Ett sjungande hjärta

Fråga inte vad världen behöver, utan fråga vad får ditt hjärta att sjunga.

För det som världen behöver är flera sjungande hjärtan.

Först vill vi tacka Camia för den fina utmärkelsen, I love your blog. Camia som nu lever sin dröm i Borås och är en inspirationskälla i sig själv. Sedan måste vi nog avstå att dela utmärkelsen vidare. För oss är varje blogg och en människa vi träffar en inspirationskälla. Varje en av er har något annorlunda som gör er unika, vackra och värda utmärkelsen. I alla fall för mig, som bor ganska ensam och inte träffar så många människor är bloggande ett sätt att känna att jag egentligen inte är ensam utan en del av blomsterängen. Jag vill dock personligen lyfta fram en blogg (I love your blogg) som ligger mitt hjärta nära och som är ett bevis att det lilla som vi gör, gör en skillnad. Victoria, Jenny och Anna jobbar med en skola i Uganda, en värld som inte liknar våran överhuvutaget. Titta gärna in och läs mera om deras fantastiska arbete.

Tillbaka till det lilla livet i Vinglagården. Kommande onsdag flyttar äntligen vår länge efterlängtade nya familjemedlem in. Frasse är en renrasig Drax (blandning av en drever och strävhårig tax). Han är 1,5 år gammal och letar efter ett nytt hem pga. matte inte har tid med honom. Han har hela sitt liv bott ute i en hundgård och har bara använts som jakthund. När vår familj nu på lördagen träffade honom första gången, var det kärlek vid första ögonkastet. Det enda kravet att flytta in till Vinglagården är att man har ett stort hjärta och detta hade sannerligen Frasse. Han kunde inte få nog av all upmärksamhet och kramar som barnen tilldelade honom. Det känns så fint i mitt hjärta – mitt hjärta sjunger. Jag tänker på Disney´s Lufsen och Frasse har nog lite av den samma charmen, eller vad säger ni?  

Och inte nog med det. Jag hade lyckan att hitta en gammal vävstol alldeles gratis som ägarinnan ville bli av med. Kvinnan är 70 år och ingen av hennes barn eller barnbarn var intresserade. Tyvärr hade hennes läkare förbjudit henne att fortsätta att väva mera pga. slitage i axlarna. Hon berättade att delar av vävstolen har hennes morfar egenhändigt tillverkat och det ser man när man tittar närmare på vävstolen. Fantastiskt hantverk. Tyvärr har hon plockat vävstolen i bitar och nu ser den ut som en 200 år gammal IKEA möbel utan kinesisk bruksanvisning. Som tur är har jag blivit lovad att kvinnor från den lokala handarbetsföreningen skulle komma och hjälpa till att få alla dessa bitar ihop och hjälpa mig igång. Det hoppas jag verkligen … Therese, hur är det med dig? Har du tid att komma och hälsa på mig här i Dals Ed?

Önskar er alla en fin kommande vecka!

Nina

 Var du en går, gå med hela ditt hjärta. (Konfucius 555 f.Kr – 479 f.Kr) 

Bilder: Girl, Notes, flicr.com

 
 
 
 

  1. Helt ljuvlig är han er Frasse.. Sitta i en bur utomhus kan inte vara så roligt.. Hos er får han den kärlek han vill ha..

    Kram Maidi

  2. Tack för den inbjudan! Skulle gärna vara med🙂
    Ska be dottern ta en bild i helgen. Vart vill du att jag skickar den?
    Det är kul att titta i din annorlunda uppbyggda blogg, den gillas skarpt!
    Spännande för er att skaffa kor! Ja det är bara att fråga, så ska jag försöka svara efter vad jag tycker och kan😉
    Önskar er lycka till!!!
    Kramar Sussi

  3. Stooooooooort grattis till din award!!! Och vilken himla söööötis till vovsing !! Vilken tur du har som fått en vävstol till skänks!! Nu hoppas jag få se fina hemvävda mattor och dukar i din blogg framöver:))

    Kraaaaaaaaaaaam aka

  4. En sån söting Frasse är!
    Han kommer att få det toppen hos er!!

    Den vävtolen kräver ett proffs för att få ihop, det är då säkert. Jag förstår att du blev jätteglad🙂

    Kraaam

  5. hej nina! vad fint att du lämnade ett fotspår hos mig. fotspår lämnar vi hos otaliga människor varje dag. det känns varmt när någon uppmärksammar det lilla, som annars så lätt glöms bort. jag kan bära fotspår med mig länge, länge.🙂

