Tacksamhet

Tiden flyger i väg så här innan jul. Tankarna är med er, nyvunna vänner i bloggvärlden, men ibland hinner man bara inte sitta ner vid datorn och ta en paus i vardagen. Något som jag finner härligt avkopplande och rogivande. Nu är det dock söndag, mannen är hemma, adventsljusen tænda, julkalendern tittat på tillsammans med barnen och frid och frøjd i Vinglagården.

Något som jag har tänkt mycket på under gångna veckan ær ordet ”Tacksamhet”. Dalai Lama ber varje morgon följande anspråkslösa morgonbön som kan läsas av alla, oberoende av tro eller otro. Jag har en stark tro, men den är min egen – jag har min egen kyrka och tro i mitt hjärta. Tro som jag hittat i livets mot och medvindar, tro som har stark knytning till ordet tacksamhet.

När jag vaknade denna morgon såg jag den blå himlen.

Jag förenar mina händer till tack

för livets många under;

för att ha tjugofyra alldeles nya timmar framför mig.

Meditation är en viktig del i mitt liv. Jag mediterar på mitt eget sätt. Varje kväll går jag genom i tysthet vad som hänt under dagen. Tänker tacksamt på allt som man har fått vara med om. Lägger sedan tankarna i en imaginär dagbok och ber ännu att morgondagen skall bli lika kärleksfull och fin som idag. Grundlæggande meditativ træning ær att fræmja medkænnande kærlek, eller metta på sanskrit. En ofta använd godhetsmeditation börjar med att væcka medkänsla för det egna jaget, med upprepande av korta fraser i ett meditativt tillstånd:

Må jag bli fri från lidande.

Må jag finna glädje.

Må jag fyllas av kärlek.

Må jag få frid.

Dessa fraser upprepas sedan men med fokus förflyttat till andra – först till en välgörare, sedan en god vän, sedan en neutral person, därefter till någon som man har personliga svårigheter med eller till och med en fiende, och till slut till alla varelser i hela världen.

Mycket har hänt sedan vi på hösten flyttade till Vinglagården. Det känns som att man äntligen har hittat hem. En av mina favoritböcker är Paolo Coelhos ”Alkemisten”. Ni som har läst boken, vet hur jag känner. Hur tacksam jag är. Ni som inte har läst boken, till er rekommenderar jag den varmt. Jag garanterar att det kommer att ändra er syn på livet på ett mycket postivit sætt. Boken handlar om att följa sina drömmar –

 ”Men kom ihåg att ditt hjärta vill leda dig till din skatt. Och att du måste finna den här skatten för att allt det du har lärt dig på vägen ska ha någon mening.”

”Det enda som kan göra drömmen omöjlig är rädslan för att misslyckas.”

”När du verkligen vill någonting verkar hela universum för att du ska få din önskan uppfylld.” 

”Och ingen gärning är fullbordad förræn dess syfte har uppnåtts.”

Bokens huvudperson fåraherde, Santiago får från en mystisk Alkemist, två stenar. En vit och en svart. Den vita symboliserar egna beslut i livet. Att lyssna och agera enligt hjärtats ønskan. Den svarta stenen är det motsatta. Att inte göra egna beslut utan låta omgivningen visa den vägen man går. Jag bär i min ficka två små stenar. En vit och en svart. För att påminna mig själv, att det är jag som slutgiltigen är den som antingen väljer vägen att gå eller inte. Valet är inte alltid lätt. Beslutet kan vara svårt att ta, för att det är oftast så att man kan inte både spara kakan och äta den. Man måste välja bort något. Oftast något tryggt i livet, som vi redan vet slutresultatet av. Vi väljer något nytt där slutresultatet är i framtidens mörker. Flytten till Vinglagården var ett svårt beslut för mig. Säga upp mig från trygga arbetet och satsa på något som jag egentligen inte har någon erfarenhet av, men som jag känner i mitt hjärta att det är rätt.

