Gamla jultraditioner och En bortglömd dagbok

Igår gjorde min dotter Lina och jag något riktigt roligt.  Vi fick vara med och stöpa ljus. Ljusen skulle till den lokala kyrkan och vi övade även inför kommande vecka när vi skall stöpa ljus med barnen i skolan. Jag har aldrig gjort detta i så här stor skala. Mycket lärorikt. Det känns bra med en skola som tar vara på gamla traditioner. Och så får ju vi föräldrar också lära oss saker som vi kanske inte annars har fått med oss. Detta blir i alla fall en ny jultradition här i Vinglagården. Så roligt var det!

Tillbaka hemma fortsatte jag att jobba med flytthögen. Mycket saker ligger fortfarande i kartonger. Kartongerna har bara flyttats från ena stället till det andra utan att ha blivit öppnade. Men nu har vi ju hittat vårt riktiga hem, så det är dags att packa upp på riktigt. I en av lådorna hittade jag min mormors gamla dagbok/minnesbok.

 

Det kändes nästa magisk att hålla den i handen. När jag var liten ville jag alltid läsa den tillsammans med min mormor och höra gamla historier. Och där var nu boken. Texterna är skrivna mellan 1937 och 1942. Andra Världskriget var ett faktum. Mormor var kär i morfar som låg vid fronten nära Ryska gränssen.

Det här är sista bilden av min kära mormor. I köket har jag hennes Fazer -burk där det alltid fanns goda kakor och finns nu med. Den lilla svarta boken skall jag lägga någonstans i gott förvar. En dag skall den ges vidare, men innan dess skall jag titta på boken tillsammans med mina  barnbarn och berätta om mormors mormor och hur det var när ”mormor” var liten .

Nu skall jag hämta mig en kopp kaffe och titta in i Fazer -burken.

önskar er alla en riktig fin helg!

Nina

 

  1. Hej fina Nina!
    Tusen tack för din kommentar på min blogg, jag blev SÅ glad ska du veta. Jag tycker att du också är en väldigt fin människa.

    Jag skulle vilja stöpa ljus till dockskåp någon gång! Bivaxljus skulle vara spännande att göra också. Och så vita ljus som du gör här. Tänk att tillverka en fin ask att lägga ljusen i- vilken fin present det skulle vara.

    Om Edith Södergran- det finns en bok som handlar om henne och hennes relation till Rudolf Steiners antroposofi. En mycket bra bok som jag kan rekommendera.
    Och Marjorie Cameron ja, vilken fascinerande existens denna kvinna är. Hon levde liksom i samhället men samtidigt också utanför samhället. Bodde periodvis i öknen, gick helt sin egen väg i livet.
    Jag måste läsa om Unity Mitford som du berättade om! Har skrivit ner hennes namn nu så att jag minns.
    Så roligt att du också tycker om Tori Amos! Vet du, när jag var yngre var jag som helt besatt av henne och hennes musik och gick på massvis av livekonserter med henne- 32 konserter har jag varit på faktiskt…

    Kram!

    • Att stöpa ljus till dockskåp låter ju lite roligt …
      Tack för tipset angående Edith. Skall försöka få tag på boken. Lite märklig kombination med Edith och Rudolf …
      Cameron … hon måste ha varit en oerhört stark kvinna – men samtidigt är hennes konst mycket bräckligt … som kristalglas …
      32 konserter … men jag kan förstå dig🙂

      Kram

  2. Vad sugen jag blev på att stöpa ljus. Det var evigheter sedan jag gjorde det. Ska försöka samla ihop ett gäng. Det är så mysigt att göra tillsammans med vänner. Fin tradition att försöka bevara. Hoppas att du får en fin vecka!

