Ge dig tid att blomma

Ingen

ser en blomma –

egentligen,

 den är så liten.

Vi har inte tid –

och att se tar tid,

liksom att ha

en vän

tar tid.

Georgia O Keeffe (1887-1986)

Kära vänner. Det var ett tag sedan det blev en text i bloggen. Inte att jag inget har att säga eller skriva, utan mer att jag ville ha egen tid för både familjen och för mig själv. Bodil Jönsson har skrivit en fantastisk bok om tid. Rekommenderar boken varmt. Den är fylld av kloka tankar. Boken går ut ifrån tanken att ”tid är det enda vi har”. En tanke som kan upplevas som en glädje, en tankeställare, en uppmaning eller en utmaning, allt efter humör. Bodil skriver om sin resa att varva ner aktiviteter. Om ”Tankar Tar Tid, TTT”. Hur det kanske är så att vi ibland måste bli lite uttråkade, måste låta en tanke bli lite gammal, för att den skall hinna med att bli bearbetad i de delar av det inre som vi inte råder över.

Och tankar har man just nu. Många. Ibland önskar man sig att alla dessa tankar skulle förvandlas till en text på ett vit papper i samma ögonblick som man tänker dem. I det här laget skulle jag ha en roman färdigskriven. Jag ville börja året 2013 med nya ögon. Mindre stress och mera frihet – tid för familjen, för nära och kära och inte minst för egna tankar. TTT. Året 2013 skall bli ett år för mig att blomma. Ett år där alla dessa drömmar förvandlas till verklighet. Inga nyårslöften. Bara slutföra resan som redan har börjat.

Drömmar. Min kära svärmor sa till mig för länge sedan att jag är ”en evig drömmare”. Men vad vore livet utan drömmar? Är inte drömmar det som är kryddan i livet. Våra drömmar, som finns i vår själ, kommer inte från ingenstans. Någon placerade dessa drömmar där. Denna ”någon” består av ren kärlek som bara vill vår lycka. Denna någon gav oss också verktyg att förverkliga våra drömmar och våra önskningar. Att välja bort drömmar i livet är som att vandra i ett oändligt ökenlandskap.

När man går igenom svåra tider, skall man komma ihåg, att man kanske har förlorat några stora strider, men man överlevde och man är fortfarande här och nu. Bara det är en seger. Man skall känna igen lyckan i hjärtat och fira egen förmåga att gå framåt. Ibland behövs dessa svåra tider, för att vi skulle förstå bättre var vi kan hitta lyckan, kärleken i livet. Man skall aldrig gå miste om möjligheten att visa kärlek, särskilt för dem som står en nära. Även om man är rädd för att bli sårad. Rädd för att människorna inte skall förstå vår kärlek. Kärlek behöver inte förstås. Den behöver endast visas och kännas. För allt detta behöver vi tid.

 Denna jul fick jag en underbar gåva från min man. Ett gyllene kors som jag nu bär runt min hals. Ett kors som symboliserar tre ord: Tro, Hopp och Kärlek. I dessa ord finns även gömda drömmar och önskningar. Allt detta som är så vackert i livet. Att få en sådan gåva från min kära man är som ett konkret bevis att trots alla livets motgångar har jag fortfarande kvar det som är i livet det viktigaste av allt. Tre ord som kan mätas med tid, men ej i pengar eller prylar.

Ta dig tid att vara vänlig –

det är vägen till lycka.

Ta dig tid att drömma –

det ställer siktet mot stjärnorna.

Ta dig tid att älska och bli älskad –

det är ett gudomligt privilegium.

Ta dig tid att se dig omkring .

tiden är alltför knapp

för att vi ska ha råd

att vara självupptagna.

Ta dig tid att skratta .

det är musik för själen.

(gammalt engelskt visdomsord)

En stor kram till er alla!

Nina

  1. Tack för en fin tänkvärd text. Jag har börjat mitt år lite på samma sätt, mindre datortid, mer här- och nutid i verkligheten, tillsammans med nära och kära. Ibland fastnar jag i det där nätet… www.

    Hoppas att året ger dig vad du önskar. Vi kan, med lite envishet och tålamod med oss själva. Det är jag övertygad om.

    Kram

    • Hej Lin och tack att du tittar in. En paus hos mig också. Jag har tänkt genom bloggande och bestämt att börja blogga under Vinglagården. Det är mitt liv just nu och det är det som jag vill skriva om – inkl. så klart alla filosofiska tankar som kommer upp när man går långa härliga promenader med hunden i det sköna och vackra vinterlandskapet. Jag kommer nog inte att glömma alla er, ändrar bara adress och innehållet. Sva Magra – Följ din väg🙂

      Kram

  2. Tack för din fina kommentar inne hos mig, värmde. Värmer även att höra att du levt med tiden och inte mot den. Brukar vara så svårt men ack så viktigt. Tänk så märkligt vi lever…som om vi inte hade tid. Tänker man efter så är det ju egentligen en av de få saker vi verkligen har…tid. Det enda vi har när vi föds är vår kropp, vår själ och vår tid. Och den ligger som en väg framför oss hela…tiden:)
    Kram Annika

  3. A House With A View

    Måste bara titta in här igen och säga tack för din såååå fina kommentar hos mig, blev så himla glad:))))

    Önskar dig en riktigt hääärlig helg!

