Bilder från farfar Harry´s fotoalbum 1936

”Kära vänner, innan ni läser vidare vill jag bara påminna er att detta inlägg handlar bara om  farfar Harry´s bilder. Jag är oerhört intresserad av historia och historia i sig – som livet – har både ljusa och mörka sidor. Dessa sidor är inte alltid så klara i nuet utan sanningen visar sig ofta i framtiden. Det är så lätt att vara vis efteråt. Hela andra världskriget är en djup mörk historia i mänskligheten,  men även i det djupaste mörkret kan man hitta flera vackra små historier. T.ex. hur modigt många i Sverige hjälpte judiska individer över gränsen,ofta via att sätta sitt eget liv i spel. Hur man tog emot tusentals krigsbarn från Finland. Svenska staten skulle vara neutral, men individerna gjorde revolt. Jag tänker på svenska lärare som tillsammans med elever postade äppelkärnor till finska skolor för att planteras när kriget var slut. När andra världskriget bröt ut, var även Harry mycket aktiv i hemvärnen.

I tillägg önskar jag att ni även lägger märke till klädsel och frisyr. Otroligt stiligt eller hur? Detta skulle vara stiligt även idag.”

Min mormors dagbok fick mig att tänka på en annan bok, min mans farfars gammal fotoalbum från Berlins olympiska sommarspel 1936. Harry, som han hette, var en ivrig idrottare samt fotograf. En stilig herreman som klädde sig noga efter dåtidens modetrender.  Hos min mans föräldrar finns lådvis med gamla negativ efter farfar Harry. Ingen har egentligen tittat närmare på dessa, men jag hoppas en gång ha möjlighet att göra det. Jag antar att många av dessa bilder  har ett högt museivärde.

1936 reste Harry med sin kamera tillsammans med den svenska delegationen till Berlins Olympiska sommarspelen. Spelen i Berlin skulle naturligtvis visa upp det Tredje Rikets styrka. Trots att hakkorsflaggorna vajade i Berlin och de militära uniformerna dominerade på Olympiastadion och i stadsbilden var det en publiksucce med mängder av turister i Berlin.  Internationellt sett var spelens store man den mörkhyade Jesse Owens. Mycket har skrivits om Hitlers reaktioner om Owens framgångar, men det mesta är myter som även Owens själv i sin biografi bekräftar.  Till Harry som så många andra som var på plats var dessa olympiska spel antagligen en sommar som man upplevde som minnen för livet. Det var trots allt några år kvar innan andra världskriget skulle bryta ut, samt att i Berlin hade man aktivt i stadsbilden tonat ner allt som hade med antisemitism att göra.
Farfar Harry mitten i bilden
Farfar Harry till vänster i bilden
Eftertanke:
Målet för den Olympiska rörelsen är att
bidraga till byggandet av en fredlig och bättre värld genom utbildning
av ungdom genom idrott utan diskriminering av någon och i den olympiska
andan, vilket kräver ömsesidig förståelse med en anda av vänskap,
solidaritet och ärligt spel.”
Må dessa ord i framtiden vara något som både deltagarna, åskådarna och arrangörerna kan vara stolta över. Ord som inte bara är ord, utan ord som speglas av verkligheten.
Nina
Bild: Barn Idrott, svenskidrottsmedicin.se

  1. Vilken bildskatt. Helt underbara bilder. Och ja, de är väldigt stiliga, både männen och kvinnorna. Kram.

  2. Hej.. intressant album..ja dessa krigsbarn som kom till sverige..snyft..de kom ju bort från sina föräldrar..o sen så blev det väl aldrig desamma igen..men bra förståss då kriget härjade på här…så det har två sidor.. Igår skickade jag bakpaketet åt dej..lite sent.. men det har vart så mycket annat nu..så i nästa vecka borde ju ha det..passligt kanske till julbaket..Här är skitkallt idag.. det blåser en nordlig vind..ingen snö har vi heller..kramar..o trevlig pikkujoulu..lilla jul

  3. vad roligt att ha sådana bilder🙂 var rädd om dem
    Sv: ja, ge dem en spark i ändan🙂 internet SKA fungera eller hur
    kramar

  4. Och himmel, så spännande att du ska öppna cafe! Åh! Det är lite av min dröm. Ska bli så spännande att få följa dig i detta.
    Och vilka tidsdokument dessa foton är. Som bilden av Brandenburger Tor med hakkorsen. Fascinerande att han var i Berlin vid den tiden. Får mig att tänka på Leni Riefenstahs film från dessa olympiska spel. Tack för att du delar med dig. Kram Sara

  5. Ååh vilka bilder! verkligen fina var de och fotona känns väldigt närvarande, han var duktig farfar..och jag gillar dina ord om tiden. min pappa kom över till Sverige som krigsbarn, från Finland. han blev kvar här och adopterad. träffade bara sin mamma sporadiskt senare i livet. man märker det är mycket som ligger längst där inom honom men han är inte den som tar upp och tittar på det..

