Sjörök över iskallt hav, värmande skönhet.

vackra vinter!!!

Min vintervärld vid havet är isande kall, hisnande vacker. Jag känner solens styrka, anar den genom sjöröken som driver över havet.
Det är bara några dagar kvar till julafton och jag som under hösten har arbetat mycket sitter på min brygga lite sliten i kropp och tanke. Jag har inte hunnit köpa några julklappar ännu och jag har mycket av julstöket framför mig.
Jag sitter här på min brygga och nacken värker av trötthet men det enda jag känner är en märklig blandning av frid och sprittande glädje!
Tänk att jag får ha ett sånt fantastiskt arbete där jag varje dag får möta barn och ungdomar! Att jag får dela deras sprudlande livsglädje och med nyfikenhet hitta nya kunskaper om vår värld. Att jag när det är tunga och svåra dagar får försöka dela deras oro och mörkerstunder.

Jag sitter på min brygga med tacksamhet i hjärtat och tänker att det där med julstöket och klapparna, det ordnar sig.

Min vintervärld vid havet är isande kall och magiskt vacker.
På plädar runt om mig sitter min familj och dricker varm choklad och kaffe. Mitt i det isande vinterkalla är jag omsluten av värme.

Tänk att värme,skönhet och frid kan få finnas mitt i allt det frusna vinterkalla!
Tänk att få sitta med en blå termos på en frusen brygga och känna värme, sprittande glädje och frid.
Julefrid!

Ta hand om er och ha en fridfull jul!
Lo

  1. Den här fina bilden borde du göra en canvas av, den är väldigt rogivande

  2. Så väldigt vacker bild!
    Kram till dig!

  3. Vilken vacker bild och vilka sköna tankar! Hoppas ni har haft en härlig jul! Stor kram!

  4. Ja, nu är både Julen och Nyårs-firandet över och det gick ju bra den här gången också.
    Önskar dig en God fortsättning på det nya året..

    Kram Maidi

  5. Ville bara sända iväg en kram…

  6. Önskar er ett Gott Nytt År/kramen

  7. Hoppas att din jul var fröjdefull och jag vill passa på att önska dig ett riktigt Gott Nytt År!
    Kraam
    Petronella

  8. Vilken förtrollande vacker bild!

  9. Vackra varma ord som värmer i den kalla blåsten vid den isiga bryggan..Vilken stämningsfull bild..så kall och så varm…
    Barn och ungdomar, det bästa vi har..som håller oss vid liv och lycka..
    Kram och god jul till dig Önskar Karina

  10. Galet vackert! både dina ord och bilden, blir alldeles häpen igen och visst har det varit mycket här med. så mycket att jag blev sjuk nu. ligger under filtar och skriver. faktiskt ganska skönt att inte måsta, bara ligga, vänta in själen som snurrar runt som det känns. Önskar dig och de dina en fantastiskt fin Jul *+*+***

    ~Lycke

  11. Ville bara önska er en riktigt fin julhelg och att livet lägger sig som bomull runt er:)
    Kram Annika

  12. Så fina tankar och snälla ord, tack för att ni delar med er!
    Jag önskar er en glad och fridfull jul!
    Kramar i mängd
    Lo

  13. Tack för alla fina ord som skrivs här hos er. Hoppas ni får en fridfull å härlig jul båda två .
    Julkramizar från Maria

  14. Det låter som att du ändå har det bra och att du är väl värd lite vila. Julklappar och julmat är faktiskt inte ett dugg viktigt egentligen. Det viktiga är att träffas och umgås. Maken och jag har valt att välja bort julen helt i år. Rest bort. Och det känns härligt. Och det blir verkligen julefrid.
    Ha en riktigt God Jul uppe i kalla norden.

  15. Så vackert skrivit och så kloka ord!
    Det ordnar sig, det gillar jag och ofta gör det ju det till det bästa om man inte måste göra så mycket utan gör det som känns viktigt…
    Fortsätt så!

    Tack Nina för ditt fina svar, såklart ska jag fortsätta öva…
    Spännande att få följa med på din resa via bloggen, tack.

    Ha en fin juletid tillsammans med värmande personer😉
    Julekramar,
    Sussi

  16. Mmmmm…jag ska också genomföra en fridfull jul i år. Det ska bli sååå skönt!

    Kram

  17. så vackra kloka ord.