    Kraaaaaam aka

  4. A House With A View

    Det vackraste av inlägg som presenterats i blogglandia! Sååå klokt och tänkvärt, verkligen vackert skrivet och så sant! Blev riktigt boostad av att kika in här hos dig!!

    Stöööörsta kraaaamen aka

    • Tack snälla du. Om du viste hur många böcker i stilen ”hitta dit inre” har jag läst. De flesta skulle jag ställa frågan till författaren, vet du vad livet är, vet du vad du skriver om. Du min vän, har hittat till det riktiga livet. Lever i nuet och skriver om det. Jag önskar att flera av dessa psykologer/psykiatriker skulle titta in i blogg världen och skulle ta till lärdom hur det är på riktigt!

      Kram

  5. Oj tack snälla alla ni. Som jag har saknat att byta tankar med er. Ibland undrar jag om Bodil vet vad hon skriver om, men sedan har hon gott den långa vägen att hitta fram i sitt dröm tillvaro – likasom min ;)¨

    Åse, härligt att håra från dig. Nu skall jag sitta och njuta av era bloggar. Vardagen är här😉 Barnen i skolan och mannen borta på veckorna i sina ”never ending” arbetsresor. Som tur är, har jag er!

    Snälla Losarinas Mor. Älskar att läsa dina djupa tankar. Så fina varje gång!

    Karin. Att skriva och blogga skall vara ett nöje. Inte ett måste. Att ge tid för sig själv är inte lätt – med definitivt guld värd!

    Drottningen av Kammebornia. Du som vem, vet hur man skall leva livet. Sedan har ni – både två – du och din man en gemensam melodi i livet. Så underbart det måste vara – att leva där i sagornas värd – här och nu. Vilken vän du har. Att hoppa in som reserv Bodil är inte minssan lätt!

    Kära Eddie. jag här tänkt er tjejer nästan varje dag och den underbara resan som ni har framför er. Det kommer en mail snart och vi jobbar med barnen med brevet! Tack att ni finns. Tack att det finns människor som ni, som ger så mycket för alla andra!

    Kära Karina. Så tänkvärt du skriver. Tid – vem i all världen hittade på denna konstiga ord. Undrar om man kunde gömma klockan för en vecka eller så – vad som skulle hända? Så klart barnen skulle inte komma i tid till skolan – men man skall kanske prova det när det är lov. För länge sedan – när jag vandrade en del upp i fjällen, glömde man alltid klockan hemma. Vilken befriande upplevelse!

    I Bodils bok hittar man även följande liten dikt, skriven av Göran Ekstrof:

    Jag vill inte ha
    ett sånt där digitalt mirakel
    som mäter ut min tidskonsumtion
    Jag vill behålla
    mitt globala orakel
    som ger mig kvar min odödlighetsillusion

    Tänkvärt, eller hur?

    Kära Carita. Så sant. Utan alla minnen och historia, skulle vi inte vara den personen som vi är idag. Även de svåra upplevelser kan vara mycket lärorika. Man får ett djupare förståelse för livets gång. Hur en liten sekund – minut, kan ändra resten av livet för oss. Det är därför vi skall ta vara på varje minut, och först och främst berätta för varandra – vad man tycker och tänker. Sprida glädje och kärlek – imorgon kan det redan vara för sent.

    Bara kram Vida. Har så längtat efter att få titta in hos dig och hitta inspiration. Alla dina lager av människa. En upptäcksresa varje gång man tittar in🙂

  6. Älskar verkligen den här bloggen.. underbara bilder på blommorna som slår ut i blom. Vad jag tycker om dina rader kring svåra tider.. de gick rakt in i mitt hjärta.
    Med kärlek
    Liv

  7. Tankar, tid och drömmar – det är värdefulla ting. Tiden är ju just nu och viss mån det vi har framför oss. Men den tid som har gått är ju försvunnen, dock inte förlorad eftersom den utgör våra minnen och vår historia.
    Fint och tankeväckande inlägg av dig det här!

  8. Absolut min favoritkonstnär..denna O keeffe. TID ja..detta ord.jag har inte tid, tiden räcker inte till tiden läker alla sår tiden lider tiden försvinner i hast som en dröm..tid tid..den dyrbara..som vi måste ta till oss och stanna vid och njuta av. Den beskriver du så sann..Ibland hinner, prioriterar men bort vissa saker, för att slippa känna stress, för att tiden inte räcker till…eller att man är så smart, att göra det som känns bäst..
    Säga nej, och ha tid med det man vill…och lite ANNAT såklart som man vill mindre..tid..ett fint litet ord..
    Just att vara bortkopplad, inte alltid uppdaterad..det ger dyrbar tid.
    kram till dig..//Karina

  9. Åh vad kul att höra från dig igen! Du har vart saknad🙂 Kram Anna

  10. Fint. Bodil Jönsson är klok! Min vän fick hoppa in och ta en av hennes föreläsningar en gång när Bodil inte hade tid …🙂 Stor kram!

  11. Tack för alla fina ord! Jag tar dem till mig. Är snart i beråd att stänga av datorn några veckor för att ägna mig åt mig själv och mina närmaste, att betrakta och njuta.

    Ha det gott!
    kram
    Karin

  12. Tak for at dele disse overvejelser !
    Tid.
    Noget jeg også går og tænker en del over i disse uger.
    Dejligt at få et indput fra dig🙂

  13. Vacker text och kloka ord. Ha en fin dag.

Tack för att du tar dig tid att lämna en kommentar! Vi blir väldigt glada!