    kramar en fredagkväll, Lycke

  6. sockenvagenssota

    Hej vännen! Så glad man blir då man får dina kommentarer, känns redan som om du är en god vän❤ Här började vi morgonen i bagarestugan där svärföräldrarna bakade tunnbröd sedan 05.00 i morse, å då barnen ändå var vakna åkte vi dit så det fick kavla, sopa och picka lite innan det blev nybakt bröd til lfrukost, mysigt! Sedan en tur på apoteket för att hämta ut antibiotik till Luran så nu hoppas jag det vänder!
    Lät mysigt med en helg med jakt, här blir det nog lite av den varan, shopping i staden många mil bort väntar istället, skoj då det endast sker en gång per år! Mer behöver jag inte… ;-P
    Så sko jatt du får ansvara för handarbetsbordet, själv jagar jag efter kökshandukar med monogram, det är fina rariteter som många andra också tycks vilja ha dock.
    Nu ska vi ta och kura lite jag och barnen, vi är alla slitna efter natten och den tidiga morgonen.
    Önskar dig en fin helg med din familg❤
    Varmaste kramar!!!

  7. sockenvagenssota

    Åhhh vilket härligt tidsdokument du har där i din ägo, själv vårdar jag ett album som min mammas morbror hade med sig från sin FNtjänstgöring, massor av spännande fotografier….
    Har varit borta på jobb och körde hem i regn, dimma och ishalka så en resa som tar 2½ timme i vanliga fll tog nästan fyra… oj så jobbigt det var att köra, å väl hemma har jag sedan ett sjukt barn så det har varit en vaknat, med febernedsättande och smärtstillande, småbarnsåren när de är som bäst ;-P
    Lät väldigt mysigt med skidorna, själv letar jag efter gamla träskidor att sätta upp på väggen som dekortion i vardagsrummet, till och med maken har erkänt att det skulle passa i *kors i taket*
    Ang rött tyg så kanske det är ett tips att köpa billiga lakan, endera färdigfärgade i rött eller så färga dem? Har en faster som behöver mycket tyg till sina fönster och hon brukar använda just lakan!
    Massa kramar och en klapp till frasse med❤

  8. ”Historien” kommer så nära och blir mer ”på riktigt” när man har någon anknytning till bilderna. Det blir faktiskt något som hänt och inte bara en bild, vilken so helst, i någon bok. Vad spännadnde att få gå igenom allt.
    Ha en bra dag!

  9. Vilken skatt du delar med dig av🙂 visst var de stiliga och vilka fina bilder farfar sportsmannen tog!!!
    Det är fint att få eftertanke till vardagens bara gå på…
    Spännande med alla negativen.
    Ha en fin dag,
    Sussi

  10. Anonym

    Waooow titta så coolt, sådant där är ju jättekul att se. Fina bilder han har med, min pappa har också massa sådana bilder som jag kikat på, mycket intressant =D

  11. Tack för att du delar, alldeles underbart att göra en tidsresa och få se bilder.. verkligen stilig din farfar i sin ungdom.. härligt!! Tack också Nina för dina oerhört fina kommentarer hos mig, de gör mig glad i hjärtat.. på riktigt.
    Kramen och önskan om en härlig torsdag

    Liv

  12. fallspackel är sådatn man har under klinkersen i badrum rester som har blivit kvar när vi gjorde vårt badrum .
    men betong är nästan samma😉
    ja iblaand är jag ordningsam med har rörigt med ofta då jag pysslar om hemma .

  13. Men, vad spännande! Vilken skatt att ösa ur! Fin farfar Harry, också!
    Kul att läsa!

    Kraam
    Petronella

  14. Vilken otrolig skatt du sitter på. Vilka bilder…på så många plan. Din farfar i en så tid och i en sån situation. Måste dra igång många tankar…
    Kram Annika

  15. wow vilka underbara bilder häftigt! stor kram Sofia

  16. Vilka otroligt intressanta bilder. Du måste verkligen titta vidare!

  17. Hej!

    Tack för dina snälla ord hos mig ♥ Vilken skattkista du har med alla dessa fina bilder m.m Sånt är värt mycket!

    Kram susanne

  18. Tack för alla dina fina och hjärtliga ord!
    De värmer och hjälper!

    Kraaaaaam

  19. Oj, vad mycket intressant! Och vilka bilder!🙂
    Förstår sannerligen att du vill göra en djupdykning i de där lådorna! Vänta inte! Do it!🙂
    Kram på dig!

  20. Fantastiskt!!! Så mycket fin läsning det var här. Vilken skatt du har med alla dessa fotografier och vilken intressant historia. Ha det gott. Kram Anna

  21. Helt fantastiska bilder och hjärtlig dokumentation!

    Kraaam

  22. Åh vad roligt det måste vara att ha kvar så mycket från släkten. Känner mig riktigt avundsjuk. Själv har jag nästan inte någonting att botanisera i. Trevligt att du visar upp det också.

  23. Mycket intressant. Läser med glädje allt du skriver och visar i bild.
    Ulla

  24. Kom visst åt någon knapp men det är i alla fall jag som skrev kommentaren innan😉

  25. car

    Vilka bilder och vilken dokumentation!! Bilden på J O är ju grym. Måste vara riktigt roligt att titta i de där lådorna. Tack för att du delar med dig! Ha en bra dag! Kram Carina

  26. Vilken härlig bildkavalkad , hoppas du får tid att titta lite i de där lådorna , där gömmer sig säkert mycket intressant ! Ha en fin dag.

Tack för att du tar dig tid att lämna en kommentar! Vi blir väldigt glada!