  3. Trassel frasse har nog kommit till världens bästa hem!!!
    Snart går klippning och trimning som en dans , det är inte svårt🙂
    Så fina alla ljusen blev!
    Kram på er Sussi

  4. Sv: önskar dig en bra start på den nya veckan
    hur går det med den nya familjemedlemmen?
    kramar

  5. Nej vad häftigt att stöpa egna ljus, så coolt =D

  6. sockenvagenssota

    Kikar in så här på måndag morgonen och önskar dig en fin start på veckan, blev så glad då jag loggade in och läste dina fina kommentarer!!! Så skoj att höra om er jaktdag, kul att Frasse fungerar bra i jakten, och du verkar vara rätt för honom så med tiden blir han kanske mer kavat och inte så underlägsen/kuvad, synd att djur inte kan prata så vi förstår, så mycket lättare det hade varit då… de bär ju med sig så mycket man inte vet något om, händelser som gör dem till dem de är. Men som sagt, jag är övertygad om att du lyckas stärka frasse till en kavat liten vovve!
    Skoj dessutom att du och din man firar bröllopsdag som vi, vi verkar onekligen ha liknande syn på livet och vad dess guldkorn består av *ler*
    Här är nu barnen på förskolan och vovven rastad, så bäst för mig att sätta igång med dagens jobb.
    KRAM!

  7. Kikar in och säger hej tillbaka🙂 kul Nina att du lämnade ett spår i min blogg🙂 det gav mig chansen att kika in hos er🙂 jättemysigt med gamla traditioner, stöpt ljus har jag inte gjort sen barnsben men fick däremot ett par stycken egenstöpta ljus av min fina mamma för ett tag sedan då hon varit hos en väninna och gjort just detta🙂 vilken känsla att hitta sin mormors dagbok, hade önskat att jag hittat min egen mormors då jag aldrig fick chansen att träffa henne. Ha en fin dag!

    Åsa

  8. morning
    men vad kul att stöpa ljus, det gör vi varje år med våra elever och ljusen blir ju såååå fina och gammeldagsa på nåt sätt!!!!
    otroligt fina julklappar blir det åxå.
    vilken spännande bok du hittat
    gardin upsättnimgen gick bra hemma trots klättrandet…hihihi..
    kram lolla

  9. Åhh, vad kul att stöpa ljus! Det är jag också så himla sugen på! Fantastiskt att få tag en dagbok som tillhört din mormor! Helt underbart spännande att läsa! Vilket otrolig skatt! Jättefin mormor!

    Kram
    Petronella

  10. det finns något i min blogg till er ! Kram

  11. Vilka vackra minne och vad härligt att stöpa ljus. Det var typ 100 år sen jag gjorde det. Tack för fina ord hos mig om mina tygtags. De kan du köpa hos mig för 15 kr st :O) Bara maila till nyanseravvitt@gmail.com om du är intresserad.
    Kram Agneta

  12. sockenvagenssota

    Så underbaqrt att du vårdar minnena så ömt, både boken och burken är skatter som ska vårdas och passeras vidare till kommande generationer❤ Att stöpa ljus är skoj, det gjorde vi i min byaskola med, men nu var det år och dag sedan sist… KRAM❤

  13. Så härligt att stöpa ljus och titta i gamla böcker. Det är något speciellt med det gamla.

  14. Underbart inlägg! Om ni kikar in hos mig så finns en award att hämta!

    Trevlig söndag! Kram Carina

  15. Så fint minne att föra vidare och mormors kakburk som det fortfarande är kakor i… Så fint att kunna läsa mormors tankar och funderingar i ungdomen, den var ju långt i från nu…vi har så mycket att vara tacksamma för!
    Underbart fint inlägg tycker jag.
    Kram Sussi

  16. Så mycket stämning!
    Så hjärtans härligt. Att stöpa ljus är verkligen både roligt och rogivande – på nåt vis.

    Kram

  17. Vilken skatt! Vad jag önskar att jag fått dela tankarna av vissa döda anhöriga på det viset… ser härligt ut att stöpa ljus, det har jag inte gjort sen jag vara barn.
    Kramar

  18. va härligt.. med såna fina minnen ..att stöpa ljus skulle va skitroligt.. jag har inte gjort det nån gång..ha en bra helg.

    • eastanalysis diras:Jag tror personligen att ide9n om ranrrpteoipgen kring Kasjin som opartisk e4r dels re4tt men ockse5 dels fel. Det e4r sant att journalister pe5 exempelvis NTV talat f6ppet om samhe4llsklimatet och journalisters situation sista veckan. Men denna kampanj upplever jag som lika regisserad som allt annat pe5 stats-tv, och de4rff6r har jag sve5rt att se den som helt opartisk . Visst, de vill tve5 sina he4nder , men fre5gan e4r varff6r just nu. De har ju skapat denna situation under flera e5rs tid, se5 ingen blir lurad.