En av mina favorit filosofer genom tiderna ær norske Arne Næss. Han beskriver sin livsfilosofi med två ord i sanskrit – Sva Magra – Följ din väg. Två ord som ær svåra att beskriva i ord, men som man känner i sitt hjärta när man tar felsteg. Att klara leva en dag i taget enligt hjärtans röst är Sva Magra för mig. Två ord som ligger mycket nära ordet Tacksamhet.

Om den enda bön du ber i livet ær ”tack”, så räcker det.¨- Echart

Att tala om tacksamhet är artigt oc trevligt, att handla om tacksamt är generöst och nobelt, men att leva i tacksamhet är att beröra himlen. – J. Gaertner

Tack2

Denna fina bakpaketet kom med posten ända från Finland. Jag blev så glad! Tack så hjärtligt mycket Christina och glad ”Pikku Joulu” till dig och dina nära och kära!

Tack Annika før ditt fina livsrecept i din kommentar:

Recept på Självkänsla:

Börja med att söka upp en medmänniska som är osäker.

Tillsätt:
Ett varmt leende
En stor kram
Ett: Jag trivs i ditt sällskap
Ett par:Du får mig att bli glad
Ett:Jag vill gärna träffa dig igen

Serveras med ett öppet och ärligt hjärta.

TACK ÄVEN ALLA ANDRA FÖR OTROLIGT FINA OCH VARMANDE KOMMENTARER. DET GÖR LIVET I VINGLAGÅRDEN SÅ MYCKET FINARE ATT LEVA.

Tack snälla Anna att Lina och Emil fick möjligheten att bli en familjevänn till Catharine. Du vet ej hur glada vi alla i Vinglagården blev.

babirye c..

Tack Ase för Liebster award. Du har så fin blogg själv med så fina bilder och glada texter! ( Tack kommer en smula försenad, men så är det här i Vinglagården – Vingligt som Vanligt🙂 )

liebster2

 Tack Carina för I love your blogg. Det samma här – tack kommer försenad. Men den värmer så gott långt efter. I din blogg hittar man så otroligt fantastiska bilder med text. Vet ej hur du gör det, men det är så varmt och fint hos dig.

iloveyourblog-1

tack5

Nu har det hunnit bli tisdag innan jag fick inlägget in i blogg och det är många vardagliga saker som gör mig OERHÖRT tacksam😉 Lilla Frasse lyckades att skada sin fot för en vecka sedan och får nu gå runt med en mindre snygg plastkrage, men han har hunnit bli van med det och såret ser bra ut. Ugnen la sig för tre veckor sedan och jag har fått lära mig att laga mat med vedspisen. Nu har jag äntligen fått en ny ugn och det är som det skall i köket. Det är dock inte svårt att även baka med vedspisen. Det skulle jag alldrig ha provat annars. Det är kallt och stackars hönorna har inte haft så lätt, men nu har jag fått in några extra värmelampor så att jag slipper att springa med varmvattenhinken flera omgångar om dagen. Jag även hittat säljare till vårt gamla hus och oro för frusna vattenledningar med mera försvinner innom kort. Livet är ett riktigt ”Carpe Diem” i Vinglagården. Nu här lugnet äntligen har kommit är det dags för julkänslan och allt som har med det goda att göra – inkl. sköna stunder med att läsa hur ni har det i julstöket/köket. Innan dess skall jag ikväll med barnen till Linas Lucia repetition. Julen är definitivt här.

Tack1

Några sista ord. Jag läste idag att Nelson Mandela ligger återigen i sjukhuset pga. lugninflamation. Nelson – den stora – som har hunnit komma upp i 94 års ålder. Tyvärr blir vi alla gamla. Även de stora. Mina tankar går till honom och jag hoppas att han behåller knistan till det sista. Detta tal höll Nelson Mandela 1994 vid sin presidentinstallation i Sydafrika. När du läser det, öppna dig in i minsta cell och ta in att det här också handlar om dig.

Det vi fruktar mest är inte att vara otillräckliga.

Vår djupaste rädsla är att vi har omätliga krafter.

dett är vårt ljus, inte vårt mörker, som skrämmer oss mest.

                Vi frågar oss: Skulle jag vara lysande, fantastisk, begåvad och förbluffande?

           Egentligen – hur kan vi undgå att vara det?