  6. sockenvagenssota

    Hej kära du! Hoppas nu Frasse är på plats och att ni alla börjar bekanta er med varandra❤
    Här har jag vabbat å haft kvalitétstid med barnen å vovven, inte dumt så här mitt i veckan!
    Har hunnit stöka på lite här hemma med, en till hyachint har fått lite gammla psalblad kring sig och nu väntar jag ivrigt på att de ska slå ut så man får njuta doften… Sätter mina nere i matkällaren om natten för att spara dem i det längsta, för i kylskåpet rymms bara mat ;-D
    Ang din fråga om foto så skulle det vara en ära att få vara med på din äng, men jag är en sådan som sällan hamnar framför kameran, i höst finns jag nog bara med på en jaktbild, men den får du givetvis låna, du hittar den under min jaktkategori… Nu ska jag börja förbereda dagens middag… KRAM till dig!

  7. Tack för dina fina kommentarer på min sida! Grattis till Award! Ser ut att vara en riktigt fin vävstol, men som sagt mycket jobb att sätta upp, så bra att du kan få hjälp! Lycka till och ha det gott!
    kram Helen

  8. <hej.. kollade bland din pysslande kvinnor o visst får du lägga dit min blogg oxå,, kanske det kan inspirera nån annan att pyssla,, men nån bild av mej har jag inte som sitter o pysslar..Ha en bra dag!

  9. Hej förstod inte riktigt vad jag skulle göra. Vill du att jag lägger ut en bild på min blogg och länkar till din blogg? Vilken bild? kram en lite förvirrad ; ) Sofia

  10. Så roligt med en ny vän i familjen. Ni kommer att få många fina stunder är jag alldeles övertygad om. Vi har två lurviga vänner här hemma. Lycka till med vävstolen . Det är så kul att väva ,har provat i mina unga år. Kramis

  11. Hoppas du förstår hur glada vi blir över dina ord….! Kram och Tack! Anna

  12. Oj en gammal vävstol så vacker..den kan man få mkt nytta av..Kul–
    VAD söt tax..hundar har sådana vackra spelande ögon, tycker jag…annars är katter mest intressanta..tycker jag, tanta..Landet…ja!! Härligt..//Kram Karina

  13. Hej igen.. förra inlägget ser jag va anonymt.. haha Då kan det va svårt att veta vart du ska sända adressen..Vill du ha dina bakgrejer så sänd in adressen..till cvnattugglans@gmail.com..Annars så måste jag dra en ny vinnare..Kramar Christine

  14. Anonym

    HEJSAN.. JAG VET INTE OM DU HAR SETT ATT DU VANN BAKGREJERNA I MITT LOTTERI.. SEND DIN ADRESS SO FOR DU DEM.. HA DE BRA!!

  15. åh Frasse❤ vilken sötnos🙂 hur har folk sina hundar egentligen, jag förstår inte det, jag menar så gammal som Frasse och inte rumsren, men vet du, det tror jag att ni fixar ganska snabbt ändå
    önskar er lycka till med nytillskottet❤
    bamsekramar

  16. sockenvagenssota

    Åhhh Frasse ser het bedårande ut!!! Ser fram emot att både se och läsa mer om honom framledes! Och wow, en västol! Vilken lycka, då får du sätta upp en rejäl varp så du kan väva dig fina trasmattor❤ Hade jag kunnat hade jag kommit på studs och sett hur du lever livet där nere i Dals Ed. Varmaste kramar!!!

  17. Ohh grattis det är du värd =D. Ja det är allt långt bort och man önskar man kunde åka oftare. Men på ett sätt lär man sig uppskatta dem mera också, samt som du säger man har ju valt det här =D

    kramar, ha en bra dag

  18. Vad fint att få en vävstol! Hon som inte får väva mer måste glädjas åt att någon annan tar vid🙂 Kram!

  19. Grattis till blogg award och grattis till Frasse så mysigt med en 4 bent vän, och tack för ett härligt inlägg med så mycket kloka ord och sist men inte minst önskar jag en fin måndag !