  19. Vad himla kul att stöpa ljus, det är verkligen att hålla kvar vid traditioner, mysigt!! Och jag förstår att det måste kännas som något alldeles särskilt att ha kvar din mormors gamla anteckningsbok!! Vilken intressant läsning när det även finns en känslomässig bindning till den som skrivit!

    Önskar dig en riktigt fin helg!

    Kraaaaaaaaaaaaam aka

  20. Vad jag önskar att min mormor eller farmor (eller morfar/farfar för den delen) hade lämnat efter sig något sådant. Så fantastiskt att läsa hennes egna ord om livet… Håll hårt i den boken!

  21. Sv: den där långa stängeln på min krukväxt ÄR en blomma, det fick jag reda på av en annan bloggare som visste🙂 jag får heller inte mina höstglöder eller vårglöder att blomma om, du är inte ensam om det
    fryser inte lilla fröken då? jag menar nu om hon knör ner kläderna sina i ryggsäcken?
    kramar❤

  22. den boken ska du vara väldigt rädd om, vet du jag fick min mormors psalmbok som är på finska, av min mamma som haft den enda till nu, den vårdar jag ömt
    vad roligt med ljusstöpning, det har jag aldrig gjort
    Sv: skrattar gott när jag läser om eran nya familjemedlem🙂 vet du, jag har också alltid någon med när jag ska på toa och du vet, jag har ju två vovvar, båda ska prompt med🙂
    önskar dig en fin helg också
    kramar❤

  23. Nina! Tack underbara, underbara du för dina fina och tänkvärda kommentarer inne hos mig! ♥
    Alldeles tårögd blir jag. Tack!
    Ps. Jag har haft lite problem att komma in i din blogg. Kunde inte lämna kommentarer. Men det är kanske bara jag.

    Kram och ha en riktigt go’ lördag! ♥

  24. Vilken skatt du fann! Måste vara fantastiskt att ha sin mormors dagbok i sin ägo! Går ju inte ens att värdera i pengar, magiskt🙂

  25. hvilken bog skat !
    Og ja, den må deles med resten af familien- historier er vigtige i en familie.
    Og traditioner. Jeg holder meget af at skabe traditioner. traditioner man skaber sammen give en følelse af samhørighed og at alt ting hænger sammen.
    Lysstøbning lyder som en rigtig god tradition.

  26. Vilka minnen, tänk att få ha dem där i en bok..fint. Den sanna historien, och som även handlar om ens kära mormor..Minnen, och kakburk..mera minnen. Vad roligt att stöpa ljus, lycka att tända egnastöpta ljus sen. Du får gärna ta med mina kvinnobilder, och länka..skrev det i min blogg, ifall du ej såg detta. Ska nu snart iväg och teckna kroki, det kommer bli mera tavlor med kvinnokroppar🙂.kram och trevlig helg..//Karina

  27. Stöpa ljus är verkligen jätteroligt! Brukade göra det för många år sedan. Använde två kaffeburkar som var ihoplödda för att kunna få långa fina ljus.

    • anders diras:om man i vissa kretsar i rylassnd ser alla som har en annan e5sikt en regimen inom och utom landet som fiender till rylassnd. hur har dom de5 te4nkt sig bra relationer med EU USA NATO med flera. det e4r rylassnds val att avgf6ra.

  28. Så fantastiskt fint det är med sådana böcker där historierna kan leva vidare. Och jag har också mormors kakburk i köket, det är tryggt på något vis. Stor kram!!!

  29. Antar att det där är Lina på första bilden? Vad kul att få se den lilla stjärnan🙂 Anna

  30. Så härligt med dagboken, att få läsa, hålla i och en dag få lämna den vidare. Bevara den väl.

  31. Hej! Å vad härligt att få stöpa ljus, det är något visst med det , man ska gå skata så inte ljusen bli krokiga ja det är ett underbart hantverk! vilken glädje att få läsa din mormors bok en liten del av hennes livshistoria ! Ha en fin helg kram från Maja

  32. Men så roligt att ha en sådan fin bok att läsa i, fantastiskt! Och en sådan fin godsaksburk.
    Härligt att stöpa ljus, det har jag inte gjort sedan jag var liten.
    Ha en riktigt fin helg! Kram Jennifer

Tack för att du tar dig tid att lämna en kommentar! Vi blir väldigt glada!