          Du är ett barn av Gud.

          Världen är inte hjälpt av din småbarnslek.

    Det ligger inget stort i att krympa, så att andra människor i din närhet skulle slippa känna sig osäkra.

      Vi föddes att förverkliga Guds härlighet inom oss.

           Den finns inte bara i några av oss:

        Den finns i alla.

        Och när vi låter vårt eget ljus skina ger vi omedvetet andra tillåtelse att göra detsamma.

          När vi gjort oss fria från vår egen rädsla.

     Gör vår närvaro andra automatiskt fria.

Nelson Mandela

Kram Nina

  1. Ami Källström

    Hej Nina!
    Trevlig blogg, vi var inne och sökte på hundrasen Drax och av en tillfällighet såg vi denna blogg. Det är nämligen så att vi har en drax som heter Rex han blir 2 år den 17 Mars. Han är en kopia av Er hund Frasse exakt samma täckning, färg till och med samma två färgade nos. Vi hämtade honom hos en familj i Högsäter maj 2011 då valde vi mellan tre hund pojkar bl.a. Rex och två andra. Rex mamma är Drever och pappan är strävhårig tax. Kunde vara kul att få sända en bild av Rex för möjligheten finns att de är syskon. Rex är familje hund och är kärvänlig och han är väldigt duktig på att spåra och jaga.

    VI bor i Ljungskile.

    Hälsningar från Ami och Robert.

  2. Ett riktigt Gott nytt år önskar jag dig!

  3. Hoppas i alla fall att ni har haft en fin julhelg på alla vis!

  4. sockenvagenssota

    Nej datortid är en bristvara i jul och valptider ;-D Men nu ligger Mac och vilar så då tassar jg in här och önskar er en fin och fridfull jul❤ KRAM

  5. Vilket fint inlägg. Md kloka ord, handlingar och tips…
    Blev sugen att läsa den boken🙂
    Brukar prova att meditera, men det är inte så lätt art vara här och nu…ibland far tankarna iväg eller sommnar jag?! Övning ger väl färdighet🙂
    Ha en fin julvecka!
    Kram Sussi

  6. Kära, rara vänner. Tack för alla fina och tankvärda kommenterer. Julen är här och det doftar så gott från köket. I skrivande stund kokar smörkola vid spisen och utejulgranen har hittat sin plats. Hö till rådjuren och haren, solrosfrön till fåglarna. Barnens snögubbar väntar på mössa och halsduk på gården och livet är sådär skönt som en bondamora. Bort är alla stress och jäkt som hörde till det förra livet. NU är NU och jag är glad för det!

    Svaren på kommentarer hittar ni eran bloggar. Det känns så mycket lättare så och samtidigt kan man läsa allt nytt och fint som ni har skrivit om livet!

    Ett stort Kram!

  7. Och tack du för att du påminde mig om något av det viktigaste, att leva i nuet, att vara tacksam för de 24 nya timmar en ny dag för med sig. Det är viktigt att vi lär oss förvalta den gåva vi fått – livet – så väl vi kan.

  8. Det här var många tänkvärda meningar. Jag tror jag måste läsa om det fina inlägget en gång till..

    Kram Maidi

  9. Så skönt du skriver..och sant.
    Kram Karina

  10. Lo

    Är så glad över att ditt ljus skiner så starkt min vän, det lyser upp så många andras mörker!
    Love You!
    Lo

  11. Läste nyss Magin av Rhonda Byrne . Hela boken handlar om tacksamhet. Har gjort dessa övningar och jag kan säga att det händer grejor . Kram på dig och må så gott.

  12. Kära Nina! Jag har också haft lite tid att sitta ner och kontemplera och läsa fina bloggar. Men nu! Tusen tack för din vackra dikt om det imaginära mötet mellan Kahil Gibran och Edith Södergran. Jg är väldigt inne på Edith just nu och Nocturne är en favoritdikt i nuläget. Glädjer mig att du också tycker om Tori Amos. Det är något med den kvinnans röst som går in i märg och ben och själ.
    Och om meditation- jag har börjat meditera. varje kväll innan jag ska lägga mig. Och så gör jag varje dag en solhälsnings-ritual som heter Liber Resh. För att få som kontakt med den yttre solen och med min inre sol.
    Kram till dig!