  20. Ett så fint och glatt inlägg med stort hjärta och värme! Blir glad för er och vovvens skull. Vävstol…spännande, lycka till med den!
    Mamma har en fast hon hinner sällan väva, pensionärer vet du😉
    Grattis till utmärkelsen! Förstår verkligen att den hamnad här.
    Jovisst har vi Highland, dock har vi minskat ner gruppen för att få dem tamare och många hagar här hemma måste göras om då de är gamla och slitna. En framförallt naturvårdande ras som man måste veta vart hornen är på😉
    Men populära att se på och visa. Är ju den lättaste köttrasen men de är ju inte på något plan vinstbringande så mat är för oss ett plus bara. Mycket gott och fint kött iaf.
    Lycka till med era planer, ska bli kul att få följa!
    Gårds cafe låter ju såå kul, avis vill också ha…
    Kram Sussi

    • Kära Sussi, Cafe – det är bara att testa … magen vänder hos mig, men det är andra som har lyckats, så måste det går att lära sig baka😉 Tack för information angående Highland. Tittar nog inne hos dig flera omgångar – behöver massa råd! Har aldrig haft kossor för – huh huh … Att det är en naturvårdande ras gillar jag skarpt!

      • Hej Therese. Jag har alltid haft hundar, men min man har ingen aning om hur man tar hand om hund. Det har blivit NEJ många gånger, men nu vi båda jagar och har marker för det finns det ingen orsak att inte ha en hund. Vilken lycka🙂

  21. Et indlæg jeg læste med hjertet. tror mit hjerte står pivåbent i dag, for dit indlæg berørte mig, fordi det var så fuld af kærlighed.

  22. Underbart med den fyrbenta vännen med den snälla utstrålningen:). Det får mitt hjärta att sjunga att han får ett varmt gott hem. Grattis till er och grattis till Frasse!
    Grattis och till plockepinn-vävstolen! Lycka är att kunna väva sina egna mattor och annat trevligt!

    Karin som önskar en fin vecka

  23. Ja kära nån, av bilden på vävstolen så önskar jag er Lycka till med att få ihop den. Tänk vad mycket fint du kan göra sedan. Jag läste ditt svar till mig i ditt förra inlägg och tycker ni gjort ett bra val att flytta ut på landet. När mina barn var 6 å 8 år flyttade vi ute på landet, ja som ensamstående var de kanske ett dumt val men barnen fick växa upp på landet, vi fick ett bra liv med får. höns å häst. Har undrat hur det hade varit om vi stannat kvar i staden.
    Hur underbart som helst med en ny liten fyrbent familjemedlem, tror säkert ni kommer att älska honom.
    Ha en fin dag/kramen

    • Hej Maria. Jag tror också att vi båda har gjort ett bra val. Att bo på landet är inte möjligt för alla. Många drömmer om det, men ekonomin sätter stop. Inte är det lätt för oss heller, men vi klarar oss. All planering gör att man sparar ganska många slantar. Och som du skriver det här är något som jag vill ge till mina barn. Jag är själv uppvuxen på landet. När jag blev 18 år var jag trött på det och flyttade. Men efter alla år kommer allt tillbaka om man inser att det var en underbar barndom som är en av orsak att jag uppskattar nu det som jag har idag.

  24. Asta

    Åh – en liten vovve. Det gör på något sätt huset ännu mer till ett hem. Själv fick vi hem vår lilla valp – som nu är en stor hund – förra sommaren, och det är inte något vi ångrar.
    Blir lite avis på en vävstol, men skulle inte få plats med en sådan här. Du får säkert ihop den. Om inte annat kan man säkert hitta någon hjälp på nätet. Men har du kvinnor från handarbetsföreningen till stöd kommer det att gå som en västanvind.

    • Hej Asta. Hundar är som att köpa en gris i säcken. Vi har vårt hund på 1 månads provtid – i fall han inte anpassar i miljön och lär sig att vara inne som en familjehund. Han är ju inte rumsren nu. Vilket jag tycker är märkligt när han trots allt är 1,5 år gammal. Gillar inte när folk har hundar som boskap … men förstår också ägaren för han jagar mycket och har redan 3 hundar. Han ändå insåg att 4 var för mycket. Dvs. han har ett hjärta på rätt plats.

  25. M

    Underbart att läsa om hunden, jag har sett en spinnrock på loppis här i Kallebäck, ska jag ta medcden när vi träffas? / M

    • Hej M – så härligt att höra från dig!!!! De sista nyheterna var också härliga!!! Antar att du kör med 100% nu. Kärlek är underbart!!! Man får krafter som inte hade ingen aning om! Längtar att träffa er alla!!!! Vad sägs om en skrot runda och fika någonstans som matchar i stämningen!

Tack för att du tar dig tid att lämna en kommentar! Vi blir väldigt glada!