  18. Så vackert och så vacker bild

    GOD JUL på er nu
    kraamar

  19. Kära rara vännen min.Jag har delad dina steg under hösten – ibland med oro i hjärtat. Du är en person som ger allt, som har ingen annan väg att gå. Du arbetar med barn, barn som behöver mycket trygghet i sitt liv. Du bemöter dessa barn i skolans värld och vill ge dem allt – ett kärleksfullt och tryggt liv – 24h i timmen – resten av livet.

    Du är ingen trollkvinna min vän. För det behövs en trollkvinna för att ge trygghet och kärlek till alla barn som inte har det idag. Att tänka på Sverige är en omöjlighet för en ända person. Varje skola behöver en person som dig. En person som vågar och tar tid för att frågesätta och reagera efter sin hjärta. Du gör ett arbete som är med en alla världens skatter värda för. Igår pratade vi om den fina tavlan som du har gjort i skolan. Om barn som har en annan bakgrund än svensk. Hur dina kollegor tyckte att det inte är så stort med ”invandrare” barn … och hur du nu efter en kort stund är uppe i 25 olika språk.

    Jag är finsk. Mina barn pratar inte finska utan är nog 100% svenska (med en knutta av Norge – med tanke på åren vi bodde där). Ändå har de där finska i sitt liv. Mitt sätt att tänka och leva livet kommer de bära som ett arv i sitt kommande liv. Finland och Sverige är grannländer. Ändå är de så mycket annorlunda.

    Vi kommer att ha våra finska släktningar hos oss över jul och för första gången i mitt liv har jag möjlighet att tänka hur jag vill ha det. HUr ser mitt och min familjs jul ut? En blandning av det svenska och finska kulturen. Bara julbordet ställer till det. Inte allt går att köpa i Sverige utan jag har skrivit en liten lista till min mamma för att ta med sig.

    Familjens Hellströms Jul. För första gången har jag möjlighet att fira i lugn. Att njuta av tiden tillsammans. Jag är glad för att ha möjlighet att vara som värd! Det blir en luciamorgon på julaftonen (I finska Finland firar man inte Lucia). Kära goa Emil (min egen liten teaterapa, skall vara tomte – så mamma syr just nu – enligt finska tomteboken rätta kläder … och här är vi igen – Emil skall öva sig de rätta ord att uttala sig på Finska – språk som inte är hans, men land som är hans – barnen har ju finsk pass och finsk medborgerskap). Hur som hellst. Att skapa sina egna jultraditioner är en gåva från himlen. Att ta mina föräldrar till svensa kyrkan är ingen vits. Därför skall jag pyssla en granrishjärta på gården – där vi skall tända ljus i julaftonen för de som vi saknar och lever vidare i vårt hjärta, samt för alla tacksamhetens ord. Det är jul för mig – att vara tacksam och minnas!

    Tillbaka till dig – min älskade vän!

    För att årka mer är det viktigt att sitta vid den fryssna trappan! TTT – ting tar tid! Komm ihåg att det lilla är det stora. Det är gott nog med det lilla! Det lilla i barnens hjärta blir ett minne – ett guldkorn att bära med sig. Ett guldkorn som kan hjälpa vidare när livet är svårt.

    Det fanns en gång en Lo – fröken. Fröken, hon trodde på mig. Nu när jag skall välja mina egna steg att gå vidare – har jag fortfarande Lo i mitt hjärta och hon kommer att hjälpa mig att göra rätta val i livet. Det här vet du att är sant. Du har redan bemött sådana barn – idag ungdomar – som kommer och kramar dig och tackar!

    Vila gott under julhelgen och ta hand om dig! Så skönt att ha dig tillbaka i blogg. Du skriver så poetiskt vackert om det som händer – här och nu – i vår lilla värld.

    Kram

  20. Så oerhört vackert skrivet.. hela hjärtat öppnas när man läser.. Ha en härlig torsdag och är tacksam över att vi hittat varandra i bloggvärlden. Kramar

  21. Vackert skrivet – som poesi! Och visst är livet stort och förunderligt och fantastiskt.Vi får inte trasa sönder det med jäkt och stress. Bättre att göra som du – sitta på bryggan och njuta.

Tack för att du tar dig tid att lämna en kommentar! Vi blir väldigt glada!