  13. Så kloka och tänkvärda ord , tack för dem . Kram

  14. Det märks lite här å där att julen närmar sig och det finns mycke att sätta händerna i men också lite vila, ja de e inte dumt. Visst har man mycke att vara tacksam över både smått å stort.
    Önskar dig en skön helg/kramizar

  15. Så många vackra tänkvärda ord du bjuder på. Jag började för en tid sedan med att tyst för mig själv summera dagen och allt jag var tacksam över – vilken skillnad det har gjort! Vilket vördnad jag känner för livet nu, på ett helt annat sätt och djupare plan än tidigare.

    Alkemisten, ja… Den har stått på läslistan länge. Kanske får den följa med hem efter nästa biblioteksbesök. Den lockar.

  16. Så många kloka fina ord!

    Kram
    Petronella

  17. Og kære Nina, tak for alle dine ord hos mig.
    Den dér udfordring for det nye ord, den må vi ”snakke” mere om ! For det er en rigtig god ide !
    Knus og kærlige tanker🙂

  18. Ohh, tack för alla rader hos mig, glad jag blir =D, jätteglad för varende ord

    Kraaamar

  19. Så mycket härligt! Så mycket klokt det fanns att läsa här! Jag tar tacksamt emot och riktigt suger in recept på bratankar på godtankar på lugntankar!

    Jag är på väg ut ur något gammalt och nött och in i något nytt som ska bli skött…mitt liv in i en ny och mycket nödvändig fas.
    En fas med eftertanke och omtanke inbakat i mitt liv…i lugn och klokhetstänk.

    Jag hoppas att du och ni får det lugnare nu framöver och att julkänslan riktigt smyger inpå, varm och god!

    Kraaaaaam

  20. va skönt att paketet kom fram–Hoppas att du får användning för det..Här har det snöat nu oxå..så det känns mera som december än höst..-7 ute så det är inte kallt.Ha det bra o stressa inte ihjäl dej..Kram Christine

  21. Vad jag har saknat att läsa här… men jag är glad över att du tagit den tid du behöver. Känner att jag bums måste leta reda på alkemisten och läsa om den.. NU! Vilka vackra meditationer och citat.. jag använder också tacksamhet som en stor del av min dag.. det är ju så mycket som är skimrande i livet och värt att uppmärksammas..

    Kramar och tack för ett inlägg som jag behövde läsa just idag.
    Liv

  22. Så många fina rader. samt så sött bakpaket. roligt paket att få på posten. Så tråkigt att vovven skadat tassen men skönt att det börjar se fint ut

    Kram till dig

    • Vilken underbar plats att inta sin frskout pe5! Le5ter hur mysigt som helst! He4r har det jobbats, idag anordnade skolan en egen melodifestival se5 allt har varit upp och ner…allt fre5n Spice girls till Bwo har upptre4tt. Finalen stod tre le4rare ff6r i ett Carola potpurri…alla var de kle4dda i kle4dsel typisk ff6r just vad Carola hade de5 just den le5ten sjf6ngs…Kul!Jag har minimal bloggtid…men se5 e4r det ju i perioder…Ha en skf6n helg! Kram!

  23. Det är ju vi som ska tacka Lina och Emil att dom ville ha en vän på Bristol! Och för att ni vill vara med och göra skillnad! Kramar, Anna,Jennie och Victoria!

  24. Tack för dina fina ord dom värmer gott här i vinterkylan!

    Och tack för att du delar med dig av dina kloka ord och fina tankar. Visst ska vi alla känna tacksamhet!

    Ha en fin dag! Kram Carina

  25. Så mycket klokhet, idag på många rader:)
    Tack Nina!

    Kram
    Karin

  26. TAK !
    Jeg blev nød til at skrive det med store bogstaver- for jeg er så taknemmelig for dette indlæg. Du gav mig ord til min sjæl. Tak🙂

Tack för att du tar dig tid att lämna en kommentar! Vi blir väldigt glada!

