!

  36. Verkligen som en saga, jättevackert! Tycker din make kom hem med ett vackert skrot… Underbart skåp och vackra pappersband att ha i proppfyllda skafferier…

    Kram
    Petronella

  37. underbara underbara bilder!!! helt fantastiskt fina. och du bor där i den miljön? vilken lycka. och ditt ”skrot” går rätt till mitt hjärta verkligen. skåpet ser redan underbart ut men blir nog jättefint i grått, och de där banden förstår jag verkligen. tycker om allt, dina ord, bilderna, tack *****

    och Tack finaste för orden hos mig! jag kände mig manad att skriva om inlägget en smula sen jag läste din kommentar. för det var nog mer än lovligt luddigt. så nu har jag förklarat närmare här. och ja du har så rätt. jag brukar verkligen vara mig själv som allra oftast..och står verkligen fast vid att få vara det i de flesta sammanhang. men ibland hamnar man ju ändå i diskussion med någon eller några som man känner lever på en helt annan planet än en själv. som pratar på ett helt annat vis, och som inte känns tydlig, som det känns i min värld. och det är då som det kan kännas svårt då man ändå vill försöka konversera (ler).
    tycker så mycket om dina ord hos mig..***

    kramar Lycke

  38. Vilka trolska bilder, kan känna hur det luktar och låter tidig morgon när jag ser på dem. Känns, för mig, som att detta var ett doftinlägg:) Kanelbullar, lavendel,doften av ett gameldags skafferi (har lyckan att vara född på 60-talet och fått uppleva det) och hönor. Skrotet brukar vanligtvis inte dofta gott men jag tycker att doften av saker som stått på vindar eller garage doftar hoppfullt. Så härlig känsla är förknippad med den doften…känslan av att hittat något som ofta är gratis, har bra kvalitet och en historia. Visst , kanske lite unket men ändå så spännande:)
    Kram Annika

  39. Guuuud så vackra bilder!
    Fantastiskt fina!
    Tack fina du för den fina kommentaren på min blogg. Roligt att du hittade mig🙂
    Kram!

Tack för att du tar dig tid att lämna en kommentar! Vi blir väldigt glada!

